Inscenační tvorba 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
201ISH1 | ZK | 10 | 20/T | česky | letní |
- Garant předmětu:
- Jakub KORČÁK
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Jakub KORČÁK, Jan BURIAN, Hana OTČENÁŠKOVÁ, Štěpán OTČENÁŠEK
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
1. Schopnost přečíst a vyložit text.
2. Schopnost vytvářet dramatický prostor.
3. Schopnost tematizovaného pohybu v prostoru.
4. Schopnost práce s danými okolnostmi a motivací jednání.
5. Schopnost herecko-režijního rozehrání dramatické situace.
6. Schopnost tvorby mizanscén.
7. Schopnost fabulace a kompozice inscenačního celku.
- Forma studia:
-
Semináře, zkoušky, představení.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Profesionálně vybavená školní scéna, intenzivní spolupráce s katedrou scénografie, produkce, případně dalšími pracovišti. Spolupráce s dalšími ročníky oboru herectví KČD a KALD.
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
-
Sledování současné podoby českého herectví v repertoárovém divadle i alternativních projektech.
- Obsah kurzu:
-
Předmět zaměřený na systematický proces tvorby inscenace v podmínkách profesionálního divadla, na praktické ověřování získaných znalostí i dovedností a zvláště pak na rozvíjení schopností motivace hereckého jednání, práce s prostorem, včetně schopnosti pracovat s umístěním a pohybem herce v prostoru. Při vzájemné spolupráci studentů oborů režie,dramaturgie, herectví (případně i scénografie) na inscenačních úkolech je společným jmenovatelem rozvíjení a herecko-režijní rozehrání dramatické situace. Práce probíhá v následujících etapách:
1. Rozbor textu a inscenační záměr
2. Situace a vytváření dramatického prostoru
3. Pohyb a postavení v prostoru
4. Dané okolnosti a motivace jednání
5. Vztahy postav a rozehrání dramatické situace
6. Tvorba mizanscén a překážek jednání
7. Fabulování a kompozice inscenačního celku
Na základě rozboru textu a z něj vyplývajícího inscenačního záměru přistupují studenti k pojmenování jednotlivých situací a společně vytvářejí dramatický prostor. Prakticky se seznamují s možnostmi vyjádření vzájemných vztahů tematizovaným pohybem a postavením v prostoru. Nedílnou součástí je práce s danými okolnostmi a praktické prověřování motivace jednání. Hlavní náplní je režijně-herecké rozvíjení a rozehrání dramatických situací a tvorba odpovídajících mizanscén. Studenti se v závěru semestru dobírají záměrně komponovaného a tematizovaného inscenačního celku. Nedílnou součástí studia je reflexe dosažených výsledků.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Artaud, A.; Divadlo a jeho dvojenec; Herrmann, Praha 1994
Barba, A.; Slovník divadelní antropologie; Div. ústav, Lid. noviny; Praha 2000
Brecht, B.; Myšlenky; Čs. spisovatel; Praha 1958
Brockett, O. G.; Dějiny divadla; Lidové noviny, Divadelní ústav; Praha 1999
Brook, P.; Prázdný prostor; Panorama; Praha 1988
Brook, P.; Nitky času; Divadelní ústav; Praha 2004
Burian, E. F.; O nové divadlo; Praha 1946
Císař, J.; Člověk v situaci; ISV; Praha 2000
Císař, J.; Základy činoherní režie; Horizont; Praha 1984
Čechov, M.; O herecké technice; Divadelní ústav; Praha 1996
Efros, A.; Divadlo má láska; Panorama; Praha 1980
Efros, A.; Povolání - Režisér; Panorama; Praha 1986
Frejka, J.; Divadlo je vesmír; Divadelní ústav; Praha 2004
Grossman, J.; Analýzy; Čs. spisovatel; Praha 1991
Hilar, K. H.; O divadle; Divadelní ústav; Praha 2002
Hyvnar, J. ; Herec v moderním divadle; Pražská scéna; Praha 2000
Kraus, K. ; O divadle; Lidové noviny; Praha 1990
Pilátová, J. ; Jerzy Grotowski a teatr Laboratorium; PKS; Praha 1990
Stanislavskij, K. S.; Můj život v umění; Praha 1962
Vostrý, J.; O hercích a herectví; Achát; Praha 1998
Vostrý, J.; Režie je umění; AMU; Praha 2001
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
-
Vytvoření celistvé postavy v daném inscenačním klíči a struktuře v procesu zkoušení, který se blíží podmínkám profesionálního divadla a probíhá pod supervizí pedagogů hlavních předmětů.
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Hlavním kritériem je uměleckých výkon v absolventském představení s přihlédnutím k aktivitě a tvořivosti v jednotlivých fázích zkoušení..
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2014/2015:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2014/2015:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky Po 10:00–14:00 Učebna
Karlova 26, Praha 1paralelka 1 Út 10:00–14:00 Učebna
Karlova 26, Praha 1paralelka 1 St 10:00–14:00 Učebna
Karlova 26, Praha 1paralelka 1 Čt 10:00–14:00 Učebna
Karlova 26, Praha 1paralelka 1 Pá 10:00–14:00 Učebna
Karlova 26, Praha 1paralelka 1 - Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Herectví činoherního divadla (Mgr.) (hlavní předmět)