Režijní a dramaturgická tvorba 3
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Semestr |
---|---|---|---|---|
204RDT3 | ZK | 4 | 4/T | zimní |
- Garant předmětu:
- Miloslav KLÍMA, Jiří HAVELKA
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Miloslav KLÍMA, Karel MAKONJ
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
1. Výchova k režisérské a dramaturgické tvorbě s důrazem na individuální talentové dispozice studentů.
2. Kultivace tvůrčího potenciálu studentů v kontextu současných alternativních či loutkových divadelních proudů a tendencí.
3. Příprava studentů ke spolupráci se studenty ostatních oborů (scénografie, herectví) a k realizaci samostatných praktických cvičení a klauzurních představení.
- Forma studia:
-
Praktická cvičení, analýza a reflexe praktických cvičení, kolektivní diskuse a rozbory v rámci skupiny studentů (obvykle z jednoho ročníku režie a dramaturgie KALD), individuální konzultace
- Předpoklady a další požadavky:
-
1. Obecná znalost základní literatury k oboru
2. Návštěva divadelních představení, významných festivalů českých i zahraničních
3. Vyvíjení tvůrčích aktivit i mimo rámec školních cvičení a představení
4. Plnohodnotná účast na předmětu inscenační tvorba (realizace samostatných cvičení a klauzurních inscenací)
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
-
Návštěvy současných divadelních inscenací a festivalů, výstav a hudebních koncertů, účast na doporučených seminářích, kolokviích, odborných konferencích.
- Obsah kurzu:
-
Studium je založeno na souběžném prolínání praktické a teoretické složky výuky. Důraz je kladen na autorský, tvůrčí přístup k oboru. Od pozornosti k základním pojmům jako jsou dramatická situace a herecké jednání v ní, fabule, motiv, téma, kompozice situace a z ní vyplývající časoprostorové řešení (mizanscéna) k specifickému tvůrčímu rukopisu studenta.
Specifikace jednotlivých semestrů:
1.od myšlení o divadle k myšlení divadlem, dramatická situace a její alternativy
2.kompozice v čase a prostoru
3.metafora, příběh a jeho alternativy
4.téma a proces tvorby od prvních stimulů po zkoušení s herci
5.syntéza všech složek inscenace
6.komplexní přístup k autorskému divadelnímu dílu
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Brook, Peter: Prázdný prostor, Panorama, Praha 1988
Lehmann, Hans-Thies: Postdramatické divadlo, Divadelný ústav, Bratislava 2007
Vostrý, Jaroslav: Režie je umění, NAMU, Praha 2009
Scherhaufer, Peter: Čítanka z dejín divadelnej réžie I-III, Divadelný ústav, Bratislava, 1998-1999
Donellan, Declan: Herec a jeho cíl, Brkola, Praha 2007
Artaud, Antonin: Divadlo a jeho dvojenec, Herrmann a synové, Praha 1994
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
-
Návštěvy divadelních představení, festivalů, dalších doporučených kulturních akcí, účast na doporučených workshopech a seminářích.
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Kredity jsou uděleny na základě:
-aktivní účasti na hodinách
-plnění praktických cvičení v rámci hodin
-ústní či písemné reflexe výsledků v souvztažném předmětu inscenační tvorba
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
-
Předmět je studován pouze v uzavřené ročníkové skupině, v každém studijním programu je průběh výuky specifikován dle osobnosti vedoucího ročníku.
Rozvrh výuky viz www DAMU / katedra ALD / Rozvrhy hodin
- Rozvrh na zimní semestr 2014/2015:
- Rozvrh na letní semestr 2014/2015:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Režie a dramaturgie alternativního a loutkového divadla (Bc.) (hlavní předmět)