Transformace prostorů 4
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Semestr |
---|---|---|---|---|
204NPR4 | Z | 2 | 2/T | letní |
- Garant předmětu:
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
1/ Získat hlubší přehled o vývoji přístupů ke konverzím/ transformacím prostorů pro nové využití formou umělecké intervence, v kontextu historických souvislostí, aktuálních teoretických východisek, realizovaných dramaturgických a architektonických projektů.
2/ Rozvinout schopnost tvůrčí interakce s prostředím mimo místa tradičně využívaná pro dramatickou tvorbu.
3/ Analyzovat obsahové i technické možnostmi a limity divadelní tvorby v transformovaných prostorech z hlediska prostorových vztahů, architektury a technického stavu nově využitých objektů.
- Forma studia:
-
Kontaktní výuka a lektorská činnost s diskusí ve vazbě na realizované projekty; komentovaná exkurze, analýza prezentovaných záznamů na médiích.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Absolvování předmětu 204NTP3 Transformace prostorů 3.
Obecná znalost základních teatrologických studií. Schopnost analýzy a samostatné reflexe. Kreativní předpoklady k tvorbě v alternativním prostředí.
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
-
Vlastní projekt připravovaný i nad rámec studijního plánu.
- Obsah kurzu:
-
Radikální proměna hodnotových kritérií po roce 1989, provázená restrukturalizací a útlumovými ekonomickými programy, nastoluje nová a vyhraněná témata pro uměleckou tvorbu, především ale také (podobně jak se to stalo již dříve v západní Evropě a Spojených státech), otevírá prostor pro alternativní, k novému obsahu cíleně směrovanou divadelní tvorbu. Je výrazně spjata s místy, která procházejí transformací, generuje možnosti nového využití objektů i území, které sice ztratily původní funkci, přesto představují mimořádný potenciál pro rozvíjení uměleckých i ekonomických aktivit.
Předmět v kontextu vývoje architektonického myšlení a na pozadí obecnějších kulturních a sociálních proměn zachycuje, jak se vzniklá situace promítá do dramatické tvorby. Souběžně s rozvíjením teoretického zázemí (Průmyslové dědictví -paradox účelu, reprezentativnosti a existenciální zkušenost; Průmyslová architektura v historické perspektivě -technický vývoj a proměna hodnotových kritérií; Východiska pro zachycení obrazu mizející industriální éry - modely vývoje, industriální ruiny jako součást kulturního dědictví; Historická zkušenost transformace nefunkčních objektů a prostorů pro nové užití -téma udržitelného rozvoje) klade důraz na realizaci projektů spjatých s transformovanými objekty a prostory. Analyzuje motivaci a rozvíjí formální prostředky, které podmiňují kvalitu výsledného díla. Student je veden k rozpracování některého z vybraných tematických okruhů (s akcentováním alternativního užití transformovaného prostoru jako specifického segmentu kulturního dědictví), s odkazy na příklady či zkušenosti z domácího i zahraničního prostředí. Cílem je rovněž pojímat zpracovávané okruhy témat v perspektivě mezioborových diskusí, tedy nejen pro potřeby divadla. To je charakteristické právě například při vstupu do industriálního prostředí. Tedy například z hlediska teorie architektury, památkové péče, kulturních a sociálních aspektů trávení volného času, principů udržitelného rozvoje, adaptability k ekonomickým možnostem,a s důrazem na posílení kreativního přístupu a alternativních řešení.
Reflexe připravovaných workshopů a semestrálních klauzurních autorských projektů ve zvolených lokalitách na zadaná témata -příklady tematických okruhů: Prostor jako genius loci; Transformovaný prostor jako kulturní potenciál další změny; Prostor, objekt a herec; Proměna funkcí objekt prostřednictvím umělecké intervence - interaktivní , komunikační a komunikativní; Fenomén site specific a průmyslové dědictví; Uměleckou aktivitou transformovaný prostor jako jednorázová či trvalá součástí uměleckého záměru; Architektura konverze (dramaturgie / scénická výprava) a přiměřenost nových stavebních / scénických zásahů do nově využívaného prostoru; Věrohodnost interpretace místa s respektem /popřením paměti místa; Autenticita transformovaného prostoru stvrzením pravdivosti sdělení, dekorací- Prostor jako inspirace, vztah herce a prostředí, definování/popření, propojení scény -prostor u pro herce, definování/popřen/propojení hlediště - pro publikum v transformovaném alternativním prostoru
Vztah lokality a tématu, vytipování lokality, aktivní spoluúčast na projektu. Příprava vlastních autorských projektů.
