English versionEnglish version
Loading...
ACADEMY OF PERFORMING ARTS IN PRAGUE

Divadelně antropologický seminář 4

Zapsat Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Semestr
202DAS4 ZK 3 3/T letní
Garant předmětu:
Jana PILÁTOVÁ
Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
Jana PILÁTOVÁ
Výsledky učení dané vzdělávací složky:

- Seznamovat studenty s divadelností a divadlem nejen v estetických dimenzích;

- rozvíjet schopnost vnímat a interpretovat sociálně-kulturní kontexty divadla a divadelnosti;

- rozvíjet divadelně antropologickou představivost a orientaci v praktickém i teoretickém přínosu takových přístupů na konkrétních příkladech světových i našich tvůrců;

- seznamovat s okruhem praktických úkolů, spojených s takovým přístupem;

- inspirovat studenty k vlastním autorským projektům.

Forma studia:

Seminární, skupinová práce. Opakovanou videoprojekcí (3-4 opakování cca pětiminutové ukázky) a následnou formulací postřehů a analýzy nabídnutých příkladů, které nejsou předem „prozrazeny“ (jde o ukázky souborové práce, cvičení či kousků představení nebo terénních akcí významných souborů, na úvod Teatru Laboratorium, Odin Teatret, Gardzienic apod.) prohlubuje student v dialogu s ostatními svou schopnost vnímat a interpretovat různé kvality herecké a režijní práce, typy spolupráce s diváky atd. Na závěr každé lekce je ukázka zařazena do kontextu práce toho kterého souboru či herce. Postupně tak vzrůstá jak schopnost studentů poznat specifiku určitého divadelního výrazu a orientovat se v jejím smyslu, tak povědomí o škále možností divadelně antropologického přístupu (srovnávací ukázky).

Předpoklady a další požadavky:

Nejsou žádné vstupní požadavky, kromě zájmu o tento způsob studia.

Doporučené volitelné vzdělávací složky:

Společné návštěvy vybraných představení či akcí a jejich následná reflexe, pokud možno i s tvůrci onoho díla.

Obsah kurzu:

Seminář praktickými video-náhledy a jejich interaktivním rozborem seznamuje studenty

- s divadelně antropologickým přístupem k divadlu a s jeho kulturně historickými kontexty,

- se zakladateli tohoto konceptu (J. Grotowski, E. Barba, W. Staniewski atd.),

- s různými typy tohoto přístupu (tvůrčí, terénní i teoretické práce divadelníků i antropologů, Mezinárodní škola divadelní antropologie a její spolupracovníci),

- s jeho významem pro způsob divadelní tvorby i recepce divadla,

- s přesahy k předchůdcům (divadelní reformátoři dvacátého století, Artaud, Copeau atd.)

- k dnešním tvůrcům „třetího“, „antropologického“, „sociálního“ divadla ve světě i u nás.

Doporučená nebo povinná literatura:

BARBA, Eugenio; SAVARESE, Nicola. Slovník divadelní antropologie: O skrytém umění herců. Přel. Jan Hančil, Dana Kalvodová, Jitka Sloupová a Nina Vangeli. Praha: NLN; Praha: Divadelní ústav, 2000. 288 s. Přel. z: A Dictionary of Theatre Anthropology. The Secret Art of the Performer. ISBN 80-7008-109-0 (DÚ). ISBN 80-7106-369-X (NLN).

BRAUN, Kazimierz. Druhá divadelní reforma? Přel. Jiří Vondráček. Praha: Divadelní ústav; Praha: Městská knihovna; Praha: AMU; Brno: JAMU, 1993. 176 s. Přel. z: Druga reforma teatru? ISBN 80-7008-037-X.

PILÁTOVÁ, Jana. Hnízdo Grotowského: Na prahu divadelní antropologie. Praha: Insdtitut umění-Divadelní ústav, 2009. 584 s. ISBN 978-80-70008-239-3.

PILÁTOVÁ, Jana (ed.). Jerzy Grotowski a Teatr Laboratorium: Texty: (první část). Praha: Pražské kulturní středisko, 1990130 s. ISBN 80-85040-05-3.

---. Jerzy Grotowski a Teatr Laboratorium: Texty: (druhá část. Praha: Pražské kulturní středisko, 1990. 126 s. ISBN 80-85040-07-7.

---. Jerzy Grotowski a Teatr Laboratorium: Texty: (třetí část). Praha: Pražské kulturní středisko, 1990. 134 s. ISBN 80-85040-07-8.

SCHECHNER, Richard. The Future of Ritual. Writings on Culture and Performance. London-New York: Routledge, 1993. X, 284 s. ISBN 0-415-04689-0.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:

Společné návštěvy vybraných představení či akcí s následnou diskusí - nejlépe společně s tvůrci. Účast na praktické práci - integrační dílně.

Hodnoticí metody a kritéria:

Kredity jsou uděleny na základě:

aktivity na seminářích

prezence (75%)

seminární práce, diskutované na kolokviu. Student se má pokusit odpovědět na otázku, kterou si sám zformuloval; odpověď se má opírat o hlubší pohled na některé probírané téma (osobnost, ukázku), o vlastní studium odborné literatury a o komplementární příklad z divadelní praxe (nejlépe o živé dílo, které mohou znát i ostatní studenti, možné je i video).

Webová stránka předmětu:
Poznámka:

Pro absolventy předchozích divadelně antropologických seminářů.

Rozvrh na zimní semestr 2014/2015:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2014/2015:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 16. 6. 2015