English versionEnglish version
Loading...
ACADEMY OF PERFORMING ARTS IN PRAGUE

Herecká propedeutika na základě dialogického jednání 2

Zapsat Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
202HPD2 ZK 4 4/T česky letní
Garant předmětu:
Jaroslava POKORNÁ, Jan HANČIL
Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
Jaroslava POKORNÁ, Jan HANČIL
Výsledky učení dané vzdělávací složky:

Cílem Základního dvousemestrálního kursu je

1. Rozvinout citlivost studenta k tělovému impulsu, rozvinout jeho improvizační, charakterizační a prezentační schopnost.

2. Uvědomit studenta o možnostech hereckého projevu (zacílenosti, konkrétnosti, skladebnosti, komunikativnosti projevu).

3. Uvědomit jej o procesu zkoušení role tak, aby dokázal vědomě a samostatně na své roli pracovat v souhře s ostatními.

Forma studia:

Kontaktní výuka formou tvůrčího semináře - tvůrčí dílny, která kombinuje dramaturgickou a hereckou práci. Součástí je též řízený dialog, samostatná četba, analýzy textů atd.

Předpoklady a další požadavky:

Prerekvizity: obecná znalost principů autorské tvorby a zkušenost z dialogického jednání, přednesu, řečového jednání, hlasové tvorby a jevištního pohybu, kreativní předpoklady.

Korekvizity: kreativní předpoklady, studium dialogického jednání, studium řečového jednání respektive přednesu, studium jevištního pohybu.

Doporučené volitelné vzdělávací složky:

Aktivní účast na festivalu KATaP „Nablízko“.

Obsah kurzu:

Předmět „Herectví na základě dialogického jednání“ je úvodem do herectví v jeho autorském aspektu, tedy nikoli pouze hraní rolí, ale herectví jako hry a tvorby. Důraz je kladen na vnímání partnera, týmovost tvorby a na osobnostní / autorský vklad. Předpokládá se též schopnost autorského psaní a dramaturgické tvorby. Předmět vede k pochopení principů a navádí studenty na jejich pozdější samostatné rozvíjení.

Rozvíjené schopnosti:

Veřejná samota a soustředění

Napodobení a osobnostní výraz

Vyzařování

Individuální a kolektivní improvizace

Cesta k prezentaci a cesta k roli

Text jako východisko k postavě

Charakterizace a její možnosti

Sebevýpověď a její hranice

Práce na jevištní prezentaci

Postup:

1. dramaturgická příprava

2. analýza osobních a osobnostních témat a jejich zpracování

3. aktivní analýza situací

4. skladba a příprava klausurního představení

Doporučená nebo povinná literatura:

Stanislavskij, K. S.: Moje výchova k herectví

Jouvet, L.: Nepřevtělený herec

Tairov, A.: Odpoutané divadlo

Rutte, M.: O umění hereckém

Vostrý, J.: Předpoklady herectví

Čechov, M.: O herecké technice

Donnellann, D.: Herec a jeho cíl

Brook P.: Prázdný prostor

Barba E. a Savarese N.: Slovník divadelní antropologie

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:

odborné cvičení - tvůrčí dílna

Hodnoticí metody a kritéria:

Během semestru se vyžaduje samostatná četba, průběžná příprava dílčích zadání, samostatné zkoušení rozpracovaných situací.

Celkové hodnocení se skládá z 50% z hodnocení aktivity na cvičeních, 30% z autorského vkladu a 20% umělecké kvalitě výkonu na klasurním představení.

Webová stránka předmětu:
http://www.damu.cz/umeni-veda-vyzkum/ustavy/ustav-pro-vyzkum-a-studium-autorskeho-herectvi/publikace/HereckaPropedeutika.pdf/view
Poznámka:
Rozvrh na zimní semestr 2014/2015:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2014/2015:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
místnost R313
Učebna

(Karlova 26, Praha 1)

15:00–18:00
(přednášková par. 1)
Út
St
Čt
místnost R312
Učebna

(Karlova 26, Praha 1)
POKORNÁ J.
15:00–18:30
(paralelka 1)

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
Po 15:00–18:00 Učebna
Karlova 26, Praha 1
přednášková par. 1
Čt 15:00–18:30 POKORNÁ J. Učebna
Karlova 26, Praha 1
paralelka 1
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 16. 6. 2015