Interpretační metody 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
207INM2 | ZK | 4 | 2/T | česky | letní |
- Garant předmětu:
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Jan CÍSAŘ
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Student rozvíjí na teoretické bázi vlastní interpretační aktivitu uplatňující určité interpretační metody, procedury a mechanismy. Prokazuje praktickou schopnost realizovat teoretickokritickou interpretaci scénické divadelní události v souvislostech současného uvažování a myšlení nejen o divadle.
- Forma studia:
-
Kontaktní.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Návštěva vybraných představení, znalost základních vývojových tendencí české a evropské divadelní kritiky.
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
-
Nejsou.
- Obsah kurzu:
-
Přednáška je věnována divadelněteoretickým metodologickým trendům 20. století.Nabízí charakteristiku jednotlivých metodologických přístupů k interpretaci jak divadelního scénického tvaru tak k jeho recepci v představení, tedy v rovině estetické i komunikační, pod sjednocujícím pojmem scénická divadelní událost.V první fázi výuky zkoumá a využití elementárních metodických východisek uchopení jakékoliv takové události: ´Popis jednotlivých komponentů, analýzu jejich vazeb v rovině syntagmatické a paradigmatické a konečně výklad konkrétní scénické divadelní události jako uspořádání jednotlivých popsaných a analyzovaných jevů do celistvého konstruktu, v němž se ujasňuje jejich ucelené významové směřování.V další fázi výuky nastupuje klíčový pojem INTERPRETACE jako představa určitého produktu, tj. jako výsledek interpretačního procesu, jenž pozoruje a zkoumá různé přístupy a různé možnosti vnímání sledované události jako dění smyslu. Současně s tím rozvíjí na teoretické bázi vlastní interpretační aktivitu uplatňující určité interpretační metody, procedury a mechanismy, kdy se student seznamuje s některými z metodologických trendů 20. století jako na př. fenomenologie, sociologický přístup, recepční estetika, sémiotika, strukturalismus, poststrukturalismus, dekonstrukce atd.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Barthes Roland: Kritika a pravda, Českosl.spisovatel, Praha 1968¨
Ricoeur Paul: Život, pravda, symbol, OIKUMENH, Praha 1993,¨
Eco Umberto:Teória inetrpretácie, Diskur a prebytok významu, Archa Bratislava 1995
Bachtin M.M.: Formální metoda v literární vědě.Kritický úvod do sociologické poetiky, Lidové nakladatelství, Praha 1980
Čtenář jako výzva. Výbor z prací kostnické školy recepční estetiky, Brno 2001
Michailovič Peter, Minár Pavol: Úvod do štrukturalismu a a postštrukturalismu, Iris, Bratislava 1997
Jan Mukařovský: Umění jako sémiologický fakt, Studie I, Brno, 2007
Genetika smyslu v Máchově poezii, Studie II, Brno 2007
Tendence v současném myšlení o divadle, JAMU, Brno, 2010,
O intepretácii umeleckého textu 19, sborník studií ÚLUK Filozofickej fakulty v Nitře
Kubínová Marie: Sondy do sémiotiky literárního díla, Akademie věd České republiky, Praha 1995
Milan Jankovič: Dílo jako dění smyslu, Pražská imaginace, Praha 1992
Nesamozřejmost, smyslu, Českolovenský spisovatel, Praha 1991
Na cestě ke smyslu, Torst, Praha 2005
Ivo Osolsobě: Mnoho povyku pro sémiotiku, Nakladatelství ?G?, Brno 1992
Semiotika ? divadlo ? kritika, Slovenské divadlo 40, I., s.5-11
Antoine Compagnon: Démon teorie. Host, Brno 2009
Petr.A. Bílek: Hledání jazyka interpretace, Host, Brno 2003
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
-
Přednáška, řízená diskuse, návštěva divadelních představení.
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
80% účast, aktivní práce v hodině, vypracování zadaných referátů. Na závěr vypracovává student písemně v rozsahu 15-20 stran teoreticko-kritickou interpretaci zvolené scénické divadelní události, kterou by měl dokázat, že je schopen na základě přísné a přesné metodologie uchopit scénickou divadelní událost tak , že se stává skutečně interpretací, která na rozdíl od popisu, analýzy a výkladu se vyjevuje jako problémový okruh, jenž klade podstatné otázky a vstupuje do širších kontextů, které se vynořují v rámci interpretovaného jevu. Student tak demonstruje praktickou schopnost realizovat teoretickokritickou interpretaci scénické divadelní události v souvislostech současného uvažování a myšlení nejen o divadle.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2014/2015:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2014/2015:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky Út 15:00–16:30 CÍSAŘ J. Pracovna pedagogů
Karlova 26, Praha 1přednášková par. 1 - Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Režie a dramaturgie činoherního divadla (Bc.) (volitelný předmět)
- Dramaturgie činoherního divadla (Mgr.) (volitelný předmět)
- Teorie a kritika (Mgr.) (povinně volitelný předmět)
- Režie činoherního divadla (Mgr.) (volitelný předmět)
- Režie a dramaturgie alternativního a loutkového divadla (Bc.) (volitelný předmět)
- Dramaturgie alternativního a loutkového divadla (Mgr.) (volitelný předmět)
- Režie alternativního a loutkového divadla (Mgr.) (volitelný předmět)