English versionEnglish version
Loading...
ACADEMY OF PERFORMING ARTS IN PRAGUE

Fotografie - vizualita - obsah

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
300MFVO Z 2 28/S česky
Garant předmětu:
Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
Výsledky učení dané vzdělávací složky:
Forma studia:
Předpoklady a další požadavky:
Doporučené volitelné vzdělávací složky:
Žádné další nepovinné vzdělávací složky.
Obsah kurzu:

Přednášející: Jiří Hrdina,koordinátor Filip Láb a Rober Silverio

Termíny a místo konání: pátky 18.3., 1.4., 15.4., 29.4. 2011 od 10-17h, FAMU U3

Podmínky atestace: Zá/2 - za 80% účast

Anotace:

?...pronášené i v titulcích zjevované krátké náznaky příběhů často pocházejí z autorčiných snů a tvoří soběstačnou linii, která se s obrazem nepřímo propojuje, stejně jako hudba pocházející z nejrůznějších zdrojů. Své obrazy Bažantová nalézá, krade, nahrává, kreslí a splétá z nich trochu divné a trochu smutně působící féerie..... Autorka tančí se psem, zpívá, lamentuje nebo za ruku chytá neznámého muže...? Lenka Dolanová, ?Madla Bažantová, Je mi 30 a život je na hovno?, A2, číslo 2, str. 5

?Když v roce 2009 zemřela Vivian Maierová, chůva z Chicaga, bylo v její pozůstalosti nalezeno přes 100 000 negativů fotografií, které do té doby nikdo neviděl. Výstřední žena, samotářka, mluvící s francouzským přízvukem, nosící těžký kabát a klobouk i uprostřed léta. V době, kdy má zrovna volno, prochází Chicagem padesátých a šedesátých let a fotografuje. Nemá přátele, rodinný ani milostný život. Jediné co ve svém soukromí má je fotografování a svobodu uchovat si je jen pro sebe.?, Hermione Hoby, Vivian Maier's extraordinary photographs of Chicago and New York, Guardian, 14.1.2011

Obsah, význam, myšlenka , vizualista, úspěch, práce, hodnoty? Co je dnes vlastně důležité? Proč trvat na hodnotách? Přednášející si ukládá úkol rozvinout diskusi a především pak přesvědčit studenty o tom co je v dokumentární fotografii důležité. Problém rozvíjí na příkladech z historie americké dokumentární fotografie (Robert Frank, William Gedney, Don Donaghy, Danny Lyon, Lee Friedlander, Tod Papageorge, Charles Harbutt, Larry Clark, Bill Owens...). Nedílnou součástí je i vlastní praktická činnost studentů: schopnost definovat svůj tvůrčí záměr a obhájit jej, zároveň jej realizovat a předložit diváku.

Sylabus:

1. Vzhled nebo myšlenka, co je vlastně důležité?

2. Last photographic heroes ? američtí dokumentární fotografové šedesátých a sedmdesátých let.

3. Publikovat? Je důležitý výsledek nebo vlastní činnost?

4. Zapomenutí a znovuobjevení ? Vivian Maier, Henryk Ross, Tony Vaccaro.

5. Definice tématu, diskuse, obhajoba,

6. Konzultace k vlastním realizacím, technická podpora,

7. Závěrečné kolokvium.

Ze zaměření semináře vyplývá, že jde především o naznačení cesty k poznání hodnot, důležitých nejen pro autorku(a) ? fotografa, ale především pro člověka. Své pojetí vznikajícího fotografického souboru se student snaží obhájit a zdůvodnit, svůj záměr realizuje.

Literatura:

Základem je obecná orientace v historii i současnosti fotografie. Doporučuje se vzájemné srovnání současných i dobových periodik, práce s internetem ( http://www.aperture.org, http://www.foto8.com ..)

Doporučená literatura:

Mora Gilles, The Last Photographic Heroes, Abrams New York, ISBN 13: 978-0-8109-9374-7,

Hanáková/Hrabušický, Stratený čas? Slovensko 1969 ? 1989 v dokumentárnej fotografii, SNG Bratislava, ISBN 978-80-8059-1274-4,

Jeníček Jiří, Fotografie jako zření světa a života, Československé filmové nakladatelství v Praze, 1947,

Sussman Elisabeth, William Eggleston, Democratic Camera, Photographs and Video, 1961 ? 2008, Yale University press, ISBN 978-0-300-12621-1

Lodz Ghetto Album, Photographs by Henryk Ross, Chris Boot ltd. ? Archive of modern conflict, ISBN 0-9542813-7-3

Stefania Gurdowa, Fotografie z albumu rodzinnego, Fundacja Imago Mundi, Krakow, ISBN 978-83-925914-4-3

Doporučená nebo povinná literatura:
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
Hodnoticí metody a kritéria:
Webová stránka předmětu:
Poznámka:
Další informace:
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 16. 6. 2015