English versionEnglish version
Loading...
ACADEMY OF PERFORMING ARTS IN PRAGUE

Současné teorie divadla I. 1

Zapsat Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
207STA1 ZK 3 2/T česky zimní
Garant předmětu:
Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
Jaroslav ETLÍK
Výsledky učení dané vzdělávací složky:

Student by se měl po absolvování cyklu umět samostatně orientovat v problematice současné divadelní teorie, a to v celé její šíři. Měl by být schopen napsat na toto téma odbornou studii nebo esej a měl by umět jednotlivé tematické okruhy a tendence, které se v současné divadelní teorii objevují, nejenom podrobně popsat a vyhodnotit, ale také je zařadit do širšího kulturního a společenského kontextu

Forma studia:

Přednáška.

Předpoklady a další požadavky:

Nejsou.

Doporučené volitelné vzdělávací složky:

Nejsou.

Obsah kurzu:

Cílem předmětu je seznámit studenty s nejsoučasnějšími trendy v české i zahraniční teorii divadla. Výuka čtyřsemestrálního předmětu Současné teorie divadla I.,II. sice vychází ve své první fázi z tradice strukturálně ? sémiotického pojetí divadelního díla, které má v českém kontextu dlouhou a hluboce zakořeněnou tradici, cyklus přednášek je ovšem orientován zejména na ony zlomové momenty teoretického uvažování o divadle, které tato tradiční východiska překonávají, a to v určité chronologii ? tak, jak se postupně objevovaly v českém i zahraničním divadelně ? teoretickém myšlení v druhé polovině 20.století a v první dekádě století 21.

Náplň:

V prvním semestru se posluchač seznámí se základními principy strukturalistického přístupu k divadlu Cílem přednáškového cyklu je tedy shrnutí přínosu strukturálně ? sémiotické školy české divadelní teorie a zhodnocení jeho pozitiv i mezí.

1.Český divadelněvědný strukturalismus (Mukařovský, Veltruský, Honzl, Brušák, Bogatyrev)

2.Pojem celku v umění Divadelní dílo jako dynamický svazek jednotlivých komponentů. (Mukařovský, Honzl)

3.Složky divadelního výrazu (Pokorný, Veltruský)

4.Záměrnost a nezáměrnost v umění (Mukařovský)

5.Francouzský strukturalismus a sémiologie (Barthes, Althusser, Kristeva atd.)

6.Francouzský poststrukturalismus (Barthes, Todorov, Kristeva aj.)

7.Tzv. sémiotika ?druhého dechu? (Kowzan, de Marinis, Helbo, Ruffini, Prieto)

8.Česká strukturálně ? sémiotická škola divadelní teorie 2. poloviny 20. století (Císař, Osolsobě, Konigsmark,Jičínský atd.)

Doporučená nebo povinná literatura:

Základní literatura pro celý čtyřsemestrální cyklus.

Jan Mukařovský : Studie I.,Brno, Host, 2002

Jan Mukařovský : Studie II., Brno, Host, 2002

Jiří Veltruský : Příspěvky k teorii divadla, Praha: Divadelní ústav, 1994

Jiří Veltruský : Drama jako básnické dílo, Brno, Host,1999

Jindřich Honzl : K novému významu umění, Praha, Orbis, 1956

Jindřich Honzl : Základy a praxe moderního divadla Praha, Orbis, 1963

Petr Bogatyrev : Souvislosti tvorby, Praha, Odeon,1971

Petr Bogatyrev : Lidové divadlo české a slovenské, Brno, Stezky, 1940

Jan Císař : Proměny divadelního jazyka, Praha, Melantrich, 1986

Zdeněk Hořínek : Herectví jako hra, in :. Divadlo 21, 1970, č. 2.

Zdeněk Hořínek : Divadlo, drama, divák, Bratislava, Tatran,1985

Ivo Osolsobě : Principia parodica, Praha, NAMU, 2007

Ivo Osolsobě : Mnoho povyku pro sémiotiku Brno, ?G?, 1992

Jaroslav Etlík : Divadlo jako zakoušení, in : Divadelní revue 1999, č.1.

Jaroslav Etlík : Termíny k dohodnutím in : Divadlo a interakce I., Praha, 2007

Jaroslav Etlík : Ještě jednou k termínům, in : Divadlo a interakce III.. Praha, 2009

Erika Fischerová ? Lichte : Estetika perfomativity, Praha Na konári,2011

Erika Fischerová ? Lichte : Čím je představení v kultuře performací? Pokus o definici,in : Souřadnice a kontexty, Praha, DÜ, 2004

Hans Thies Lehmann : Postdramatické divadlo, Slovenský divadelný ústav Bratislava, 2009

Jan Roubal : Představení jako Kaosmos. K jeho chápání v performativní estetice Eriky Fischer ? Lichte, Praha, DAMU, 2008

M. Carson : Dejiny divedelných teorií, Slovenský divadelný ústav, 2006

A.Nünning (ed) : Lexikon teorie literatury a kultury, Brno, Host, 2008

A. Ubersfeldová : L´espace théatral, Paris 1979

K.Elam : The Semiotics of Theatre and Drama, , London, 1980

M. Quinn, Prager school Thetre teory, New York, 1995

P. Pavis : Divadelní slovník, Praha, Divadelní ústav, 2003

Richard Schechner: Performancia: teórie, praktiky, rituály, Bratislava,Slovenský divadelný ústav,2010

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:

Přednáška, řízená rozprava.

Hodnoticí metody a kritéria:

80% docházka, aktivní spolupráce na hodině, písemná reflexe, ústní zkouška.

Webová stránka předmětu:
Poznámka:
Rozvrh na zimní semestr 2014/2015:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
místnost K224
Pracovna pedagogů

(Karlova 26, Praha 1)
ETLÍK J.
14:30–16:00
(přednášková par. 1)
Út
St
Čt

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
Po 14:30–16:00 ETLÍK J. Pracovna pedagogů
Karlova 26, Praha 1
přednášková par. 1
Rozvrh na letní semestr 2014/2015:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 16. 6. 2015