Divadelně antropologický seminář 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
202DSE1 | Z | 3 | 3/T | česky | zimní |
- Garant předmětu:
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Jana PILÁTOVÁ
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
- Seznamovat studenty s divadelností a divadlem nejen v estetických dimenzích;
- rozvíjet schopnost vnímat a interpretovat sociálně-kulturní kontexty divadla a divadelnosti;
- rozvíjet divadelně antropologickou představivost a orientaci v praktickém i teoretickém přínosu takových přístupů na konkrétních příkladech světových i našich tvůrců;
- seznamovat s okruhem praktických úkolů, spojených s takovým přístupem;
- inspirovat studenty k vlastním autorským projektům.
- Forma studia:
-
Seminární, skupinová práce. Opakovanou videoprojekcí (3-4 opakování cca pětiminutové ukázky) a následnou formulací postřehů a analýzy nabídnutých příkladů, které nejsou předem „prozrazeny“ (jde o ukázky souborové práce, cvičení či kousků představení nebo terénních akcí významných souborů, na úvod Teatru Laboratorium, Odin Teatret, Gardzienic apod.) prohlubuje student v dialogu s ostatními svou schopnost vnímat a interpretovat různé kvality herecké a režijní práce, typy spolupráce s diváky atd. Na závěr každé lekce je ukázka zařazena do kontextu práce toho kterého souboru či herce. Postupně tak vzrůstá jak schopnost studentů poznat specifiku určitého divadelního výrazu a orientovat se v jejím smyslu, tak povědomí o škále možností divadelně antropologického přístupu (srovnávací ukázky).
- Předpoklady a další požadavky:
-
Nejsou žádné vstupní požadavky.
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
-
Vhodná je alespoň elementární zkušenost s jiným než činoherním inscenačním divadlem, až už vlastní nebo alespoň divácká.
- Obsah kurzu:
-
Seminář praktickými video-náhledy a jejich interaktivním rozborem seznamuje studenty
- s divadelně antropologickým přístupem k divadlu a s jeho kulturně historickými kontexty,
- se zakladateli tohoto konceptu (J. Grotowski, E. Barba, W. Staniewski atd.),
- s různými typy tohoto přístupu (tvůrčí, terénní i teoretické práce divadelníků i antropologů, Mezinárodní škola divadelní antropologie a její spolupracovníci),
- s jeho významem pro způsob divadelní tvorby i recepce divadla,
- s přesahy k předchůdcům (divadelní reformátoři dvacátého století, Artaud, Copeau atd.)
- k dnešním tvůrcům „třetího“, „antropologického“, „sociálního“ divadla ve světě i u nás.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
BARBA, Eugenio; SAVARESE, Nicola. Slovník divadelní antropologie: O skrytém umění herců. Přel. Jan Hančil, Dana Kalvodová, Jitka Sloupová a Nina Vangeli. Praha: NLN; Praha: Divadelní ústav, 2000. 288 s. Přel. z: A Dictionary of Theatre Anthropology. The Secret Art of the Performer. ISBN 80-7008-109-0 (DÚ). ISBN 80-7106-369-X (NLN).
BRAUN, Kazimierz. Druhá divadelní reforma? Přel. Jiří Vondráček. Praha: Divadelní ústav; Praha: Městská knihovna; Praha: AMU; Brno: JAMU, 1993. 176 s. Přel. z: Druga reforma teatru? ISBN 80-7008-037-X.
PILÁTOVÁ, Jana. Hnízdo Grotowského: Na prahu divadelní antropologie. Praha: Insdtitut umění-Divadelní ústav, 2009. 584 s. ISBN 978-80-70008-239-3.
PILÁTOVÁ, Jana (ed.). Jerzy Grotowski a Teatr Laboratorium: Texty: (první část). Praha: Pražské kulturní středisko, 1990130 s. ISBN 80-85040-05-3.
---. Jerzy Grotowski a Teatr Laboratorium: Texty: (druhá část. Praha: Pražské kulturní středisko, 1990. 126 s. ISBN 80-85040-07-7.
---. Jerzy Grotowski a Teatr Laboratorium: Texty: (třetí část). Praha: Pražské kulturní středisko, 1990. 134 s. ISBN 80-85040-07-8.
TURNER, Victor. Průběh rituálu.Překl. Lucie Kučerová z The Ritual process: Structure and Anti-Structure.Computer Press, Brno 2004, 194 str. ISBN 80-722-6900-3
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
-
Volitelná praktická integrační dílna.
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
V polovině roku zápočet, na konci roku zkouška.
Kredity jsou uděleny na základě:
aktivity na seminářích
prezence (75%)
seminární práce, diskutované na kolokviu. Student se má pokusit odpovědět na otázku, kterou si sám zformuloval; odpověď se má opírat o hlubší pohled na některé probírané téma (osobnost, ukázku), o vlastní studium odborné literatury a o komplementární příklad z divadelní praxe (nejlépe o živé dílo, které mohou znát i ostatní studenti, možné je i video).
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
-
Vhodnější pro studenty 2. ročníku; pro studenty začátečníky je možná individuální dohoda.
- Rozvrh na zimní semestr 2014/2015:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky Pá 15:00–17:30 PILÁTOVÁ J. Učebna
Karlova 26, Praha 1paralelka 1 - Rozvrh na letní semestr 2014/2015:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku - 2 leté (Mgr.) (volitelný předmět)