English versionEnglish version
Loading...
ACADEMY OF PERFORMING ARTS IN PRAGUE

Pedagogika 2

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
205PDG2 Z 1 25/S česky letní
Garant předmětu:
Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
Výsledky učení dané vzdělávací složky:

- Porozumět výchovnému a vzdělávacímu prostředí, v němž se bude činnost studenta DV realizovat.

- Porozumět vzdělávacím podmínkám profese.

- Porozumět instrumentům cílevědomého rozvoje osobnosti.

- Formování dovedností učitelské práce.

- Formování postojů vztahujících se k učitelské práci.

Forma studia:

čtení, lektorská činnost, řízený dialog, diskuse, analýza ukázek zaznamenaných na médiích, analýza textů

Předpoklady a další požadavky:

Předpokládáme obecné dovednosti orientovat se ve studijním materiálu dovednost samostatně zpracovat problémový okruh z tematiky pedagogiky.

Doporučené volitelné vzdělávací složky:

Nejsou žádné nepovinné složky nutné pro absolvování tohoto předmětu

Obsah kurzu:

OSNOVA

1. Pedagogické předpoklady pro výkon učitelské profese. Základní faktory vymezující výchovné a vzdělávací prostředí (společenské a jiné).

2. Učitel jako reflektující praktik

3. Modely školy a výuky

4. Základní požadavky na učební procesy.

5. Tvořivost a její podpora

6. Učební styly a práce s nimi.

7. Základní požadavky na účinnost vzdělávání.

8. Pedagogické podmínky pro expresivní činnost.

SYLABUS

1. Učitel - animátor - kouč: výhody a limity. Společenské faktory ovlivňující pojetí vzdělávací práce. Hodnotový systém. Týmová práce ve vzdělávacím prostředí.

2. Různé úrovně reflexe. Proaktivní a reaktivní chování učitele.

3. Transmisivní vs. konstruktivní škola a výuka a jejich vztah k pojetí dramatickovýchovné práce. Základní předpoklady konstruktivní výuky. DV a kurikulu školy.

4. Zkušenostní učení jakozáklad DV: ve fikci, mimo fikci. Problémové učení. Holistické učení. Svoboda ve výchově a vzdělávání, její aspekty.

5. Podstata tvořivosti. Bariéry tvořivosti, tvořivostní schopnosti a jejich rozvíjení.

6. Kritéria učebních stylů.Individualizované vzdělávání, jeho prostředky.

7. Vztah cílů výchovy a vzdělávání k hodnocení. Specifické prostředky hodnocení v umělecké výchově.

8. Sociální vztahy a práce s nimi ve skupinách. Kooperace, soutěživost. Práce se stresem při skupinových činnostech. Třídní management.

Doporučená nebo povinná literatura:

BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Přel. Oldřich Selucký. Praha: Portál, 1998. 248 s. Přel. z: Théories contemporaines de l?éducation [1990]. ISBN 80-7178-216-5.

CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy: Jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Přel. Milan Koldinský. Praha: Portál, 1994. 296 s. Přel. z: Cooperation in the classroom: Students and teachers together. ISBN 80-7118-022-7.

ČÁP, Jan. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha: ISV, 1996. 302 s. Psychologie. ISBN 80-85866-15-3.

DITRICH, Pavel aj. Pedagogika pro učitele: (Aktuální otázky pedagogiky konce 20. století). Plzeň: Západočeská univerzita, Pedagogická fakulta, 1992. 168 s. ISBN 80-7043-055-9.

KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál, 1997. 152 s. ISBN 80-7178-167-3.

---. Kooperativní učení a vyučování: Teoretické a praktické problémy. Praha: Karolinum, 2001. 180 s. ISBN 80-246-0192-3.

KASÍKOVÁ, Hana; VALIŠOVÁ, Alena aj. Pedagogické otázky současnosti: (Učební text pro studenty učitelství). Praha: ISV nakladatelství, 1994. 130 s. ISBN 80-85866-05-6.

KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele: Cesty k lepšímu vyučování. Přel. Dominik Dvořák a Milan Koldinský. Praha: Portál, 1996. 154 s. Přel. z: Essential teaching skills [1981]. ISBN 80-7178-022-7.

MAREŠ, Jiří; KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita, 1995. 212 s. ISBN 80-210-1070-3.

PASCH, Marvin; GARDNER, Trevor G.; SPARKS-LANGER(OVÁ), Georgea; STARK(OVÁ), Alane J.; MOODY(OVÁ), Christella D. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Přel. Milan Koldinský, Praha: Portál, 1998. 424 s. Přel. z: Teaching as Decision Making. ISBN 80-7178-127-4.

PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Přel. Štěpán Kovařík. Praha: Portál, 1996. 380 s. Přel. z: Teaching Today. A Practical Guide. ISBN 80-7178-070-7.

SINGULE, František. Americká pragmatická pedagogika: John Dewey a jeho američtí následovníci. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991. 200 s. Z dějin pedagogiky, sv. 35. ISBN 80-04-20715-4.

SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. 2. rozš. vyd. Praha: Grada Publishing, 2007. 328 s. ISBN 978-80-247-1821-7.

TONUCCI, Francesco. Vyučovat, nebo naučit? Přel. Stanislav Štech. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Středisko vědeckých informací, 1991. 66 s. Přel. z: Insegnare o imparare? ISBN 80-901065-1-X.

VALENTA, Josef (ed.). Pohledy: Projektová metoda ve škole i za školou. Praha: IPOS ARTAMA; Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1993. 60 s. ISBN 80-7068-066-0.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:

přednáška, odborné cvičení, seminář

Hodnoticí metody a kritéria:

Kredity jsou uděleny na základě:

- aktivity na přednáškách a seminářích,

- vypracování semestrální práce.

Webová stránka předmětu:
Poznámka:
Další informace:
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 16. 6. 2015