Praxe I. 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
205XPXA2 | Z | 1 | česky | letní |
- Garant předmětu:
- Jaroslav PROVAZNÍK
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Jaroslav PROVAZNÍK
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
1. Seznámit posluchače s různými podobami dramatické výchovy v různých typech zařízení, kde se DV vyskytuje.
2. Seznámit posluchače s různými styly vedení, s různými typy lekcí, s různými věkovými skupinami.
3. Na základě konkrétních lekcí s konkrétními skupinami seznámit posluchače s výhodami a riziky dramatickovýchovných aktivit.
- Forma studia:
-
analýza lekcí dramatické výchovy zaznamenaných v různých školských i mimoškolních zařízeních, diskuse
- Předpoklady a další požadavky:
-
1. Schopnost analýzy a reflexe.
2. Základní orientace v kurikulárních dokumentech.
3. Studium 2-3 základních publikací o metodice dramatické výchovy.
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
-
Nejsou žádné nepovinné složky nutné pro absolvování tohoto předmětu.
- Obsah kurzu:
-
Praxe ve studiu dramatické výchovy je koncipována a realizována tak, aby tvořila součást učebního plánu všech ročníků jak bakalářského, tak magisterského studia. První fází praxe jsou náslechy a podle vyspělosti posluchačů také asistování u zkoušených pedagogů v praxi.
1. Průběžné a systematické (několikanásobné) náslechy u zkušených učitelů dramatické výchovy na různých typech škol a s různými skupinami dětí a mládeže od předškolních zařízení přes ZŠ a SŠ až po zařízení volnočasová, především ZUŠ a centra volného času.
2. Asistování u zkušených učitelů dramatické výchovy v různých typech škol pro méně zkušené posluchače.
3. Semináře, v nichž se poznatky ze zápisů a pozorování studentů konfrontují s učivem, zejm. z didaktiky dramatické výchovy.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
BLÁHOVÁ, Krista; VACEK, Pavel; ULRYCHOVÁ, Irina; PROVAZNÍK, Jaroslav. Uvedení do systému školní dramatiky: Dramatická výchova pro učitele obecné, základní a národní školy. Praha: IPOS-ARTAMA; Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1996. 84 s. ISBN 80-7068-070-9.
BUDÍNSKÁ, Hana. Hry pro šest smyslů: Kartotéka pro loutkáře i neloutkáře, kteří si umějí hrát s dětmi. 7., uprav. vyd. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2008 [1984]. 28, 16, 218 s. ISBN 978-80-7068-217-3.
DISMAN, Miloslav. Receptář dramatické výchovy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1976. 148 s.
KOŤÁTKOVÁ, Soňa; PROVAZNÍK, Jaroslav; BLÁHOVÁ, Krista; SVOBODOVÁ, Radka; TOMKOVÁ; Anna. Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. Praha: Karolinum, 1998. 224 s. ISBN 80-7184-756-9.
MACHKOVÁ, Eva. Jak se učí dramatická výchova: didaktika dramatické výchovy. 2. vyd. Praha: AMU, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2007 [2004]. 224 s. ISBN 978-80-7331-089-9.
---. Metodika dramatické výchovy: zásobník dramatických her a improvizací. 11., upravené vyd. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2007 [1978]. 156 s. ISBN 978-80-901660-9-0.
---. Úvod do studia dramatické výchovy. 2., upravené vyd. Praha: NIPOS, 2007. 198 s. ISBN 978-80-7068-207-4.
MARUŠÁK, Radek, KRÁLOVÁ, Olga, RODRIGUEZOVÁ, Veronika. Dramatická výchova v kurikulu současné školy: Využití metod a technik. Praha: Portál, 2008. 128 s. ISBN 978-80-7367472-4.
MLEJNEK, Josef. Dětská tvořivá hra. 2., přeprac. vyd. Praha: IPOS-ARTAMA; Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1997. 152 s. ISBN 80-7068-104-7.
MORGAN(OVÁ), Norah; SAXTON(OVÁ), Juliana. Vyučování dramatu: hlava plná nápadů. Přel. Helena Zymonová a Jaroslav Provazník. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001. 252 s. Přel. z Teaching drama : a mind of many wonders [1987]. ISBN 80-901660-2-4.
PALARČÍKOVÁ, Alena. Tygr v oku aneb O tvorbě inscenace s dětmi a mládeží. Praha: STD; Společnost Amatérské divadlo a svět, 2001. 144 s. ISBN 80-901660-5-9.
ULRYCHOVÁ, Irina. Drama a příběh: tvorba scénáře příběhového dramatu v dramatické výchově. Praha: Akademie múzických umění, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2007. 104 s. ISBN 978-80-7331-096-7.
VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. 3., upr. vyd. Praha: Grada Publishing, 2008. 352 s. ISBN 978-80-247-1865-1.
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
-
náslechy, seminář
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Kredity jsou uděleny na základě:
- aktivity na seminářích,
- vypracování seminární práce - záznamů několika lekcí.
Během semestru se vyžaduje samostatná četba a aktivní účast v diskusích na seminářích.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2014/2015:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2014/2015:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Dramatická výchova - tříleté kombinované (Bc.) (povinný předmět)