Teorie divadla a jeho složek 3
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
201ETV3 | ZK | 3 | 2/T | anglicky, česky | letní |
- Garant předmětu:
- Jana KUDLÁČKOVÁ
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Jitka GORIAUX PELECHOVÁ, Jana KUDLÁČKOVÁ
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Systematická reflexe základních problémů a otázek spojených se vznikem a vývojem dramatického umění, analýza konkrétních příkladů ze současné jevištní praxe.
- Forma studia:
-
Semináře, vypracování otázek k magisterským zkouškám a jejich prezentace.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Teoretická i praktická znalost oboru na úrovni bakalářské zkoušky.
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
-
Průběžné sledování inscenací pražských i mimopražských divadel, návštěvy divadelních festivalů, četba divadelních periodik.
- Obsah kurzu:
-
Předmět kombinující přednášku a seminář (dotace 2 hodiny týdně) rozvíjí znalosti a dovednosti získané v bakalářském studiu na novém stupni, na kterém se zájem studentů soustřeďuje jednak k obecnějším otázkám, a na druhé straně k problematice jednotlivých oborů (teorie režie, teoretická dramaturgie, teorie herectví).
Osnovu předmětu tvoří otázky k magisterské zkoušce z historie a teorie činoherního divadla, formulované tak, že by měly podnítit ke stručné úvaze doložené konkrétními příklady; tato úvaha by měla vycházet nejenom ze získaných znalosti, ale i z domýšlení vlastních zkušeností ze Scénické tvorby a inscenační praxe.
Otázky k magisterské zkoušce z herectví:
1. Základní znaky evropského herectví zejm. ve srovnání s asijským, tendence evropského herectví k chování „jako v životě“ a herectví jako tvorba, vystupování a vytváření postavy.
2. Proměny českého herectví od Vojana k dnešku s ohledem na proměny stylu v souvislosti s proměnou dobové mentality.
3. „Psychofyzické“ typy a typy přístupu herce k postavě (včetně příslušných teorií) a jejich vztah příslušným druhům a žánrům dramatického (scénického) umění.
4. Herec na scéně a v záběru kamery z hlediska celkové problematiky chování v prostoru a tělesně-prostorového cítění.
5. Herec na scéně a v záběru kamery z hlediska problematiky spontánní reakce a budování (a fixace) linie jednání: výkon a postava, od spontánní akce a reakce k uvědoměle budované linii jednání; jednota apriorně vytvářeného charakteru a geneze postavy z (třeba rozporného) jednání v různých situacích.
6. Dramatické jednání a herecký (scénický) výraz: prožívání a představování, konvencionální a expresivní chování, životní a scénické konvence, text a podtext, postoj a výraz, emocionální výraz a jednání, gesto a gestus, výraz a sdělení.
7. Dramatické a herecké (žádoucí) napětí: herecký výkon a fyzická existence na scéně, svalový tonus a dialektika napětí a uvolnění proti přepětí (křeči) a povolenosti, svalové cítění a pohybový smysl, tělový sebecit a herecká sebekontrola.
8. Od postoje postavy v situaci k pohybovému výrazu: tělo a psychika, dech, duše a duch, konvencionální a expresivní (emocionální) projev, postoj a držení, gestus a gesto, izolovaný pohyb a celkový projev, „smyslové“ a tělesné centrum, přirozený a stylizovaný pohyb.
9. Od psaného textu k hereckému mluvnímu projevu: řeč a dech, logické a rytmické členění promluvy, slovní vyjádření a emoce, text a podtext, výraz a intonace, intonace a její základní funkce, intonace v širším a užším smyslu, slova, slovní celky a smysl, mluva v kontextu celistvého hercova projevu i kontextu inscenace.
10. Typy slovního vyjadřování v dramatu, stylově-žánrová intence textu, dialog a monolog: vývoj vztahu dialogu a monologu, typy monologu, monolog a „vnitřní řeč“.
11. „Civilní“ mluva a verš, veršové systémy evropského dramatu, vývoj a specifičnost českého verše, pojem mluvního rytmu a jeho uplatnění v próze a ve verši; formální výstavba textu a jeho hlasová realizace v různých typech jevištních veršů, popř. v různých překladech jevištních veršů.
