Hra na saxofon-jazz 4
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
174SFJ4 | ZK | 6 | 1/T | česky | letní |
- Garant předmětu:
- Antonín SLOVÁČEK (Felix SLOVÁČEK)
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- František KOP, Antonín SLOVÁČEK (Felix SLOVÁČEK)
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Veškerá problematika týkající se hry na klarinet-prstová technika, intonace, správné dýchání a interpretace, je zdokonalována na náročnějších etudách s důrazem na ty nedostatečnosti, které ještě nejsou úplně zvládnuty Při velmi dobrém jednoduchém staccatu se začne vyučovat dvojité staccato.
1. Náročnější etudy pro prstovou a rytmickou přesnost- Hlaváč, Zítek, Lancelot, Bozza.
2. Dvojité staccato se vyučuje metodikou prof. V. Mareše, která je založena na spolupráci jazyka a ozevu druhého tónu pomocí dechu. Pokud není jednoduché v pořádku, je dvojité staccato vyučováno až v dalším předmětu.
3. Fantazijnější přednesové skladby - student zapojí vlastní hudební představy- Saint Saëns, Stravinský, Schumann, Suttermeister.
- Forma studia:
-
Soustavná pódiová praxe v rámci sólových kreací, komorních souborů a menších, či orchestrů.
Pravidelná prezentace v rámci interpretačních seminářů a přehrávek jednotlivých nástrojových tříd.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Nástrojová vybavenost na úrovni odpovídající ročníku studia a profilu studenta.
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
-
Komorní literatura sestavená z klarinetu a dalších nástrojů, s jeho sólistickým uplatněním (např. kvartety Karla Stamice pro klarinet, housle, violu a violoncello, kvintety W.A.Mozarta, C.M.Webera, J. Brahmse, Y. Yunga a jiné).
- Obsah kurzu:
-
Předmět vybaví studenty technikou, tónovou kulturou, intonací a interpretačními schopnostmi tak, aby velmi dobře obstáli v konkurenci jak na poli sólistickém, komorním, tak i orchestrálním. Vede budoucího umělce k samostatnosti, k realizacím vlastních představ a k obhájení svých myšlenek. To je v tomto předmětu základem výuky. Rozvíjení vlastní osobnosti je zde prioritou. Veškerá problematika týkající se hry na klarinet je zdokonalována na etudách Hlaváč, Zítek, Lancelot , Bozza s důrazem na ty nedostatečnosti, které ještě nejsou úplně zvládnuty. Pokud stav klarinetové techniky studenta dovolí, je v tomto předmětu zahájena výuka dvojitého staccata. Jedná se o princip, kdy jazyk ze dvou po sobě následujících tónů nasazuje pouze jeden. Druhý se rozezvučí pomocí proudu vzduchu. Starší školy používaly pomocnou hlásku K. Na HAMU je použita škola hry dvojitého staccata prof. V. Mareše, kde je principem správně používaný dech v kombinaci s pohybem jazyka. Tato metoda je ověřena v praxi v Symfonickém orchestru města Prahy FOK. Pokud není jednoduché staccato v pořádku, je dvojité staccato vyučováno až v dalším časovém sledu. Přednesové skladby se obracejí i k dílům s větším obsahem fantazie, kde musí student zapojit vlastní myšlenky a představy- Saint Saëns, Stravinský, Schumann, Suttermeister.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Zítek, František : 60 etud Moderní etudy pro klarinet
Hlaváč, Jiří : 10 virtuózních etud pro klarinet
Lancelot, Jacques : 33 Etudes faciles
Saint-Saëns, Camille : Sonáta pro klarinet a klavír op 167.
Stravinskij, Igor : Three pieces : for clarinet solo
Francis Poulenc : Sonáta pro klarinet a klavír
Bozza, Eugen : Koncert, Fantasie italienne
Schumann Robert: 3 Fantasijní kusy op.73
Suttermeister, Henry : Capriccio
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
-
Průběžná účast studentů v soutěžích komorní hry a v konkurzních řízeních do
orchestrů.
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Výkony studentů se hodnotí po všech stánkách interpretace. Předně je rozebrána skladba, kterou student hrál a jsou na ní demonstrována jednotlivá úskalí interpretace Hodnotí se, jak se student s těmito problémy vyrovnal. Není nepovšimnuta i úroveň konkrétní hry studenta na nástroj, jak po stránce technické, intonační, zvukové, dynamické ale i interpretační.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
-
Pedagogové dbají na prostřídání jednotlivých komorních partů dle zápisu skladatele a na preferenci sólistické i doprovodné složky.
- Rozvrh na zimní semestr 2014/2015:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2014/2015:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Obor Saxofon-jazz (Bc) (povinný předmět hlavního oboru)