Úvod do problematiky médií
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
206UVM1 | Z | 1 | 2/T | česky | zimní |
- Garant předmětu:
- Vlastimil JEŽEK
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Vlastimil JEŽEK
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
1. Základní znalost vývoje masových a síťových médií (předchůdci periodického tisku od roku 1450 do počátku 17. století, nejstarší periodika, vznik elektronických/vysílacích médií, vznik a rozvoj digitálních médií).
2. Současná mediální legislativa v ČR
3. Mediální mapa současné České republiky
4. Možnosti studia pramenů k historii českých médií (NK, NM, Libri prohibiti, NTM, archivy ČRo a ČT)
- Forma studia:
-
Výklad, řízená diskuse, exkurze, skupinová analýza.
- Předpoklady a další požadavky:
-
1. Znalosti na úrovni úplného všeobecného středoškolského vzdělání.
2. Schopnost analýzy a reflexe.
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
-
Samostatné sledování českých i zahraničních periodik, zejména jejich reflexe kultury.
- Obsah kurzu:
-
1. Vývoj masových médií od předchůdců (1450) po dnešek.
2. Mediální legislativa.
3. Exkurze s odborným výkladem: Národní knihovna ČR, Knihovna Národního muzea,expozice dějin tisku Národního technického muzea, Knihovna Libri prohibiti, archivy Českého rozhlasu a České televize.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
1. BURTON,Graeme, JIRÁK,Jan: Úvod do studia médií
2. ECO,Umberto: Skeptikové a těšitelé
3. JIRÁK,Jan,KOPPLOVÁ,Barbara: Masová média
4. JIRÁK,Jan, KOPPLOVÁ, Barbara: Média a společnost
5. KONČELÍK,Jakub,VEČEŘA,Pavel,ORSÁG,Petr: Dějiny českých médií 20.století
6. McLUHAN,Marshall: Jak rozumět médiím
7. REIFOVÁ,Irena a kol.: Slovník mediální komunikace
8. SCHELLMANN,GAIDA,GLASER,KEGEL: Média (základní pojmy)
9. BEDNAŘÍK, JIRÁK, KOPPLOVÁ: Dějiny českých médií, 2011
10. Jan Jirák, Vlastimil Ježek: Média a my, AMU, Praha, 2014
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
-
přednáška, seminář, odborné cvičení, exkurze s odborným výkladem
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Kredity jsou uděleny na základě:
aktivity na seminářích,
odevzdání semestrální seminární práce.
Během semestru se vyžaduje aktivní účast na seminářích a pravidelná domácí příprava (sledování médií).
Podmínky úspěšného zakončení předmětu:
aktivní účast na seminářích, odevzdání semestrální seminární práce podle zadání (s ústní prezentací v rámci semináře a písemným výstupem).
- Webová stránka předmětu:
- Webové
stránky
masových
médií,
sociální
sítě. - Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2014/2015:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky Po 10:45–12:15 JEŽEK V. přednášková par. 1 - Rozvrh na letní semestr 2014/2015:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Produkce (Bc.) (povinný předmět)