12. Herecké a „mimoherecké“ prostředky budování postavy: herec a maska, herec a kostým, herec a rekvizita, herec a mizanscéna (aranžmá); hra a souhra; účast hereckých partnerů, režiséra a scénografa na vytváření postavy.
13. Herecká postava jako subjekt jednání i element scénického obrazu: herecká postava jako svémocný fenomen a jako soubor elementů zapojovaných do celku s větší či menší mírou hercovy tvůrčí samostatnosti; postavení herectví v proměnlivé hierarchii scénických složek.
14. Interpretace, nebo (sebe)výpověď: problematika vcítění a odstupu, imaginace a racionální analýzy, nového pochopení a sebevyjádření v přístupu herce k postavě v rámci (apriorního či při zkouškách společně (do)vytvářeného dramaturgicko-režijního záměru
15. Pozice herce s ohledem na žánr a styl i podmínky vzniku scénického díla: hrdinové a charaktery, herecké typy a obory; herec v různých typech divadla a dalších audiovisuálních médiích, zvláště však v divadle se stálým ansámblem; herecká individualita a tým
Otázky k magisterské zkoušce z režie :
1. Od Diderota k dnešku: vznik a vývoj evropské dramaturgie (v širším smyslu „myšlení o divadle“) s ohledem na vznik a vývoj moderní režie.
2. Vznik a vývoj české dramaturgie s ohledem na vznik a vývoj české moderní režie (Kvapil, Hilar, E. F. Burian, Grossman a další: kde končí dramaturg a začíná režisér?).
3. Vznik a proměny moderní evropské režie ve vztahu k vývoji dramaturgie (režiséři „intelektuálové“, režiséři „aranžéři“ a „herečtí“ režiséři; dvojí význam pojmu „herecká“ režie).
4. Vznik a proměny české moderní režie ve vztahu k dramaturgii a s ohledem na evropský kontext.
5. Drama a divadelní (scénický) prostor: vznik, typy a proměny novověkého scénického umění a vývoj evropské scénografie.
6. Vznik a proměny českého novodobého scénického umění a vývoj české scénografie.
7. Drama, dramatické a dramatično s ohledem na problematiku vztahu estetické kategorie a pojmu historické poetiky (dramatičnost Dostojevského románů a lyričnost divadla E. F. Buriana).
8. Časoprostor dramatu a časoprostor scénického díla se zřetelem ke specifickému časoprostoru různých žánrů a stylů.
9. Dramatické dílo a příběh, inscenace a režijní fabulování: fabule a děj, režijní řešení a scénické jednání, námět, fabule a téma.
10. Dramatická, jevištní a herecká postava v různých (historicky zakotvených) žánrech a stylech dramatické a scénické tvorby, režisérův podíl na vzniku herecké a jevištní postavy (viz vztah hereckých a mimohereckých prostředků při budování jevištní postavy u E. F. Buriana).
11. „Civilní“ mluva a verš, veršové systémy evropského dramatu, vývoj a specifičnost českého verše, pojem mluvního rytmu a jeho uplatnění v próze a ve verši; výstavba hereckého mluvního partu a režijní „orchestrace“, hlasy a zvuky, hudba jako konstitutivní element a jakou pouhý doprovod.
12. Od rozehrání situace k pohybu v prostoru: postoj a držení, gestus a gesto, gestus postavy a gestus scény, jednotlivý pohyb a pohyb celku, výtvarná stránka hereckého pohybu v prostoru a scénografické řešení, režie a choreografie.
13. Interpretace a realizace: analýza a pochopení, dílo a (aktuální) kontext, „čtení“ textu i a jeho konkretizace, dramaturgicko-režijní představa a geneze scénického díla; ilustrace záměru a tvořivý (zkušební) proces.
14. Klasický text jako kulturní fenomen a jako materiál: interpretace, aktualizace, adaptace, variace.
15. Původnost a tradice: „klasika“ („klasičnost“) a současnost („modernost“), kánony a konvence a jejich porušování („novátorství“), individuální a generační přístup, navazování a módnost.
