Scénická tvorba 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
207STO1 | ZK | 8 | 10/T | česky | zimní |
- Garant předmětu:
- Daniela JOBERTOVÁ
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Daniela JOBERTOVÁ
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Student si při pozorování celého procesu zkoušení inscenace ověří teoretické znalosti získané během prvních dvou let studia a týkající se fungování a součinnosti jednotlivých složek při vznikání scénického díla; vedle problematiky dramaturgicko-režijní koncepce a herecké tvorby nahlédne též do fungování konkrétního uměleckého provozu s jistým technickým i administrativním zázemím (a omezeními).
- Forma studia:
-
Pozorování procesu zkoušení, příprava materiálu, zpětná vazba tvůrcům, analýza jednotlivých etap, diskuse o písemné reflexi procesu zkoušení.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Nejsou žádné znalostní požadavky nutné pro zápis tohoto předmětu.
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
-
Nejsou žádné nepovinné složky nutné pro absolvování tohoto předmětu.
- Obsah kurzu:
-
Předmět je koncipován jako pozorovací stáž (eventuálně asistentura), která probíhá buď ve školním divadle DISK při přípravě absolventské inscenace (studentů katedry činoherního divadla či katedry alternativního a loutkového divadla), anebo v některém z pražských divadel, s nimiž škola spolupracuje. Student v rámci předmětu během akademického roku absolvuje dvě stáže. Výstupem každé z nich je podrobná reflexe procesu vzniku konkrétní inscenace se zaměřením na všechny složky a jejich interakci.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Studijní literatura je zadávána v souvislosti s inscenací, jejíž přípravě je student přítomen. Je doporučena literatura týkající se reflexe uměleckých procesů (např. The Routledge Companion to the Research in the Arts), a dále pak:
Vostrý J., Činoherní klub 1965-1972: dramaturgie v praxi
Vostrý J., Režie je umění
Císar J., Člověk v situaci
Hyvnar J., O českém dramatickém herectví 20. století
Vostrý J., Vojtěchovský M., Obraz a příběh
Šípek J., Psychologické aspekty scénické tvorby
Miholová K., Král UBU: Jarry & Grossman & Fára
Zich O., Estetika dramatického umění
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
-
Pozorovací stáž s případným plněním tvůrčích úkolů, diskuse.
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Student se pravidelně (nejméně 4x týdně) zúčastňuje procesu zkoušení inscenace; v rámci možností (dle typu divadla) se tvorby účastní a plní přidělené úkoly (např. v divadle DISK možná dramaturgická či lektorská spolupráce, překlady, pomoc při přípravě programu, studie o autorovi či medailony tvůrců). Výstupem je reflexe procesu zkoušení, která svědčí o schopnosti všímat si klíčových momentů procesu při vytváření jevištního díla a porozumět vzájemnému působení jednotlivých složek.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2014/2015:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2014/2015:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Teorie a kritika (Bc.) (hlavní předmět)