English versionEnglish version
Loading...
ACADEMY OF PERFORMING ARTS IN PRAGUE

Pedagogika a psychologie dramatické hry 2

Zapsat Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
205PHK2 Z 1 15/S česky letní
Garant předmětu:
Josef VALENTA
Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
Josef VALENTA
Výsledky učení dané vzdělávací složky:

1. Student vysvětlí pojmy scéničnost, divadelnost, dramatičnost, edukační princip; edukační systémy pracující s dramatičností; jádrová činnost aktivity.

2. Student porozumí teoreticky i prakticky podstatě edukačních nástrojů dramatické výchovy (zejména pedagogickému aspektu dramatické hry) a prokáže toto porozumění při teoretickém řešení problémů i praktických aktivitách.

3. Student využije tohoto porozumění pro praktické využití osobnost, sociální dovednosti a mravní jednání rozvíjejícího potenciálu dramatické hry.

Forma studia:

Diskuse, evokace zkušeností, praktická cvičení, komunikační hry a simulace, výklad, trénink pozorování a analýzy videoprojekcí scénického jednání.

Předpoklady a další požadavky:

Vzdělání v předmětech studia tomuto předmětu předcházejících.

Doporučené volitelné vzdělávací složky:

Nejsou žádné nepovinné složky nutné pro absolvování tohoto předmětu.

Obsah kurzu:

1. Divadlo, dramatická výchova a scéničnost-divadelnost-dramatičnost.

2. Scéničnost a dramatičnost jako jevy každodenní existence.

3. Scénologie a scénologie chování, performative social sciences, dramatická sociální psychologie.

4. Scéničnost/divadelnost a dramatičnost jako edukační principy.

5. Praktický průzkum osobnost rozvíjejících aktivit z hlediska uplatnění různých typů a vrstev scéničnosti - divadelnosti a dramatičnosti.

6. Edukační systémy využívající scénickou, resp. divadelně-dramatickou hru jako edukační nástroj (s hlavním zřetelem k dramatické výchově).

Doporučená nebo povinná literatura:

BRAUN, Kazimierz. Druhá divadelní reforma? Přel. Jiří Vondráček. Praha: Divadelní ústav; Praha: Městská knihovna; Praha: AMU; Brno: JAMU, 1993. 176 s. Přel. z: Druga reforma teatru? ISBN 80-7008-037-X.

CAILLOIS, Roger. Hry a lidé. Přel. Nina Vangeli. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1998. 216 s. Přel. z: Les Jeux et les Hommes. ISBN 80-902482-2-5.

CÍSAŘ, Jan. Člověk v situaci. Praha: ISV nakladatelství, 2000. 142 s. Média. ISBN 80-85866-67-6.

GOFFMAN, Erving. Všichni hrajeme divadlo: Sebeprezentace v každodenním životě. Přel. Milada McGrathová. Praha: Studio Ypsilon, 1999. 248 s. Přel. z: The Prřesentation of Self in Everyday Life. ISBN 80-902482-4-1

MACHKOVÁ, Eva. Úvod do studia dramatické výchovy. 2., upravené vyd. Praha: NIPOS, 2007. 198 s. ISBN 978-80-7068-207-4.

MORGAN(OVÁ), Norah; SAXTON(OVÁ), Juliana. Vyučování dramatu: hlava plná nápadů. Přel. Helena Zymonová a Jaroslav Provazník. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001. 252 s. Přel. z Teaching drama: a mind of many wonders [1987]. ISBN 80-901660-2-4.

VALENTA, Josef. Co je cílem hodiny osobnostní a sociální výchovy (OSV)? Metodický portál RVP 2010 [online]. ISSN 1802-4785. Dostupný z WWW:

http://clanky.rvp.cz/clanek/s/Z/7959/CO-JE-CILEM-HODINY-OSOBNOSTNI-A-SOCIALNI-VYCHOVY.html/ nebo http://clanky.rvp.cz/clanek/c/G/7959/CO-JE-CILEM-HODINY-OSOBNOSTNI-A-SOCIALNI-VYCHOVY.html/.

---. Dramatická výchova a sociálně psychologický výcvik: (srovnání systémů). Praha: ISV nakladatelství, 1999. 84 s. ISBN 80-85866-40-4.

---. K odstínění reálného a fiktivního v lidském chování I, II, III. Disk. 2008, č. 26, s. 111-131; Disk. 2009, č. 27, s. 73-91; Disk. 2009, č. 28, s. 104-121. ISSN 1213-8665

---. Maska a tvář. Disk. 2010, č. 32, s. 107-115 ISSN 1213-8665.

---. Metody a techniky dramatické výchovy. 3., upr. vyd. Praha: Grada Publishing, 2008. 352 s. ISBN 978-80-247-1865-1.

---. Metody pro výuku OSV. Metodický portál RVP 2010 [online]. ISSN 1802-4785. Dostupný z WWW: http://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/9069/metody-pro-vyuku-osobnostni-a-socialni-vychovy.html/.

---. Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. Kladno: AISIS, 2006. 226 s. ISBN 80-239-4908-X.

---. Scénování v situacích ´běžné každodennosti´: (Ke kriteriím rozlišení jeho rozmanitých kvalit). Disk. 2009, č. 30, s. 59-71. ISSN 1213-8665.

---. Volba konkrétní metody (techniky, hry, aktivity) pro osobnostní, sociální, morální rozvoj v rámci OSV. Metodický portál RVP 2009 Dostupné z WWW: http://www.rvp.cz/clanek/375/3216 nebo http://old.rvp.cz/sekce/426 nebo http://clanky.rvp.cz/clanek/c/ZVOA/3216/ a http://clanky.rvp.cz/clanek/s/G/3216/VOLBA-KONKRETNI-METODY-TECHNIKY-HRY-AKTIVITY-PRO-OSOBNOSTNI-SOCIALNI-MORALNI-ROZVOJ-V-RAMCI-OSV.html/

VALENTA, Milan. Dramaterapie. 2. vyd. Praha: Portál, 2001. 150 s. ISBN 80-7178-586-5.

VOSTRÝ, Jaroslav. Herectví v životě a herectví na scéně (scénologie chování). In DAMU [online]. Praha: Divadelní fakulta. Dostupný z WWW: http://www.damu.cz/umeni-veda-vyzkum/ustavy/ustav-dramaticke-a-scenicke-tvorby-damu/herectvi-v-zivote-a-herectvi-na-scene-scenologie-chovani/.

---. Scénické působení a zrcadlové neurony. Disk. 2009, č. 28, s. 7- 28. ISSN 1213-8665

---. Scénický smysl a dramatický cit Disk. 2007, č. 19, s. 7-18. ISSN 1213-8665.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:

Cvičení, seminář, diskuse.

Hodnoticí metody a kritéria:

Podmínka úspěšného ukončení předmětu: aktivní účast.

U posluchače se předpokládá základní teoretická i praktická orientace v problematice edukačního potenciálu výše uvedených jevů.

Zpracování analýzy vybrané metody.

Dále aktivní přítomnost.

Webová stránka předmětu:
http://www.scénologie.cz
http://pedagogika.ff.cuni.cz
─
Odkazy
─
OSV
Poznámka:
Rozvrh na zimní semestr 2014/2015:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2014/2015:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 16. 6. 2015