Jevištní mluva 3
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
204JML3 | Z | 1 | 2/T | česky | zimní |
- Garant předmětu:
- Olga ČEŠKOVÁ
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Jana ALTMANNOVÁ
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Schopnost vnitřně hmatové představivosti, intonační schopnost, zvládnutí dechové opory, smysl pro rytmus, pochopení a užití všech typů rezonance, schopnost logického frázování, analýzy textu, zvládnutí všech typů dramatického verše, kreativní intonace. Užití správného napětí těla, hlasu a mluvy v prostoru.
- Forma studia:
-
Practical exercises employing voice, breathing and speaking techniques linked to movement in and perception of a space. Uncovering the interpretation potential of various types of texts. Perception of intonation and communcation of a partner. Consolidating vocal quality.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Schopnost vnitřně hmatové představivosti, intonační schopnost, zvládnutí dechové opory, smysl pro rytmus, pochopení a užití všech typů rezonance, schopnost logického frázování, analýzy textu, zvládnutí všech typů dramatického verše, kreativní intonace. Užití správného napětí těla, hlasu a mluvy v prostoru.
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
-
Nejsou žádné nepovinné složky nutné pro absolvování tohoto předmětu
- Obsah kurzu:
-
Plastičnost hlasového a mluvního projevu, posazený hlas v jeho individuálním rozsahu, tvořivý přístup k mluvnímu projevu v herecké postavě.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
-Základy jevištní mluvy 1 a 2 (Jiřina Hůrková a Hana Makovičková SPN 1984)
-Česká výslovnostní norma (Jiřina Hůrková SCIENTIA spol. s.r.o.ped.nakl.Praha 1985)
-Předpoklady hereckého projevu (Jaroslav Vostrý - vydalo Ministerstvo školní mládeže a tělovýchovy ČR 1991 jako metodickou příručku)
-Úvod do teorie verše (Josef Hrabák SPN 1978)
-Kultura mluveného slova (Radovan Lukavský AMU 2000)
-Být nebo nebýt (Radovan Lukavský SPN Praha 1981)
-Ano, slyšet se navzájem - České divadlo 10, Divadelní ústav 1985
-Jevištní řeč a jazyk dramatu - České divadlo 12, Divadelní ústav 1990
-Antická jména - jak je číst a skloňovat (Jiřina Hůrková AMU 2005)
-B. Bála, M. Sovák: Hlas, řeč, sluch, Praha 1962 /6. přepr. vydání/
-Autorský kol. hlasové výchovy a zpěvu DAMU: Technika mluvy a zpěvu herce (Úvod do problematiky)
-Hana Makovičková: Rozpravy o mluvení, skripta 2 díly
-Kol. autorů: Slovníček uměleckého přednesu, Praha 2000
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
-
subject exercises.
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Criteria for acquiring credit is mastery of breathing, voice and articulation technique interpretation and mastery of the phrasing, rhythm and style of a prose text, mastery of types of dramatic poetry, application of acquired skills to a dramatic text and stage voice behaviour in an acting role.
A condition for credit is 80% attendance at individual instruction and exercises.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2014/2015:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2014/2015:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Herectví alternativního a loutkového divadla (Bc.) (povinný předmět)
- Herectví alternativního a loutkového divadla (Mgr.) (povinný předmět)