English versionEnglish version
Loading...
ACADEMY OF PERFORMING ARTS IN PRAGUE

Scénická tvorba 2

Zapsat Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
201SCH2 ZK 4 8/T česky letní
Garant předmětu:
Jan NEBESKÝ, Daria ULLRICHOVÁ
Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
Jan NEBESKÝ, Daria ULLRICHOVÁ
Výsledky učení dané vzdělávací složky:

1. Schopnost přečíst a vyložit text a vytvořit dramaturgicko-režijní koncepci.

2. Schopnost analýzy dramatické situace a motivace jednání dramatických postav.

3. Schopnost vést a motivovat herce při režijně-hereckém rozehrávání situace.

4. Schopnost vytvářet a organizovat dramatický prostor.

5. Schopnost scénické stylizace a ozvláštnění.

6. Schopnost časoprostorového vyjádření smyslu dramatické situace prostřednictvím mizanscén.

7. Schopnost koordinace a kontroly všech prvků tvořících inscenaci a jejich sladění do jednotného tematizovaného celku.

Forma studia:

Semináře, zkoušky, představení.

Předpoklady a další požadavky:

Ovládání základní divadelní terminologie, znalost současného divadla.

Doporučené volitelné vzdělávací složky:

Průbežné sledování novinek v oblasti divadla, inscenací, dramatických textů a odborné literatury, včetně periodik.

Obsah kurzu:

Předmět zaměřený na praktické ověřování získaných znalostí i dovedností a zvláště pak na rozvíjení schopností motivace hereckého jednání, práce s prostorem včetně schopnosti pracovat s umístěním a pohybem herce v prostoru. Při vzájemné spolupráci studentů oborů režie-dramaturgie, herectví (případně i scénografie) na inscenačních úkolech je společným jmenovatelem rozvíjení a herecko-režijní rozehrání dramatické situace.

1. Rozbor textu a inscenační záměr

2. Situace a vytváření dramatického prostoru

3. Pohyb a postavení v prostoru

4. Dané okolnosti a motivace jednání

5. Vztahy postav a rozehrání dramatické situace

6. Tvorba mizanscén a překážek jednání

7. Fabulování a kompozice inscenačního celku

Na základě rozboru textu a z něj vyplývajícího inscenačního záměru přistupují studenti k pojmenování jednotlivých situací a společně vytvářejí dramatický prostor. Prakticky se seznamují s možnostmi vyjádření vzájemných vztahů tematizovaným pohybem a postavením v prostoru. Nedílnou součástí je práce s danými okolnostmi a praktické prověřování motivace jednání. Hlavní náplní je režijně-herecké rozvíjení a rozehrání dramatických situací a tvorba odpovídajících mizanscén. Studenti se v závěru semestru dobírají záměrně komponovaného a tematizovaného inscenačního celku. Nedílnou součástí studia je reflexe dosažených výsledků.

Doporučená nebo povinná literatura:

Artaud, A.; Divadlo a jeho dvojenec; Herrmann, Praha 1994

Barba, A.; Slovník divadelní antropologie; Div. ústav, Lid. noviny; Praha 2000

Brecht, B.; Myšlenky; Čs. spisovatel; Praha 1958

Brockett, O. G.; Dějiny divadla; Lidové noviny, Divadelní ústav; Praha 1999

Brook, P.; Prázdný prostor; Panorama; Praha 1988

Brook, P.; Nitky času; Divadelní ústav; Praha 2004

Burian, E. F.; O nové divadlo; Praha 1946

Císař, J.; Člověk v situaci; ISV; Praha 2000

Císař, J.; Základy činoherní režie; Horizont; Praha 1984

Čechov, M.; O herecké technice; Divadelní ústav; Praha 1996

Efros, A.; Divadlo má láska; Panorama; Praha 1980

Efros, A.; Povolání - Režisér; Panorama; Praha 1986

Frejka, J.; Divadlo je vesmír; Divadelní ústav; Praha 2004

Grossman, J.; Analýzy; Čs. spisovatel; Praha 1991

Hilar, K. H.; O divadle; Divadelní ústav; Praha 2002

Hyvnar, J. ; Herec v moderním divadle; Pražská scéna; Praha 2000

Kraus, K. ; O divadle; Lidové noviny; Praha 1990

Pilátová, J. ; Jerzy Grotowski a teatr Laboratorium; PKS; Praha 1990

Stanislavskij, K. S.; Můj život v umění; Praha 1962

Vostrý, J.; O hercích a herectví; Achát; Praha 1998

Vostrý, J.; Režie je umění; AMU; Praha 2001

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:

Výběr, analýza a úprava částí dramatických textů, jejich obsazení a nazkoušení, popř. výtvarné řešení. Celý proces vrcholí v klauzurním představení, po kterém následuje jeho reflexe.

Hodnoticí metody a kritéria:

Hodnocení probíhá na základě uměleckého výsledku klauzurních představení. Důležitou součástí je aktivní účast studentů v debatách na seminářích a invenční zapojení při zkouškách.

Webová stránka předmětu:
Poznámka:
Rozvrh na zimní semestr 2014/2015:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2014/2015:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
místnost K101
Učebna

(Karlova 26, Praha 1)

15:00–18:00
(paralelka 1)
místnost K333
Učebna

(Karlova 26, Praha 1)

15:00–18:00
(paralelka 1)
Út
St
místnost K101
Učebna

(Karlova 26, Praha 1)

15:00–18:00
(paralelka 1)
místnost K333
Učebna

(Karlova 26, Praha 1)

15:00–18:00
(paralelka 1)
Čt

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
Po 15:00–18:00 Učebna
Karlova 26, Praha 1
paralelka 1
Po 15:00–18:00 Učebna
Karlova 26, Praha 1
paralelka 1
St 15:00–18:00 Učebna
Karlova 26, Praha 1
paralelka 1
St 15:00–18:00 Učebna
Karlova 26, Praha 1
paralelka 1
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 16. 6. 2015