Otázky k magisterské zkoušce z dramaturgie:
1. Vznik a vývoj evropské dramaturgie (v širokém smyslu „myšlení o divadle“) s ohledem na její „složky“ (vč. teoreticko-kritické) a na její (historické) podoby.
2. Vznik a vývoj české dramaturgie s ohledem na evropský kontext.
3. Vznik a proměny moderní evropské režie ve vztahu k vývoji dramaturgie (režiséři „intelektuálové“, režiséři „aranžéři“ a „herečtí“ režiséři; dvojí význam pojmu „herecká“ režie).
4. Vznik a proměny české režie ve vztahu k dramaturgii a s ohledem na evropský kontext.
5. Divadlo a literatura vč. problematiky děl různých literárních druhů a jejich dramatizace či scénování.
6. Drama, dramatické a dramatično s ohledem na problematiku vztahu estetické kategorie a pojmu historické poetiky (dramatičnost Dostojevského románů a lyričnost divadla EFB).
7. Dramatičnost a divadelnost (scéničnost): jejich vývoj, podstata a vzájemný vztah.
8. Časoprostor dramatu a časoprostor scénického díla se zřetelem ke specifickému časoprostoru různých žánrů a stylů.
9. Dramatické dílo a příběh: fabule a děj, námět (putující syžet) a téma.
10. Dramatická, jevištní a herecká postava v různých (historicky zakotvených) žánrech a stylech dramatické a scénické tvorby.
11. Fenomen interpretace: analýza a pochopení, dílo a (aktuální) kontext, „čtení“ a realizace, dramaturgicko-režijní představa a dramaturgický či kritický komentář.
12. Klasický text jako kulturní fenomen a jako materiál; interpretace, překlad, aktualizace, variace.
13. Dramaturgie a opatřování (psaní) textů: autor píšící pro divadlo a dramatický spisovatel v divadle, postavení autora a textu ve vývoji evropského divadla.
14. Problematika překladu.
15. Původnost a tradice: „klasika“ („klasičnost“) a současnost („modernost“), kánony a konvence a jejich porušování („novátorství“), individuální a generační přístup, navazování a módnost.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Ukládán a doplňován průběžně podle konkrétních úkolů.
Brockett, O. G. Dějiny divadla
Císař, J. Přehled dějin českého divadla I, II
Aristoteles. Poetika
Zich, O. Estetika dramatického umění
Honzl, J. K novému významu umění
Vostrý, J. O hercích a herectví, Divadelní a literární podobizny
Gajdoš, J. Postmoderné podoby divadla
Pavis, P. Divadelní slovník, Praha
Vostrý, J. Režie je umění
Balvín, J. / Pokorný: Vídeňské lidové divadlo
Vostrý, J. Činoherní klub 1965-1972
Burian, E. F. O nové divadlo 1930-1940
Hyvnar, J. Herec v moderním divadle
Diderot, Herecký paradox
Brecht, B. Myšlenky
Císař, J. Základy dramaturgie 1, 2
Mukařovský, J. Otázky z estetiky
Veltruský, Příspěvky k teorii divadla
Frejka, J. Železná doba divadla
Lukavský, R. Stanislavského metoda herecké práce, Kultura mluveného slova
Otokar Fischer a Národní divadlo
Götz, F. Boj o český divadelní sloh
Šalda, F. X. O naší moderní kultuře divadelně dramatické
Fischer, O. K dramatu
Macura, V. Paradox obrozenského divadla, in: Divadlo v české kultuře 19. století
Grossman, J. Analýzy
Hyvnar, J. Francouzská divadelní reforma, Praha 1996
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
-
Referáty na zadaná témata (vypracované otázky k magisterským zkouškám) a debaty o nich.
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Ukončení zkouškou ověřující získané poznatky s ohledem na odevzdané úkoly zpracovávající alespoň jedno z témat ve formě souvislého výkladu (cca 3-5 ns), autoreflexe praktické jevištní činnosti.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2014/2015:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2014/2015:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Režie činoherního divadla v angličtině (Mgr.) (volitelný předmět)
- Produkce v anglickém jazyce (Mgr.) (povinně volitelný předmět)