Kritika dětského divadla a přednesu 1
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Semestr |
---|---|---|---|---|
205KDR1 | Z | 3 | 10/S | zimní |
- Garant předmětu:
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
1. Prohlubovat znalosti o oboru, zejména o těch aktivitách, v nichž se pracuje s jevištním tvarem.
2. Zasazovat znalosti o divadelní a přednesové práci s dětmi a mládeží do širšího kontextu divadelního i pedagogického.
3. Hledat a formulovat kritéria hodnocení divadelní a přednesové práce s dětmi a mládeží.
4. Získávat dovednosti hodnotit písemně i ústně divadlo hrané dětmi a dětský přednes.
- Forma studia:
-
diskuse, čtení, řízený dialog, analýza záznamů představení, psaní recenzí a kritik, náslechy práce lektorských sborů přehlídek a dílen
- Předpoklady a další požadavky:
-
1. Dobrá orientace v didaktice, teorii a historii dramatické výchovy.
2. Zkušeností s vedením dětských a středoškolských divadelních skupin nebo s vedením dramatickovýchovných lekcí.
3. Studium odborné literatury.
4. Absolvování předmětu Dětská scéna nebo Dramatická výchova ve škole.
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
-
Účast na hodnocení představení dětských divadelních souborů nebo na hodnocení dětských recitátorů na přehlídkách nižších stupňů (obvodní, okresní, oblastní, krajské).
- Obsah kurzu:
-
Volitelný seminář určený hlubším zájemcům o hodnocení (odborné posuzování) dětského divadla, dětského přednesu a dramatickovýchovných aktivit vůbec.
Předmět je zaměřen zejména na tyto tematické okruhy:
- problematika estetické funkce, hodnoty a normy,
- funkce a typy kritiky s ohledem na oblast divadla hraného dětmi a mládeží,
- žánry kritiky důležité pro oblast dětského divadla a přednesu,
- práce porotce (člena lektorského sboru) jako specifická podoba kritiky,
- specifika práce porotce dětských vystoupení,
- analýza a interpretace dětského vystoupení,
- kritéria hodnocení dětských vystoupení.
V semináři se pracuje nejen s literaturou a texty scénářů, ale také s videozáznamy dětských vystoupení.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
a) Knihy, sborníky, stati
CÍSAŘ, Jan. Práce porotce amatérského divadla. Praha: ÚKVČ-KKS Hradec Králové, 1984. 96 s. Ed. Knihovnička amatérského divadla, sv. 8.
ČERNÝ, Václav. Co je kritika, co není a k čemu je na světě. Brno: Blok, 1968.
84 s. Ed. Hosta do domu, sv. 9.
HORÁKOVÁ, Eva; PROVAZNÍK, Jaroslav. Listování Kaplickou čítankou: Ze zpravodajů Kaplických divadelních let 1979-1984. Kaplice: organizační štáb KDL 1985; Praha: ÚKVČ, 1985. 226 s.
HOROVÁ, Eva; PROVAZNÍK, Jaroslav. 20 kaplických let: Kaplické kapitoly dětského divadla. Praha: Koordinační centrum pro dramatickou výchovu ÚKVČ; Kaplice: organizační štáb KDL; Praha: STD, 1989. 72 s.
JEŘÁBEK, Jan. Recenze jako vnitřní cesta. Tvar. 2011, roč. XXII. č. 7, s. 6. ISSN 0862-667 X.
MACHKOVÁ, Eva. Jak posuzovat metodiku práce v dětském divadelním a loutkářském souboru: Metodický list pro krajské metodiky, poroty a vedoucí souborů zařazených v krajích do užšího výběru na KDL. Praha: divadelní oddělení ÚKVČ, 1981.
---. Úvod od studia dramatické výchovy. Praha: IPOS; Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1998. 200 s. ISBN 80-7068-103-9 (IPOS); 80-901660-3-2 (STD).
MUSILOVÁ, Daniela; VYSKOČIL, Ivan. Psychologie porotcovy práce (Praha: ÚKVČ, 1981. 48 s. Ed. Umělecký přednes, sv. 30.
PROVAZNÍK, Jaroslav. Dítě na jevišti - kdy? jak? proč? Tvořivá dramatika. 2006, roč. XVII, č. 2, s. 1-3. ISSN 1211-8001.
PROVAZNÍK, Jaroslav (ed.). Tvořivá dramatika: Zvláštní číslo. Praha: IPOS-ARTAMA-STD, 1995. 72 s. ISSN 1211-8001.
---. Tvořivá dramatika 50/2007. Praha: NIPOS-ARTAMA; KVD DAMU; STD, 2007. 156 s. ISSN 1211-8001.
PROVAZNÍK, Jaroslav aj. Mělnické první čtení. Mělník: OKS Mělník, 1987.
SLAVÍK, Mirek. Cesta k divadelnímu tvaru s dětským souborem. Praha: IPOS-ARTAMA, 1996. 52 s. ISBN 80-7068-094-6.
b) Periodika
Divadelní výchova. 1964-1974. Praha: ÚDLUT, později ÚKVČ.
Tvořivá dramatika. Vydává NIPOS-pracoviště ARTAMA ve spolupráci se Sdružením pro tvořivou dramatiku a katedrou výchovné dramatiky DAMU. 1990-, roč. 1, č. 0-. Praha: NIPOS-pracoviště ARTAMA. 3x ročně. ISSN 1211-8001.
c) Zpravodaje a deníky národních/celostátních přehlídek dětského divadla a dětského přednesu
Kaplická čítanka [zpravodaj Kaplického divadelního léta]. Kaplice, 1979-1989.
Zpravodaj Dětského divadelního léta. Prachatice, 1990.
7 prachatických dnů [zpravodaj Dětského divadelního léta]. Prachatice, 1991-1992.
Prachatický palubní deník [zpravodaj Dětského divadelního léta]. Prachatice, 1993.
Deník Dětské scény [zpravodaj Dětské scény]. Ústí nad Orlicí, 1994-1998; Zábřeh, 1999; Trutnov, 2000-2010.
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
-
přednáška, seminář, cvičení
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Kredity jsou uděleny na základě:
- aktivity na seminářích,
- vypracování alespoň jedné recenze na divadelní představení,.
Během semestru se vyžaduje samostatné studium odborné literatury a sledování odborných periodik a aktivní účast v diskusích na seminářích. Zkouška písemná a ústní.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Dramatická výchova - dvouleté kombinované (Mgr.) (volitelný předmět)