English versionEnglish version
Loading...
ACADEMY OF PERFORMING ARTS IN PRAGUE

Scénická tvorba 5

Zapsat Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
201SCH5 ZK 10 8/T česky zimní
Garant předmětu:
Jakub KORČÁK, Jan BURIAN
Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
Jakub KORČÁK, Jan BURIAN, Hana OTČENÁŠKOVÁ, Štěpán OTČENÁŠEK
Výsledky učení dané vzdělávací složky:

Cílem této etapy je dovršit proces přípravy studentů na absolventské inscenace v Disku.

Rozvíjet předpoklady samostatné tvorby :

1. Schopnost přečíst a vyložit text a vytvořit dramaturgicko-režijní koncepci.

2. Schopnost analýzy dramatické situace a motivace jednání dramatických postav.

3. Schopnost vést a motivovat herce při režijně-hereckém rozehrávání situace.

4. Schopnost vytvářet a organizovat dramatický prostor.

5. Schopnost scénické stylizace a ozvláštnění.

6. Schopnost časoprostorového vyjádření smyslu dramatické situace prostřednictvím mizanscén.

7. Schopnost koordinace a kontroly všech prvků tvořících inscenaci a jejich sladění do jednotného tematizovaného celku.

Forma studia:

Semináře, zkoušky, představení.

Předpoklady a další požadavky:

Ovládání divadelní terminologie, znalost současného divadla.

Doporučené volitelné vzdělávací složky:

Průběžné sledování novinek v oblasti divadla, inscenací, dramatických textů a odborné literatury, včetně periodik.

Obsah kurzu:

Předmět zaměřený na praktické ověřování získaných znalostí i dovedností a zvláště pak na rozvíjení schopností motivace hereckého jednání, práce s prostorem včetně schopnosti pracovat s umístěním a pohybem herce v prostoru. Při vzájemné spolupráci studentů oborů režie-dramaturgie, herectví (případně i scénografie) na inscenačních úkolech je společným jmenovatelem rozvíjení a herecko-režijní rozehrání dramatické situace.

1. Rozbor textu a inscenační záměr.

2. Situace a vytváření dramatického prostoru.

3. Pohyb a postavení v prostoru.

4. Dané okolnosti a motivace jednání.

5. Vztahy postav a rozehrání dramatické situace.

6. Tvorba mizanscén a překážek jednání.

7. Fabulování a kompozice inscenačního celku.

Na základě rozboru textu a z něj vyplývajícího inscenačního záměru přistupují studenti k pojmenování jednotlivých situací a společně vytvářejí dramatický prostor. Prakticky se seznamují s možnostmi vyjádření vzájemných vztahů tematizovaným pohybem a postavením v prostoru. Nedílnou součástí je práce s danými okolnostmi a praktické prověřování motivace jednání. Hlavní náplní je herecko-režijní rozvíjení a rozehrání dramatických situací a tvorba odpovídajících mizanscén. Studenti se v závěru semestru dobírají záměrně komponovaného a tematizovaného inscenačního celku, a to v rozsahu jednoaktové nebo zkrácené celovečerní hry. Nedílnou součástí studia je reflexe dosažených výsledků.

Doporučená nebo povinná literatura:

Artaud, A.; Divadlo a jeho dvojenec; Herrmann, Praha 1994

Barba, A.; Slovník divadelní antropologie; Div. ústav, Lid. noviny; Praha 2000

Brecht, B.; Myšlenky; Čs. spisovatel; Praha 1958

Brockett, O. G.; Dějiny divadla; Lidové noviny, Divadelní ústav; Praha 1999

Brook, P.; Prázdný prostor; Panorama; Praha 1988

Brook, P.; Nitky času; Divadelní ústav; Praha 2004

Burian, E. F.; O nové divadlo; Praha 1946

Císař, J.; Člověk v situaci; ISV; Praha 2000

Císař, J.; Základy činoherní režie; Horizont; Praha 1984

Čechov, M.; O herecké technice; Divadelní ústav; Praha 1996

Efros, A.; Divadlo má láska; Panorama; Praha 1980

Efros, A.; Povolání - Režisér; Panorama; Praha 1986

Frejka, J.; Divadlo je vesmír; Divadelní ústav; Praha 2004

Grossman, J.; Analýzy; Čs. spisovatel; Praha 1991

Hilar, K. H.; O divadle; Divadelní ústav; Praha 2002

Hyvnar, J. ; Herec v moderním divadle; Pražská scéna; Praha 2000

Kraus, K. ; O divadle; Lidové noviny; Praha 1990

Pilátová, J. ; Jerzy Grotowski a teatr Laboratorium; PKS; Praha 1990

Stanislavskij, K. S.; Můj život v umění; Praha 1962

Vostrý, J.; O hercích a herectví; Achát; Praha 1998

Vostrý, J.; Režie je umění; AMU; Praha 2001

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:

Výběr, analýza a úprava dramatických textů, jejich obsazení a nazkoušení, výtvarné a hudební řešení. Celý proces vrcholí v klauzurním představení, po kterém následuje jeho písemná reflexe a ústní obhajoba.

Hodnoticí metody a kritéria:

Hodnocení probíhá na základě uměleckého výsledku klauzurních představení. Důležitou součástí je aktivní účast studentů v debatách na seminářích a invenční zapojení při zkouškách.

Webová stránka předmětu:
Poznámka:
Rozvrh na zimní semestr 2014/2015:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
místnost
()

15:00–18:00
(paralelka 1)
Místo konání: místnosti K332 nebo K326.
St
Čt
místnost
()

15:00–18:00
(paralelka 1)
Místo konání: místnosti K332 nebo K326.

místnost
()

15:00–18:00
(paralelka 1)
Místo konání: místnosti K332 nebo K326.
Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
Út 15:00–18:00
Místo konání: místnosti K332 nebo K326. paralelka 1
Čt 15:00–18:00
Místo konání: místnosti K332 nebo K326. paralelka 1
15:00–18:00
Místo konání: místnosti K332 nebo K326. paralelka 1
Rozvrh na letní semestr 2014/2015:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 16. 6. 2015