English versionEnglish version
Loading...
ACADEMY OF PERFORMING ARTS IN PRAGUE

Režijní tvorba 3

Zapsat Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
201REZ3 ZK 4 4/T česky zimní
Garant předmětu:
Jan NEBESKÝ
Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
Jan NEBESKÝ
Výsledky učení dané vzdělávací složky:

1. Schopnost přečíst a vyložit text a vytvořit dramaturgicko-režijní koncepci

2. Schopnost analýzy dramatické situace a motivace jednání dramatických postav

3. Schopnost vést a motivovat herce při režijně-hereckém rozehrávání situace

4. Schopnost vytvářet a organizovat dramatický prostor

5. Schopnost scénické stylizace a ozvláštnění

6. Schopnost časoprostorového vyjádření smyslu dramatické situace prostřednictvím mizanscén

7. Schopnost koordinace a kontroly všech prvků tvořících inscenaci a jejich sladění do jednotného tematizovaného celku

Předmět zaměřený na teoretické i praktické seznámení s procesem režijní práce a na konfrontaci s nejdůležitějšími tendencemi moderní a současné české i světové režijní tvorby. Po teoretickém osvojení elementární terminologie a obeznámení s klíčovými metodickými postupy je studium v odpovídající míře určováno přípravou, průběžným zobecňováním a reflexí práce na inscenačních úkolech. Příprava se rozvíjí především na bázi interpretace literatury pro divadlo, zejména pak dramatu, kterou režie buduje prostředky jeviště jako celistvou strukturu a specifický systém

Forma studia:

Přednášky, semináře, vypracování a obhajoba seminární práce.

Předpoklady a další požadavky:

1) Znalost historie a typů divadelní kultury.

2) Orientace v české a světové dramatické literatuře.

3) Ovládání základních teatrologických pojmů a znalost odborné literatury.

Doporučené volitelné vzdělávací složky:

Průběžné sledování novinek v oblasti dramatické tvorby, progresivních inscenací a odborného tisku.

Obsah kurzu:

Předmět zaměřený na teoretické i praktické seznámení s procesem režijní práce a na konfrontaci s nejdůležitějšími tendencemi moderní a současné české i světové režijní tvorby. Po teoretickém osvojení elementární terminologie a obeznámení s klíčovými metodickými postupy je studium v odpovídající míře určováno přípravou, průběžným zobecňováním a reflexí práce na inscenačních úkolech. Příprava se rozvíjí především na bázi interpretace literatury pro divadlo, zejména pak dramatu, kterou režie buduje prostředky jeviště jako celistvou strukturu a specifický systém.

1. Inscenační záměr a dramaturgicko-režijní koncepce.

2. Strukturální analýza dramatické situace a motivace jednání dramatických postav.

3. Konvencionální a expresivní chování a jednání v dramatické situaci.

4. Scénická stylizace - její možnosti a úskalí.

5. Vytváření a organizace dramatického prostoru.

6. Režijně-herecká fabulace, rozehrání situací a tvorba mizanscén.

7. Inscenace jako celistvá struktura a specifický systém.

Na základě analýzy dané dramatické předlohy jsou studenti vedeni k tvorbě dramaturgicko-režijní koncepce a pojmenování inscenačního záměru. Hlavním východiskem je v první fázi studia především praktická strukturální analýza dramatické situace a jejích složek. Rozbor je pojímán jako základ scénické realizace, v níž je kladen důraz především na jasné a přehledné časoprostorové vyjádření smyslu dramatické situace prostřednictvím mizanscén. Jednotlivé fáze situace jsou při tom akcentovány, rozvíjeny a ozvláštňovány s ohledem na jejich tematickou důležitost z hlediska celku. Při režijním vedení herců v průběhu rozehrávání situací je kladen důraz na motivaci jednání dramatických postav vyplývající z daných okolností. Studenti se zároveň učí vytvářet a organizovat dramatický prostor jako hierarchizovanou strukturu tematizovaných vztahů jednotlivých prvků v jevištním prostoru.

V průběhu studia je cílevědomě rozvíjena schopnost koordinace a sladění všech elementů tvořících inscenaci do jednotného tematizovaného celku.

Doporučená nebo povinná literatura:

Artaud, A.; Divadlo a jeho dvojenec; Herrmann, Praha 1994

Barba, A.; Slovník divadelní antropologie; Div. ústav, Lid. noviny; Praha 2000

Brecht, B.; Myšlenky; Čs. spisovatel; Praha 1958

Brockett, O. G.; Dějiny divadla; Lidové noviny, Divadelní ústav; Praha 1999

Brook, P.; Prázdný prostor; Panorama; Praha 1988

Brook, P.; Nitky času; Divadelní ústav; Praha 2004

Burian, E. F.; O nové divadlo; Praha 1946

Císař, J.; Člověk v situaci; ISV; Praha 2000

Císař, J.; Základy činoherní režie; Horizont; Praha 1984

Čechov, M.; O herecké technice; Divadelní ústav; Praha 1996

Efros, A.; Divadlo má láska; Panorama; Praha 1980

Efros, A.; Povolání - Režisér; Panorama; Praha 1986

Frejka, J.; Divadlo je vesmír; Divadelní ústav; Praha 2004

Grossman, J.; Analýzy; Čs. spisovatel; Praha 1991

Hilar, K. H.; O divadle; Divadelní ústav; Praha 2002

Hyvnar, J. ; Herec v moderním divadle; Pražská scéna; Praha 2000

Kraus, K. ; O divadle; Lidové noviny; Praha 1990

Pilátová, J. ; Jerzy Grotowski a teatr Laboratorium; PKS; Praha 1990

Stanislavskij, K. S.; Můj život v umění; Praha 1962

Vostrý, J.; O hercích a herectví; Achát; Praha 1998

Vostrý, J.; Režie je umění; AMU; Praha 2001

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:

Přednášky o teorii oboru, semináře zaměřené na přípravu a reflexi zkušebního procesu, probíhajícího v předmětu Scénická tvorba.

Hodnoticí metody a kritéria:

Povinná účast na seminářích a samostatné vypracování seminární práce. Hodnocení vychází z předložení a obhajoby seminární práce a přihlíží k aktivitě v debatách na seminářích.

Webová stránka předmětu:
Poznámka:
Rozvrh na zimní semestr 2014/2015:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
St
místnost
()

15:00–18:00
(paralelka 1)
Místo konání: místnosti K101 nebo K333.
Čt

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
St 15:00–18:00
Místo konání: místnosti K101 nebo K333. paralelka 1
Rozvrh na letní semestr 2014/2015:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 16. 6. 2015