English versionEnglish version
Loading...
ACADEMY OF PERFORMING ARTS IN PRAGUE

Herecká tvorba 8

Zapsat Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
201HRT8 ZK 10 8/T česky letní
Garant předmětu:
Michal PAVLATA, Miroslava PLEŠTILOVÁ
Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
Michal PAVLATA, Miroslava PLEŠTILOVÁ
Výsledky učení dané vzdělávací složky:

1) Získání schopnosti uvolnění a soustředění.

2) Osvojení základních psycho-somatických technik.

3) Zvládnutí verbální a nonverbální komunikace.

4) Rozvinutí fantazie, imaginace, hravosti a tvořivosti.

5) Schopnost analýzy a interpretace dramatického textu.

6) Zvládnutí základních hereckých postupů v různých žánrech.

Forma studia:

Semináře, praktická svičení, zkoušení, absolventské představení a jeho reflexe.

Předpoklady a další požadavky:

1) Talentové a psychofyzické předpoklady, pracovitost, vytrvalost..

2) Schopnost otevřít se kritickým podnětům a korigovat vlastní jednání a chování.

3) Smysl pro kolektivní práci.

Doporučené volitelné vzdělávací složky:

Znalost současného divadla a filmových záznamů vynikajících hereckých výkonů.

Obsah kurzu:

Předmět zaměřený na osvojení praktických poznatků a dovedností, které studentům režie a dramaturgie slouží k hlubšímu poznání problematiky herecké tvorby. Východiskem této přípravy je dramatičnost jako kvalita, jež dává impulzy a předpoklady k tvorbě herecké postavy prostřednictvím dramatického jednání. Součástí rozvíjených schopností je rovněž teoretická reflexe specifických problémů herectví i obecných problémů dramatického umění.

1. Autenticita a improvizace.

2. Herecké chování a jednání.

3. Vnímání dramatického prostoru a řešení mizanscény.

4. Dialogičnost a partnerská souhra.

5. Tvořivé rozehrání dramatické situace.

6. Stylizace v různých žánrech a poetikách.

7. Principy strukturovaného budování herecké postavy.

Na základě rozehrávání dramatické situace je rozvíjena schopnost improvizace a autentického jednání v daných okolnostech. Studenti jsou vedeni k vnímání dramatického prostoru a tvořivému řešení mizanscény v souladu s inscenačním záměrem. V průběhu studia se prohlubuje schopnost dialogického jednání a partnerské souhry. Studenti se seznamují s různými dramatickými žánry, divadelními poetikami a druhy veršů v dramatu, zejména s blankversem.

Doporučená nebo povinná literatura:

K. S. Stanislavskij: Můj život v umění, Praha 1962

Radovan Lukavský: Stanislavského Metoda herecké práce, Praha 1978

Michail Čechov: O herecké technice, Praha 1996

Otakar Zich: Estetika dramatického umění, Praha 1931, 1986

Jiří Frejka: Smích a divadelní maska, Praha 1942

Jindřich Honzl: K novému významu umění, Praha 1956, a Základy a praxe moderního divadla, Praha 1963

Jaroslav Vostrý: O hercích a herectví, Praha 1998

Jan Hyvnar: Herec v moderním divadle, Praha 1998

Radovan Lukavský: Být nebo nebýt hercem - Monology o herectví, Praha 1981

Denis Diderot: Herecký paradox

Bertolt Brecht: myšlenky

Peter Brook: prázdný prostor

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:

Výuka probíhá formou přípravy a nastudování zvolených situací a dialogů, od jejich literárního tvaru až po prostorové řešení, jednání v prostoru a vyjadření dramatické situace a vztahů aktivním hereckým jednáním a chováním. Vytvoření životaschopné a strukturované postavy v dramatickém textu celovečerního rozsahu.

Hodnoticí metody a kritéria:

Hodnotí se aktivní účast na všech hodinách, schopnost přijmout za svůj daný úkol a tvořivě ho rozvíjet, inspirativní spolupráce, smysl pro dramatickou situaci a cílené jednání, podřízené významové gradaci, pravdivost a autenticita. Hodnocení je významně ovlivněno uměleckým výsledkem na klauzurních zkouškách.

Webová stránka předmětu:
Poznámka:
Rozvrh na zimní semestr 2014/2015:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2014/2015:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 16. 6. 2015