English versionEnglish version
Loading...
ACADEMY OF PERFORMING ARTS IN PRAGUE

Čeští filmaři na pomezí hraného a dok. filmu a jejich kritická reflexe 1

Zapsat Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
303CF1 Z 1 12/S česky zimní
Garant předmětu:
Vladimír HENDRICH
Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
Vladimír HENDRICH
Výsledky učení dané vzdělávací složky:

Seminář se zaměřuje na české režiséry, kteří se věnovali/věnují jak hrané, tak dokumentární tvorbě, soustřeďuje se na filmová díla, v nichž se tyto dvě polohy kinematografie prolínají. (Přičemž rozlišení na hranou a dokumentární tvorbu vnímejme jen jako pracovní.)

Forma studia:

seminář je vždy věnován jednomu tvůrci - studenti mají zadané filmy, které představí uvozujícím komentářem a ukázkou, akcentující zaměření semináře - diskuse probíhá nad jednotlivými filmy ve výkladovém rámci, jenž poukazuje na vybrané momenty z historie českého filmu

Předpoklady a další požadavky:

Student musí mít absolvované fakultou zajišťované přednášky z historie české kinematografie.

Doporučené volitelné vzdělávací složky:

Nejsou žádné nepovinné složky nutné pro absolvování tohoto předmětu. Předpokládá se studentova orientace v české historii a v českých kulturních dějinách.

Obsah kurzu:

Na podloží vybraných děl české kinematografie a v jejím historickém i dějepisném rámci zabývá se seminář mimo jiné imaginárními světy fikčních filmů, které svůj pravdivostní statut odvozují od užití tzv. dokumentaristických prostředků. Napětí mezi dokumentárně registrujícím realismem a iluzorností či kreativním potenciálem filmu zároveň utváří prostor, v němž se děly dějiny (a v němž se děje jejich dnešní interpretace). Tzv. hraný film se tak může nechtěně stát předmětem doličným konkrétní doby, neboť vším, čím je, je otiskem času, v němž byl natočen. Ve své stylizaci pak často paradoxně vypovídá o své době víc než dobové inscenované dokumenty. Na konkrétním materiálu postavený seminář je příležitostí k úvaze nad tím, jak různé filmové kódy utvářejí význam, i nad tím, zda si vůbec můžeme vystačit s typologickou klasifikací filmů, jejímiž kritérii jsou kategorie fiktivní a dokumentární.

Doporučená nebo povinná literatura:

Základním studijním materiálem jsou vybrané filmy českých režisérů (abecedně):

Miloš Forman, Pavel Hobl, Věra Chytilová, Vojtěch Jasný, Jaromil Jireš, Elmar Klos (Ján Kádar), Karel Kachyňa, Jan Němec, Vít Olmer, Evald Schorm, Vladislav Vančura, Otakar Vávra, Drahomíra Vihanová, Petr Zelenka

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:

Seminář

Hodnoticí metody a kritéria:

Podmínky úspěšného ukončení předmětu:

účast a aktivita na seminářích,

prezentace filmů včetně výběrů konkrétních ukázek,

vypracování semestrální práce (analytický text k vybranému tvůrci).

Webová stránka předmětu:
Poznámka:

-

Rozvrh na zimní semestr 2014/2015:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
místnost 217
Učebna KDT 217

(Lažanský palác)
HENDRICH V.
14:00–15:35
LICHÝ TÝDEN

(paralelka 1)
1 x za 14 dní-lichý. až od 21.10.
St
Čt

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
Út 14:00–15:35 HENDRICH V. Učebna KDT 217
Lažanský palác
1 x za 14 dní-lichý. až od 21.10. paralelka 1
Rozvrh na letní semestr 2014/2015:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 16. 6. 2015