English versionEnglish version
Loading...
ACADEMY OF PERFORMING ARTS IN PRAGUE

Hudební seminář 4

Zapsat Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
204HUS4 Z 1 2/T česky letní
Garant předmětu:
Vratislav ŠRÁMEK
Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
Ivan RUML
Výsledky učení dané vzdělávací složky:

1.Seznámení studentů se základními etapami a proměnami hudebních stylů.

2.Osvojení si historického vnímání dějin hudby v souvislosti se společenskými proměnami a politickými událostmi určitých epoch.

3.Sluchové rozpoznávání jednotlivých slohových proměn na základě poslechu hudebních ukázek.

4.Získání schopnosti správně vybírat scénickou hudbu z historického hlediska vzniku divadelní hry, popřípadě doby konání dramatického děje.

5.Budování zkušeností v poslechu hudby z pohledu režiséra a dramaturga.

Forma studia:

Čtení doporučené odborné literatury, analýza hudebních ukázek z hlediska historického a formového (stavba sonátové formy, fugy), rozvíjení poslechových zkušeností, studium estetiky a historických stylů, srovnávání dějinných událostí s vývojem hudby a jiných uměleckých disciplin.

Předpoklady a další požadavky:

1.Obecná znalost české a světové hudební tvorby.

2.Obecná znalost základních teatrologických a muzikologických studií.

3.Schopnost hudební analýzy dle poslechu i z pohledu do partitury.

4.Kreativní i sluchové předpoklady pro práci s hudbou.

Doporučené volitelné vzdělávací složky:

Návštěva koncertů symfonické a komorní hudby, návštěva operních představení a festivalu Opera, poslech CD s klasickou hudbou dle plánu výuky.

Obsah kurzu:

Cyklus přednášek a seminářů je chápán jako jeden z komponentů jevištního díla ve vzájemné interakci s ostatními komponenty.

Osnova:

1. Pravěk a exotické kultury. Hudba starých Řeků, Křesťanský zpěv liturgický, počátky notace.

2.Duchovní hry a písně, liturgické drama v Čechách 1200-1400.

3.Vznik vícehlasu a menzurální notace, Notre Dame, Ars Antiqua, Ars nova, Franko-vlámská hudba 15. a 16. století, renesanční teorie hudby.

4.Vznik barokního stylu, Florentská camerata, Claudio Monteverdi.

5.Hudba Alžbětinců, virginalisté, Shakespearovské inspirace v hudbě české a světové.

6.Johann Wolfgang Goethe a jeho doba - Joseph Haydn, Wolfgang Amadeus Mozart, Christoph Willibald Gluck, Ludwig van Beethoven.

7.Richard Wagner a estetika Gesamtkunstwerku.

8.Impresionismus a verismus - Claude Debussy, Maurice Ravel, Ottorino Respighi, Manuel de Falla, Giacomo Puccini.

9.Expresionismus - Arnold Schönberg a jeho škola.

10. Neoklasicismus, Igor Stravinskij, Sergej Prokofjev, Bohuslav Martinů.

11.Darmstadt, Polská škola, Pierre Boulez, Olivier Messiaen.

12.Americká hudba, minimalismus (Philip Glass, John Adams).

Doporučená nebo povinná literatura:

Oscar G. Brockett: Dějiny divadla, Praha 1999

Gracian Černušák: Dějiny evropské hudby, Praha-Bratislava 1964

Friedrich Hezfeld: Musica nova, Praha 1966

Václav Holzknecht: Bedřich Smetana, Praha 1984

Anna Hostomská: Opera - průvodce operní tvorbou, Praha 1999

Jaroslav Kofroň: Učebnice harmonie, Praha 1961

Dorothea Leonhartová: Mozart, zamlčená tvář, Praha 2005

Antonín Modr: Hudební nástroje, Praha 1982

The New Grove Dictionary of Music and Musicians, vol. 1-20 London 1995

The New Grove Dictionary of Opera, vol. 1-4, London 1998

Jaroslav Smolka a kolektiv: Dějiny hudby, Brno 2001

Jaroslav Volek: Kapitoly z dějin estetiky. Od antiky k počátku XX. Století, Praha 1969

Jan Wenig: Byli v Praze, Praha 1980

Winfried Zillig: Variace na novou hudbu, Praha 1971

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:

Přednášky (systematický výklad dějin hudby), exkurse do objektů spojených s hudbou - Muzeum české hudby, Český rozhlas, návštěva tradičních koncertních síní a divadelních budov s historickým výkladem.

Hodnoticí metody a kritéria:

Kredity jsou uděleny na základě:

-aktivity a pravidelné docházky na přednášky a semináře

-vypracování semestrální práce

-absolvování závěrečného testu a ústní zkoušky

Během semestru se vyžaduje samostatná četba doporučené literatury, poslech hudby, návštěvy koncertů a operních představení (i formou filmové projekce), aktivní účast v diskusích na přednáškách a seminářích. Zkouška písemná a ústní. Celkové hodnocení se skládá z 30 % aktivity a docházky na přednášky a semináře, 30% z písemné části (závěrečný test na konci semestru - poslechový a písemný) a 40% z ústní části zkoušky.

Podmínky úspěšného ukončení předmětu. Aktivní účast na přednáškách a seminářích, zpracování a prezentace seminární práce a absolvování průběžných testů.

Webová stránka předmětu:
Poznámka:
Rozvrh na zimní semestr 2014/2015:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2014/2015:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
St
Čt

místnost R210
Učebna

(Karlova 26, Praha 1)
RUML I.
09:00–10:30
(přednášková par. 1)
Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
09:00–10:30 RUML I. Učebna
Karlova 26, Praha 1
přednášková par. 1
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 16. 6. 2015