Současné teorie divadla I. 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
207STA1 | ZK | 3 | 2/T | česky | zimní |
- Garant předmětu:
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Jaroslav ETLÍK
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Student by se měl po absolvování cyklu umět samostatně orientovat v problematice současné divadelní teorie, a to v celé její šíři. Měl by být schopen napsat na toto téma odbornou studii nebo esej a měl by umět jednotlivé tematické okruhy a tendence, které se v současné divadelní teorii objevují, nejenom podrobně popsat a vyhodnotit, ale také je zařadit do širšího kulturního a společenského kontextu
- Forma studia:
-
Přednáška.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Nejsou.
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
-
Nejsou.
- Obsah kurzu:
-
Cílem předmětu je seznámit studenty s nejsoučasnějšími trendy v české i zahraniční teorii divadla. Výuka čtyřsemestrálního předmětu Současné teorie divadla I.,II. sice vychází ve své první fázi z tradice strukturálně ? sémiotického pojetí divadelního díla, které má v českém kontextu dlouhou a hluboce zakořeněnou tradici, cyklus přednášek je ovšem orientován zejména na ony zlomové momenty teoretického uvažování o divadle, které tato tradiční východiska překonávají, a to v určité chronologii ? tak, jak se postupně objevovaly v českém i zahraničním divadelně ? teoretickém myšlení v druhé polovině 20.století a v první dekádě století 21.
Náplň:
V prvním semestru se posluchač seznámí se základními principy strukturalistického přístupu k divadlu Cílem přednáškového cyklu je tedy shrnutí přínosu strukturálně ? sémiotické školy české divadelní teorie a zhodnocení jeho pozitiv i mezí.
1.Český divadelněvědný strukturalismus (Mukařovský, Veltruský, Honzl, Brušák, Bogatyrev)
2.Pojem celku v umění Divadelní dílo jako dynamický svazek jednotlivých komponentů. (Mukařovský, Honzl)
3.Složky divadelního výrazu (Pokorný, Veltruský)
4.Záměrnost a nezáměrnost v umění (Mukařovský)
5.Francouzský strukturalismus a sémiologie (Barthes, Althusser, Kristeva atd.)
6.Francouzský poststrukturalismus (Barthes, Todorov, Kristeva aj.)
7.Tzv. sémiotika ?druhého dechu? (Kowzan, de Marinis, Helbo, Ruffini, Prieto)
8.Česká strukturálně ? sémiotická škola divadelní teorie 2. poloviny 20. století (Císař, Osolsobě, Konigsmark,Jičínský atd.)
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Základní literatura pro celý čtyřsemestrální cyklus.
Jan Mukařovský : Studie I.,Brno, Host, 2002
Jan Mukařovský : Studie II., Brno, Host, 2002
Jiří Veltruský : Příspěvky k teorii divadla, Praha: Divadelní ústav, 1994
Jiří Veltruský : Drama jako básnické dílo, Brno, Host,1999
Jindřich Honzl : K novému významu umění, Praha, Orbis, 1956
Jindřich Honzl : Základy a praxe moderního divadla Praha, Orbis, 1963
Petr Bogatyrev : Souvislosti tvorby, Praha, Odeon,1971
Petr Bogatyrev : Lidové divadlo české a slovenské, Brno, Stezky, 1940
Jan Císař : Proměny divadelního jazyka, Praha, Melantrich, 1986
Zdeněk Hořínek : Herectví jako hra, in :. Divadlo 21, 1970, č. 2.
Zdeněk Hořínek : Divadlo, drama, divák, Bratislava, Tatran,1985
Ivo Osolsobě : Principia parodica, Praha, NAMU, 2007
Ivo Osolsobě : Mnoho povyku pro sémiotiku Brno, ?G?, 1992
Jaroslav Etlík : Divadlo jako zakoušení, in : Divadelní revue 1999, č.1.
Jaroslav Etlík : Termíny k dohodnutím in : Divadlo a interakce I., Praha, 2007
Jaroslav Etlík : Ještě jednou k termínům, in : Divadlo a interakce III.. Praha, 2009
Erika Fischerová ? Lichte : Estetika perfomativity, Praha Na konári,2011
Erika Fischerová ? Lichte : Čím je představení v kultuře performací? Pokus o definici,in : Souřadnice a kontexty, Praha, DÜ, 2004
Hans Thies Lehmann : Postdramatické divadlo, Slovenský divadelný ústav Bratislava, 2009
Jan Roubal : Představení jako Kaosmos. K jeho chápání v performativní estetice Eriky Fischer ? Lichte, Praha, DAMU, 2008
M. Carson : Dejiny divedelných teorií, Slovenský divadelný ústav, 2006
A.Nünning (ed) : Lexikon teorie literatury a kultury, Brno, Host, 2008
A. Ubersfeldová : L´espace théatral, Paris 1979
K.Elam : The Semiotics of Theatre and Drama, , London, 1980
M. Quinn, Prager school Thetre teory, New York, 1995
P. Pavis : Divadelní slovník, Praha, Divadelní ústav, 2003
Richard Schechner: Performancia: teórie, praktiky, rituály, Bratislava,Slovenský divadelný ústav,2010
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
-
Přednáška, řízená rozprava.
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
80% docházka, aktivní spolupráce na hodině, písemná reflexe, ústní zkouška.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2014/2015:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky Po 14:30–16:00 ETLÍK J. Pracovna pedagogů
Karlova 26, Praha 1přednášková par. 1 - Rozvrh na letní semestr 2014/2015:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Teorie a kritika (Mgr.) (povinný předmět)