Nabyté zkušenosti z vlastních uměleckých projektů budou zhodnoceny při týmové tvorbě pro konkrétní tématické prostředí. Nedílnou součástí je schopnost teoretické i praktické provázanosti nabytých poznatků při tvorbě projektů.
Aspekty jednotlivých předmětů na sebe reflektují a utvářejí možnost výsledného tvaru.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Doporučená nebo povinná četba:
Benjamin W. (1979), Dílo a jeho zdroj, Odeon, Praha
Bordage F. ed. (2002): The Factories. Coversions for Urban Culture/ TransEuropeHalles, Basel
Braun K. (2001): Divadelní prostor. NAMU. Praha
Brook P. (1987): Prázdný prostor. Nakladatelství Studia Ypsilon. Praha
Darley G. (2003): Factory. Reaktion Books Ltd. London
Day Ch. (2004): Duch a místo. ERA. Brno
Dvořáková E., Fragner B., Šenberger T. (2007): Industriál - paměť - východiska. Titanic -Grada, Praha
Edensor T. (2005): Industrial Ruins / Space, Aestetics and Materiality. Oxford -New York
Fragner B. ed. (2008): Průmyslové dědictví / Industrial heritage. Sborník příspěvků z mezinárodního bienále Industriální stopy. ČVUT, Praha
Frampton K. (2004): Moderní architektura. Kritické dějiny. Academia,Praha
Fragner B., Hanzlová A. (2005): Industriální stopy -architektura konverzí průmyslového dědictví / Vestiges of Industry -architectural conversion of industrial heritage. VCPD ČVUT, Praha
Fragner B., Valchářová V. eds. (2010): Průmyslové dědictví ve vzduchoprázdnu mezi profesionály a amatéry. ČVUT, Praha
Hlaváček E. (1985): Architektura pohybu a proměn. Odeon, Praha
Jakubec I., Jindra Z. (2006): Dějiny hospodářství českých zemí od počátku industrializace do konce habsburské monarchie. Univerzita Karlova -Karolinum.
Maier K. (2000): Urbanistická čítanka I. Česká komora architektů, Praha
Norberg-Schulz Ch. (1994): Genius loci. K fenomenologii architektury. Odeon, Praha, (2. vydání, Dokořán, Praha 2010)
Pavlík M. a kol. (1998): Regenerace historických budov, sídel a krajiny, ochrana památek. Skripta. Fakulta architektury ČVUT, Praha
Stratton M. ed. (2000): Industrial Buildings. Conservation and regeneration. E & FN Spon, London
Václavová D., Žižka T. a kol. (2009): Site specific. Pražská scéna, Praha
Veselý D. (2008): Architektura ve věku rozdělené reprezentace. Academia, Praha
Žák L. (1947): Obytná krajina. 1-212. S. V. U. Mánes - Svoboda. Praha
Internetové odkazy: www.industrialnistopy.cz; www.vcpd.cvut.cz
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
-
Semináře, písemné práce, komentované exkurze, příprava projektu.
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Týmová práce, účast na kolokviu, koncept projektu.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Produkce (Bc.) (volitelný předmět)
- Režie a dramaturgie činoherního divadla (Bc.) (volitelný předmět)
- Dramaturgie činoherního divadla (Mgr.) (volitelný předmět)
- Scénografie (Bc.) (volitelný předmět)
- Scénografie - kostým a maska (Mgr.) (volitelný předmět)
- Režie činoherního divadla (Mgr.) (volitelný předmět)
- Scénografie (Mgr.) (volitelný předmět)
- Režie a dramaturgie alternativního a loutkového divadla (Bc.) (volitelný předmět)
- Scénografie alternativního a loutkového divadla (Bc.) (volitelný předmět)
- Dramatická výchova - dvouleté kombinované (Mgr.) (volitelný předmět)
- Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku (Bc.) (volitelný předmět)
- Scénografie - kostým a maska v anglickém jazyce (Mgr.) (volitelný předmět)
- Herectví alternativního a loutkového divadla (Mgr.) (volitelný předmět)
- Herectví činoherního divadla (Mgr.) (volitelný předmět)
- Scénografie - film a televize (Mgr.) (volitelný předmět)
- Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku - 3 leté (Mgr.) (volitelný předmět)
- Dramatická výchova - tříleté prezenční (Mgr.) (volitelný předmět)