English versionEnglish version
Loading...
ACADEMY OF PERFORMING ARTS IN PRAGUE

Kritika dětského divadla a přednesu 1

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Semestr
205KDR1 Z 3 10/S zimní
Garant předmětu:
Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
Výsledky učení dané vzdělávací složky:

1. Prohlubovat znalosti o oboru, zejména o těch aktivitách, v nichž se pracuje s jevištním tvarem.

2. Zasazovat znalosti o divadelní a přednesové práci s dětmi a mládeží do širšího kontextu divadelního i pedagogického.

3. Hledat a formulovat kritéria hodnocení divadelní a přednesové práce s dětmi a mládeží.

4. Získávat dovednosti hodnotit písemně i ústně divadlo hrané dětmi a dětský přednes.

Forma studia:

diskuse, čtení, řízený dialog, analýza záznamů představení, psaní recenzí a kritik, náslechy práce lektorských sborů přehlídek a dílen

Předpoklady a další požadavky:

1. Dobrá orientace v didaktice, teorii a historii dramatické výchovy.

2. Zkušeností s vedením dětských a středoškolských divadelních skupin nebo s vedením dramatickovýchovných lekcí.

3. Studium odborné literatury.

4. Absolvování předmětu Dětská scéna nebo Dramatická výchova ve škole.

Doporučené volitelné vzdělávací složky:

Účast na hodnocení představení dětských divadelních souborů nebo na hodnocení dětských recitátorů na přehlídkách nižších stupňů (obvodní, okresní, oblastní, krajské).

Obsah kurzu:

Volitelný seminář určený hlubším zájemcům o hodnocení (odborné posuzování) dětského divadla, dětského přednesu a dramatickovýchovných aktivit vůbec.

Předmět je zaměřen zejména na tyto tematické okruhy:

- problematika estetické funkce, hodnoty a normy,

- funkce a typy kritiky s ohledem na oblast divadla hraného dětmi a mládeží,

- žánry kritiky důležité pro oblast dětského divadla a přednesu,

- práce porotce (člena lektorského sboru) jako specifická podoba kritiky,

- specifika práce porotce dětských vystoupení,

- analýza a interpretace dětského vystoupení,

- kritéria hodnocení dětských vystoupení.

V semináři se pracuje nejen s literaturou a texty scénářů, ale také s videozáznamy dětských vystoupení.

Doporučená nebo povinná literatura:

a) Knihy, sborníky, stati

CÍSAŘ, Jan. Práce porotce amatérského divadla. Praha: ÚKVČ-KKS Hradec Králové, 1984. 96 s. Ed. Knihovnička amatérského divadla, sv. 8.

ČERNÝ, Václav. Co je kritika, co není a k čemu je na světě. Brno: Blok, 1968.

84 s. Ed. Hosta do domu, sv. 9.

HORÁKOVÁ, Eva; PROVAZNÍK, Jaroslav. Listování Kaplickou čítankou: Ze zpravodajů Kaplických divadelních let 1979-1984. Kaplice: organizační štáb KDL 1985; Praha: ÚKVČ, 1985. 226 s.

HOROVÁ, Eva; PROVAZNÍK, Jaroslav. 20 kaplických let: Kaplické kapitoly dětského divadla. Praha: Koordinační centrum pro dramatickou výchovu ÚKVČ; Kaplice: organizační štáb KDL; Praha: STD, 1989. 72 s.

JEŘÁBEK, Jan. Recenze jako vnitřní cesta. Tvar. 2011, roč. XXII. č. 7, s. 6. ISSN 0862-667 X.

MACHKOVÁ, Eva. Jak posuzovat metodiku práce v dětském divadelním a loutkářském souboru: Metodický list pro krajské metodiky, poroty a vedoucí souborů zařazených v krajích do užšího výběru na KDL. Praha: divadelní oddělení ÚKVČ, 1981.

---. Úvod od studia dramatické výchovy. Praha: IPOS; Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1998. 200 s. ISBN 80-7068-103-9 (IPOS); 80-901660-3-2 (STD).

MUSILOVÁ, Daniela; VYSKOČIL, Ivan. Psychologie porotcovy práce (Praha: ÚKVČ, 1981. 48 s. Ed. Umělecký přednes, sv. 30.

PROVAZNÍK, Jaroslav. Dítě na jevišti - kdy? jak? proč? Tvořivá dramatika. 2006, roč. XVII, č. 2, s. 1-3. ISSN 1211-8001.

PROVAZNÍK, Jaroslav (ed.). Tvořivá dramatika: Zvláštní číslo. Praha: IPOS-ARTAMA-STD, 1995. 72 s. ISSN 1211-8001.

---. Tvořivá dramatika 50/2007. Praha: NIPOS-ARTAMA; KVD DAMU; STD, 2007. 156 s. ISSN 1211-8001.

PROVAZNÍK, Jaroslav aj. Mělnické první čtení. Mělník: OKS Mělník, 1987.

SLAVÍK, Mirek. Cesta k divadelnímu tvaru s dětským souborem. Praha: IPOS-ARTAMA, 1996. 52 s. ISBN 80-7068-094-6.

b) Periodika

Divadelní výchova. 1964-1974. Praha: ÚDLUT, později ÚKVČ.

Tvořivá dramatika. Vydává NIPOS-pracoviště ARTAMA ve spolupráci se Sdružením pro tvořivou dramatiku a katedrou výchovné dramatiky DAMU. 1990-, roč. 1, č. 0-. Praha: NIPOS-pracoviště ARTAMA. 3x ročně. ISSN 1211-8001.

c) Zpravodaje a deníky národních/celostátních přehlídek dětského divadla a dětského přednesu

Kaplická čítanka [zpravodaj Kaplického divadelního léta]. Kaplice, 1979-1989.

Zpravodaj Dětského divadelního léta. Prachatice, 1990.

7 prachatických dnů [zpravodaj Dětského divadelního léta]. Prachatice, 1991-1992.

Prachatický palubní deník [zpravodaj Dětského divadelního léta]. Prachatice, 1993.

Deník Dětské scény [zpravodaj Dětské scény]. Ústí nad Orlicí, 1994-1998; Zábřeh, 1999; Trutnov, 2000-2010.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:

přednáška, seminář, cvičení

Hodnoticí metody a kritéria:

Kredity jsou uděleny na základě:

- aktivity na seminářích,

- vypracování alespoň jedné recenze na divadelní představení,.

Během semestru se vyžaduje samostatné studium odborné literatury a sledování odborných periodik a aktivní účast v diskusích na seminářích. Zkouška písemná a ústní.

Webová stránka předmětu:
Poznámka:
Další informace:
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 16. 6. 2015