English versionEnglish version
Loading...
ACADEMY OF PERFORMING ARTS IN PRAGUE

Základy dokumentární tvorby

Zapsat Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
301ZDT Z 1 2/T česky zimní
Garant předmětu:
Rudolf ADLER
Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
Rudolf ADLER
Výsledky učení dané vzdělávací složky:

Seznámit posluchače se základními realizačními metodami tvůrčí dokumentaristiky.

Dále s procesem dramaturgického myšlení a koncipování dokumentárního projektu.

Forma studia:

Semináře, analýzy filmových děl, řízená diskuse,

Předpoklady a další požadavky:

Vhodné absolutorium následujících předmětů I. ročníku:

Praktika dokumentární tvorby

Základy práce s kamerou

Obrazová etuda

Doporučené volitelné vzdělávací složky:

Nejsou žádné nepovinné složky pro absolvování tohoto předmětu.

Obsah kurzu:

Po definici společného základu kinematografie je věnována hlavní pozornost stěžejním realizačním metodám tvůrčí dokumentaristiky: Metodě reportážní a všem jejím koncipovaným i direktním formám. Dále pak metodě dokumentaristické rekonstrukce. V této souvislosti jsou analyzována zakladatelská díla obou metod, jejich možnosti, limity, vzájemné přesahy, průniky a především současné aplikace v tvůrčí praxi.

Tímto způsobem předmět současně seznamuje studenty s celým spektrem žánrů dokumentární tvorby. Zvláštní pozornost je věnována koncipované reportáži, sociálnímu a portrétnímu dokumentu, časosběrným formám, dokumentárnímu eseji a práci s archivním materiálem.

Zásadní důraz je kladen na koncepční dramaturgické myšlení a jeho kontinuitu po celou dobu přípravy a realizace dokumentárního projektu. Z tohoto důvodu jsou průběžně definovány a objasněny hlavní dramaturgické pojmy. Zejména vztah obsahu a tématu. I v tomto se vychází z praktických ukázek a definice témat významných dokumentárních děl i osobních témat jejich tvůrců.

Všechny obecné a teoretické informace jsou aplikovány do praktické roviny, odpovídající situacím jež se vyskytují při realizaci filmových dokumentů a televizních dokumentárních projektů.

Ačkoli předmět respektuje běžnou profesní praxi a přináší v zájmu jejího úspěšného výkonu potřebné základní informace, akcentuje především tvorbu, kreativní, autorsky vyhraněný a eticky pevně definovaný přístup k problematice a k celému oboru dokumentární tvorby.

Významnou součástí práce studenta v předmětu je koncept vlastního námětu dokumentárního cvičení.

Doporučená nebo povinná literatura:

BILL NICHOLS

Úvod do dokumentárního filmu

Akademie múzických umění v Praze a Jihlavský spolek amatérských filmařů, 2010

ISBN 978-80-7331-181-0

Guy Gauthier

Dokumentární film, jiná kinematografie

AMU Praha, MFDF Jihlava

2004ISBN 80-7331-023-6

Rudolf Adler

Cesta k filmovému dokumentu

FAMU, AMU Praha 2001

/ třetí rozšířenné vydání /

ISBN 80-8588š-72-4

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:

Přednášky, projekce, analytické semináře, řízená diskuse

Hodnoticí metody a kritéria:

Kredity jsou uděleny na základě:

Minimálně 40% účasti ve výuce

Aktivity na seminářích

Odevzdání námětu dokumentárního fimu

Webová stránka předmětu:
Poznámka:

Bez poznámek.

Rozvrh na zimní semestr 2014/2015:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
místnost 207
Učebna 2

(Lažanský palác)
ADLER R.
11:30–13:05
(paralelka 1)
Út
St
Čt

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
Po 11:30–13:05 ADLER R. Učebna 2
Lažanský palác
paralelka 1
Rozvrh na letní semestr 2014/2015:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 16. 6. 2015