English versionEnglish version
Loading...
ACADEMY OF PERFORMING ARTS IN PRAGUE

Psychologie a dramatická výchova 3

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
205XPSD3 ZK 2 8/S česky zimní
Garant předmětu:
Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
Výsledky učení dané vzdělávací složky:

Cílem předmětu je poskytnout studentům dostatečnou orientaci v předmětu psychologie pro potřeby jejich pedagogické praxe. Vytvořit kompetenci tvořit smysluplné a relevantní definice psychologických fenoménů, na základě jejich znalosti a znalosti literatury. Poznat vývoj osobnosti a vývojová specifika konkrétních cílových skupin DV (mladší školní věk, důchodci, atp.). Pochopit chování obtížně zvladatelných dětí a rozšířit možnosti zvládaní tohoto chování. Mezi další cíle patří seznámit studenty hlouběji s konceptem osobnosti, naučit se volit vhodný pedagogický přístup na základě znalosti jednotlivých osobnostních typů. V neposlední řadě zmapovat hranice mezi psychoterapii a dramatickou výchovou.

Forma studia:

studium odborné literaturyí, diskuse, analýza textů, kontaktní výuka, skupinová práce

Předpoklady a další požadavky:

- Empatie a schopnost kooperovat v různě velkých skupinách.

- Základní znalosti z obecné psychologie a pedagogiky.

Doporučené volitelné vzdělávací složky:

Nejsou žádné nepovinné složky nutné pro absolvování tohoto předmětu.

Obsah kurzu:

Kurz předmětu psychologie a jejího praktického využití pro pedagoga dramatické výchovy obsahuje jak přehled psychologie, uspořádaní a porozumění psychologické terminologii, obeznámení se základními psychologickými směry, jejich paradigmaty a přínosem, psychologickými disciplínami (vývojová psychologie, sociální psychologie atd.), tak část sebezkušenostní, psychologické testy a dotazníky, metody dramaterapie a na tělo zaměřené psychoterapie.

- Předmět psychologie.

- Obecná psychologie (psychické jevy a procesy).

- Metodologie psychologie, metody výzkumu psychických a sociálních jevů,

- Diagnostika osobnosti.

- Základy vývojové psychologie.

- Základy psychologie osobnosti.

- Základy sociální psychologie.

- Aplikovaná psychologie, pedagogická. psychologie a psychologie herce.

- Psychické problémy a psychopatologie, krizová intervence.

- DV a psychoterapie.

- Další příspěvek psychologie k předmětu DV, archetypy pohádek a psychoterapie zaměřená na tělo.

Doporučená nebo povinná literatura:

ATKINSON, Rita L.; ATKINSON, Richard C.; SMITH, Edward E.; BEM, Daryl J.; NOLEN-HOEKSEMA, Susan. Psychologie. Přel. Erik Herman, Miroslav Petržela a Dagmar Brejlová. 2., aktul. vyd. Praha: Portál, 2003. 752 s. Přel. z: Hilgard´s Introduction to Psychology. ISBN 80-7178-640-3.

ČÁP, Jan. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: Karolinum; Praha: H & H, 1993. 416 s. ISBN 80-7066-534-3.

DRAPELA, Victor J. Přehled teorií osobnosti. Přel. Karel Balcar. Praha: Portál, 1997. 176 s. Přel. z: Review of personality theories [1987]. ISBN 80-7178-134-7.

GILLERNOVÁ, Ilona. Slovník základních pojmů z psychologie. Praha: Fortuna, 80 s. ISBN 80-7168-683-2.

GILLERNOVÁ, Ilona; BURIÁNEK, Jiří. Základy psychologie, sociologie: základy společenských věd. Praha: Fortuna, 1995. 160 s. ISBN 80-7168-242-X.

HAYES(OVÁ), Nicky. Aplikovaná psychologie. Přel. Dagmar Brejlová. Praha: Portál, 2003. 220 s. Přel. z: Applied psychology [2001]. ISBN 80-7178-807-4.

---. Základy sociální psychologie. Přel. Irena Štěpaníková. 3. vyd. Praha: Portál, 1998. 168 s. Přel. z: Principles of Social Psychology [1993]. ISBN 80-7178-763-9.

HELUS, Zdeněk. Psychologie pro střední školy. Praha: Fortuna, 1995. 120 s. ISBN 80-7168-245-4.

HOSKOVEC, Milan; NAKONEČNÝ, Milan; SEDLÁKOVÁ, Miluše. Psychologie XX. století I. Praha: Karolinum, 1993. 108 s. ISBN 80-7066-714-1.

JANOUŠEK, Jaromír; HOSKOVEC, Jiří; ŠTIKAR, Jiří. Psychologický výkladový atlas. Praha: Karolinum-Academia, 1993. 284 s. ISBN 80-7066-716-8.

NAKONEČNÝ, Milan. Lexikon psychologie. Praha: Vodnář, 1995. 400 s. 80-85255-74-X.

---. Úvod do psychologie. Praha: Academia, 2003. 508 s. ISBN 80-200-0993-0.

ŘÍČAN, Pavel. Psychologie: příručka pro studenty. Praha: Portál, 2005. 288 s. ISBN 80-7178-923-2.

VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: Dětství, dospělost, stáří (Praha: Portál, 2000. 528 s. ISBN 80-7178-308-0.

VÝROST, Jozef; SLAMĚNÍK, Ivan. Sociální psychologie = Sociálna psychológia. Praha: ISV, 1997. 456 s. ISBN 80-85866-20-X.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:

přednáška, seminář s praktickými vstupy

Hodnoticí metody a kritéria:

Kredity jsou udělovány na základě aktivity v seminářích.

Podmínky pro získání kreditů: Posluchač se orientuje v základních psychologických pojmech, je schopen specifikovat jednotlivá vývojová období ve vztahu k dramatické výchově, je schopen popsat základní teorie osobnosti a aplikovat je na pedagogický proces.

Součástí zkoušky je obhajoba individuální práce.

Webová stránka předmětu:
Poznámka:
Další informace:
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 16. 6. 2015