English versionEnglish version
Loading...
ACADEMY OF PERFORMING ARTS IN PRAGUE

Pedagogika a psychologie dramatické hry 1

Zapsat Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
205PPY1 Z 2 35/S česky zimní
Garant předmětu:
Josef VALENTA
Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
Josef VALENTA
Výsledky učení dané vzdělávací složky:

1. Student vysvětlí pojmy scéničnost, divadelnost, dramatičnost, edukační princip; edukační systémy pracující s dramatičností; jádrová činnost aktivity.

2. Student porozumí teoreticky i prakticky podstatě edukačních nástrojů dramatické výchovy (zejména pedagogickému aspektu dramatické hry) a prokáže toto porozumění při teoretickém řešení problémů i praktických aktivitách.

3. Student využije tohoto porozumění pro praktické využití osobnost, sociální dovednosti a mravní jednání rozvíjejícího potenciálu dramatické hry.

Forma studia:

Diskuse, evokace zkušeností, praktická cvičení, komunikační hry a simulace, výklad, trénink pozorování a analýzy videoprojekcí scénického jednání.

Předpoklady a další požadavky:

Vzdělání v předmětech studia tomuto předmětu předcházejících.

Doporučené volitelné vzdělávací složky:

Nejsou žádné nepovinné složky nutné pro absolvování tohoto předmětu.

Obsah kurzu:

1. Divadlo, dramatická výchova a scéničnost-divadelnost-dramatičnost.

2. Scéničnost a dramatičnost jako jevy každodenní existence.

3. Scénologie a scénologie chování, performative social sciences, dramatická sociální psychologie.

4. Scéničnost/divadelnost a dramatičnost jako edukační principy.

5. Praktický průzkum osobnost rozvíjejících aktivit z hlediska uplatnění různých typů a vrstev scéničnosti - divadelnosti a dramatičnosti.

6. Edukační systémy využívající scénickou, resp. divadelně-dramatickou hru jako edukační nástroj (s hlavním zřetelem k dramatické výchově).

Doporučená nebo povinná literatura:

BRAUN, K. Druhá divadelní reforma? Praha: Divadelní ústav-Městská knihovna-AMU-JAMU, 1993. 171 s. ISBN 80-70008-037-X.

CAILLOIS, R. Hry a lidé. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1998. 215 s. ISBN 80-902482-2-5

CÍSAŘ, J. Člověk v situaci. Praha: Institut sociálních vztahů, 2000. 144 s. ISBN 80-85866-67-6

GOFFMAN, E. Všichni hrajeme divadlo. Praha: Studio Ypsilon, 1999. 248 s. ISBN 80-902482-4-1

MACHKOVÁ, E. Úvod do studia dramatické výchovy.2. vyd. Praha: IPOS-ARTAMA, 2007. 200 s. ISBN 80-7068-103-9.

MORGAN, N., SAXTON, J. Vyučování dramatu. Hlava plná nápadů. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001. 252 s. ISBN 80-901660-2-4

VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. 2. vydání.

Praha: Grada Publishing, 2008. 352 s. ISBN 80-247186-5-0

VALENTA, J. Dramatická výchova a sociálně psychologický výcvik (srovnání systémů). Praha: ISV nakladatelství, 1999. 84 s. ISBN 80-85866-40-4

VALENTA, J. K odstínění reálného a fiktivního v lidském chování. I, II, III. Disk, 26, 2008, s. 111-131; Disk, 27, 2009, s. 73-91; Disk, 28, 2009, s. 104-121. ISSN 1213-8665

VALENTA, J. Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. Kladno: AISIS, 2006, 226 s. ISBN 80-239-4908-X

VALENTA, J. Scénování v situacích ?běžné každodennosti? (Ke kriteriím rozlišení jeho rozmanitých kvalit). Disk, 30, 2009, s. 59-71. ISSN 1213-8665

VALENTA, J. Maska a tvář. Disk, 32, 2010, s. 107-115 ISSN 1213-8665

VALENTA, M. Dramaterapie. 2. vyd. Praha: Portál, 2001. 150 s. ISBN 80-7178-586-5

VOSTRÝ, J. Herectví v životě a herectví na scéně (scénologie chování). [online] Praha : DAMU 2008. Dostupný na: http://www.damu.cz/umeni-veda-vyzkum/ustavy/ustav-dramaticke-a-scenicke-tvorby-damu/herectvi-v-zivote-a-herectvi-na-scene-scenologie-chovani/

VOSTRÝ, J. O hercích a herectví. Praha: Achát 1998. 274 s. ISBN 80-902221-7-X

VOSTRÝ, J. Scéna a scéničnost v době všeobecné scénovanosti, Disk, 15, 2006, s. 6-18.

VOSTRÝ, J. Scénické působení a zrcadlové neurony, Disk. 28, 2009, s. 7- 28.

VOSTRÝ, J. Scénický smysl a dramatický cit, Disk, 19, 2007, s. 7-18.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:

Cvičení, seminář, diskuse.

Hodnoticí metody a kritéria:

Podmínka úspěšného ukončení předmětu: aktivní účast.

U posluchače se předpokládá základní teoretická i praktická orientace v problematice edukačního potenciálu výše uvedených jevů.

Zpracování analýzy vybrané metody.

Dále aktivní přítomnost.

Webová stránka předmětu:
http://www.scénologie.cz
http://pedagogika.ff.cuni.cz
─
Odkazy
─
OSV
Poznámka:
Rozvrh na zimní semestr 2014/2015:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2014/2015:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 16. 6. 2015