English versionEnglish version
Loading...
ACADEMY OF PERFORMING ARTS IN PRAGUE

Scénická propedeutika 1

Zapsat Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
201SPE1 Z 4 4/T česky zimní
Garant předmětu:
Juraj DEÁK, Jaroslava ŠIKTANCOVÁ
Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
Juraj DEÁK, Jaroslava ŠIKTANCOVÁ
Výsledky učení dané vzdělávací složky:

Cílem studia je uvědomělé rozvíjení (kultivace) scénického smyslu režisérů, dramaturgů i teoretiků a kritiků z hlediska odkrývání (dramatických) možností textu na příkladu zvolené scény-situace jejím rozhráním v čase a prostoru (tj. inscenační interpretací), na kterém se podílejí jednotlivé (základní) složky jevištního výrazu a jejich představitelé ve vzájemném dialogu.

Forma studia:

Semináře, praktická cvičení a jejich reflexe.

Předpoklady a další požadavky:

1) Znalost historie a typů divadelní kultury.

2) Ovládání základních teatrologických pojmů.

3) Přehled o současném divadle.

Doporučené volitelné vzdělávací složky:

Průběžné sledování novinek v oblasti divadla, progresivních inscenací a filmů, vynikajících hereckých výkonů.

Obsah kurzu:

Předmět kombinující cvičení se seminářem zprostředkovává posluchačům režie, dramaturgie, scénografie i teorie a kritiky seznámení se základy scéničnosti „zevnitř“: k pojmům se v jeho rámci směřuje indukcí, tj. pomocí interpretace scén, jejichž autory jsou sami posluchači v příslušných rolích (tj. jako režiséři, dramaturgové, scénografové, herci).

V 1. semestru se postupuje od jednoduchých statických výjevů (scén-obrazů), vyjadřujících jistou situaci, k jejich rozehrání v čase a prostoru. Při tomto rozehrávání jde o rozvíjení scénického smyslu posluchačů, jehož rozhodující součástí je cit pro prostorové řešení umožňující příslušný pohyb v rámci daného uspořádání, opřený o vědomí příslušných „energetických“ vlastností každého (scénického) prostoru. Tento scénický smysl se rozvíjí jak z hlediska vizuálního (tj. scénického v úzkém smyslu), tj. takového, na jehož úrovni se stýká pohled režiséra a scénografa s pohledem diváků, tak z hlediska „vnitřně hmatového“ (tj. dramatického), které je rozhodující pro vlastní uvědomělé scénické jednání (i jeho divácký spoluprožitek): dalo by se mluvit přímo o hereckém smyslu, kdyby jím nemusel disponovat režisér a scénograf i dramatik a dramaturg a do příslušné míry také kritik a teoretik. Je jasné, že rozehrávání daných výjevů vychází tedy na prvním místě z rozvíjení scénického smyslu v rovině režijně-scénografické, příp. dramaturgické, a nikoli ve specificky herecké rovině, i když herecká účast posluchačů všech oborů je pro skutečné poznání základů scéničnosti (tj. poznání „zevnitř“) také významná. Při koncipování a rozvíjení jednotlivých scén se posluchači, zaujímající (střídavě) různé role, zároveň učí týmové spolupráci, jinak řečeno, umění tvůrčího inscenačního dialogu.

Doporučená nebo povinná literatura:

Jaroslav Vostrý: Režie je umění, Praha (AMU) 2001

Otakar Zich: Estetika dramatického umění, Praha 1986

Michail Čechov: O herecké technice, Praha 1996

Also see literature for the Creative Writing course

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:

Semináře kombinované s praktickými cvičeními budou probíhat na základě kolektivní spolupráce zúčastněných studentů z různých oborů pod vedením příslušného pedagoga. Důležitou součástí budou metodické pokyny a následná reflexe nastudovaných scén-obrazů.

Hodnoticí metody a kritéria:

Tvořivá účast na inscenaci aspoň jednoho (rozvinutého) scénického výjevu, u dramaturgů, režisérů a scénografů v rámci příslušného oboru, u teoretiků zpravidla dramaturgická.

Webová stránka předmětu:
Poznámka:
Rozvrh na zimní semestr 2014/2015:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
místnost K222
Učebna

(Karlova 26, Praha 1)

15:00–18:00
(paralelka 1)
St
místnost K222
Učebna

(Karlova 26, Praha 1)

15:00–18:00
(paralelka 1)
Čt

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
Út 15:00–18:00 Učebna
Karlova 26, Praha 1
paralelka 1
St 15:00–18:00 Učebna
Karlova 26, Praha 1
paralelka 1
Rozvrh na letní semestr 2014/2015:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 16. 6. 2015