Producentská dramaturgie 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
206PST1 | Z | 3 | 2/T | česky | zimní |
- Garant předmětu:
- Doubravka SVOBODOVÁ
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Doubravka SVOBODOVÁ
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Cíle předmětu:
Podrobně seznámit studenty s konkrétními úkoly dramaturga v různých typech divadelního provozu (repertoárové divadlo, divadelní soubor bez stálé scény, projekt, festival atd.) včetně základní propedeutiky práce s námětem, textem a překladem a osvojení si terminologie.
Výstupy:
V tomto předmětu se posluchači teoretickým i praktickým způsobem seznámí s principy dramaturgie repertoárových divadel, divadelních souborů bez stálé scény, projektů atd., tak aby dovedli v praxi odborně posoudit a smysluplně ovlivňovat práci tvůrčího týmu, chápat dramaturgii nejen jako praktickou službu jednotlivým inscenacím, ale jako disciplínu, která významně ovlivňuje hledání a formování uměleckého programu divadla. Některé semináře budou probíhat za účasti dramaturgů z praxe (např. Iva Klestilová, Šárka Havlíčková, Dora Viceníková, Petr Kolečko, atd.) formou řízeného rozhovoru.
- Forma studia:
-
analýza textů, řízený dialog s praktikujícími dramaturgy
- Předpoklady a další požadavky:
-
1. Obecná znalost české a světové dramatické literatury.
2. Schopnost analýzy a reflexe.
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
-
žádné
- Obsah kurzu:
-
Teoretické i praktické osvojení terminologie a kategorií.
Rozbor nejvýznamnějších forem dramatu v současném kontextu.
Struktura dramatu: obraz a situace, situace a jednání, jednání a dialog, jednání a jevištní realizace.
Děj a kompozice (souhra složek), motivická struktura, příběh a smysl.
Dramaturgicko-režijní koncepce.
Společné čtení a analýza textů.
Řízená diskuse s praktikujícími dramaturgy divadel.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Jan Císař: Základy dramaturgie 1 (Situace), Praha 1999;
Jan Císař: Základy dramaturgie 2 (Postava);
Praktická dramaturgie, Praha 1996;
Milan Lukeš: Umění dramatu, Praha 1987;
J. L. Styan: Prvky dramatu, Praha 1964;
Brook, P.: Prázdný prostor; Panorama; Praha 1988;
Císař, J.: Člověk v situaci; ISV; Praha 2000;
Pavis, Patrice: Divadelní slovník; Praha 2003;
Zdeněk Hořínek : Úvod do praktické dramaturgie, Praha 1980;
Přemysl Rut: Tři naučení z jednoho příběhu: úvod do dramaturgie. In Disk, svazek 10/2004
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
-
seminář
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Kredity jsou uděleny na základě:
aktivity na přednáškách/cvičeních/seminářích
vypracování semestrální práce
prezentace
Podmínky úspěšného ukončení předmětu: aktivní účast na seminářích (80% účast), zpracování a prezentace seminární práce a absolvování jednoho průběžného testu.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2014/2015:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky Út 16:30–18:00 SVOBODOVÁ D. Učebna
Karlova 26, Praha 1přednášková par. 1 - Rozvrh na letní semestr 2014/2015:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Produkce (Mgr.) (povinně volitelný předmět)