Indická nezávislá kinematografie současnosti a její kořeny
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
300MINK | Z | 2 | 1/D | anglicky, česky | letní |
- Garant předmětu:
- Jan BERNARD
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Jan BERNARD
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Inspirativní přehled o současné indické nezávislé kinematografii a její kontext a kořeny.
- Forma studia:
-
prezenční
- Předpoklady a další požadavky:
-
Zájem a orientace v evropské autorské kinematografii
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
-
Pentium asijského filmu
- Obsah kurzu:
-
Modul se bude zabývat současnou indickou nezávislou kinematografií a exkurzem do historie skrze řadu filmových ukázek. Také budeme zkoumat originalitu indického filmového jazyka a témat, které tato kinematografie zobrazuje, a rovněž hledat odpovědi na otázku, co to vlastně znamená být nezávislým filmovým tvůrcem v Indii, i u nás. Díky projekcím tří autorských filmů, ? Our Daily Bread, (Uski Roti, režie: Mani Kaul, 1969), Ship Of Theseus (režie: Anand Gandhi, 2013), Six Feet High (Oraalppokkam, režie: Sanalkumar Sasidharan, 2014), si přiblížíme kontext, specifikum života a kultury výrazných tvůrců a jejich tvorby v Indii, ale i v mezinárodním měřítku. Budeme diskutovat o krásách a paradoxech v těchto filmech, jakož i celkově v životě v Indii, jehož obraz nám právě nezávislá indická kinematografie umožňuje kreativně a autenticky nahlížet.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
BORDWELL, David; THOMPSON, Kristin (2007): Dějiny filmu. Praha: Akademie múzických umění. Přel. Helena Bendová a další (McGraw-Hill Companies, Inc. 2004).
BRESSON, Robert (1998): Poznámky o kinematografu. Praha: Dauphin. Přel. Miloš Fryš (Gallimard, 1995).
COOPER, Darius (2000): The Cinema of Satayjit Ray, Between Tradition and Modernity. Cambridge University Press, Cambridge.
CUNHA, da Uma (1981): The New Generation 1960 ? 1980. Directorate of Film Festivals, New Delhi.
HOOD, W., John (2009): The Essential Mystery. Orient BlackSwan, New Delhi.
MONACO, James (2004): Jak číst film. Praha: Albatros. Přel. Tomáš Liška, Jan Valenta (Oxford University Press, London 2000).
MONACO, James (2001): Nová Vlna. Praha: Akademie múzických umění. Přel. Vít Janeček, Tomáš Liška (Oxford University Press, New York 1976-7).
PLAŽEWSKI, Jerzy (1967): Filmová řeč. Praha: Orbis. Přel. Zdeněk Smejkal (Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Varšava 1961).
RAY, Bibekananda (2005): Conscience of the Race, India´s Offbeat Cinema. Publications Division, New Delhi.
RAY, Satyajit (1976): Our Films, Their Films. Orient Longman Limited, New Delhi.
SAARI, Anil (2009): Hindi Cinema, An Insider ´s View. New Delhi: Oxford University Press.
SARKAR, Kobita: Indian Cinema Today. Sterling Publishers PVT LTD, New Delhi.
ŠKAPOVÁ, Zdena (1987): Robert Bresson. Praha: Československý filmový ústav.
THORAVAL, Yves (2000): The Cinemas of India. Macmillan India Limited, New Delhi.
TOTEBERG, Michael (2005): Lexikon světového filmu. Stuttgart: J. B. Metzler Verlag. Přel. Veronika Dudková, Marcela Maešová, Petra Kopplová a Petr Kurka.
VAJPEYI, Udayan; SINGH, Gurvinder (1994): Uncloven Space. Quiver Books, Bhopal.
VASUDEV, Aruna; LENGLET, Philippe (1983): Indian Cinema Super Bazaar. New Delhi: Vikas Publishing House PVT LTD.
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
-
Přednáška na dané téma, projekce vybraných filmů a filmových ukázek, diskuse.
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Aktivní přístup, diskuse a kooperace. Nutno odevzdat analýzu jednoho z promítaných filmů.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
-
pro více informací ohledne modulu kontaktujte: viktoria.dz@gmail.com
- Rozvrh na zimní semestr 2014/2015:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2014/2015:
-
Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky 24.04.2015 09:30–17:30 BERNARD J. Učebna 1
Lažanský palácPřednáší: Viktória Rampal Dzurenko přednášková par. 1 - Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Animovaná tvorba - bakalář (volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - bakalář (volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář (volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Režie - bakalář (volitelný předmět)
- Režie - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Kamera - bakalář (volitelný předmět)
- Kamera - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Produkce - bakalář (volitelný předmět)
- Produkce - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - bakalář (volitelný předmět)
- Střihová skladba - bakalář (volitelný předmět)
- Střihová skladba - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - bakalář (volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Fotografie CZ - bakalář (volitelný předmět)
- Fotografie CZ - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Fotografie EN - bakalář (volitelný předmět)
- Fotografie EN - magistr (volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Erasmus (volitelný předmět)
- Cinematography (volitelný předmět)
- Cinema and Digital Media - Screenwriting-2014 (oborový předmět, volitelný předmět)
- Cinema and Digital Media - Directing-2014 (oborový předmět, volitelný předmět)
- Fotografie CZ: Restaurování fotografie- 2013 (volitelný předmět)