Obraz Němce v čs.propagandistických dokumentech 50. a 60.let
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
303MONP | Z | 2 | 6/S | česky | letní |
- Garant předmětu:
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Předvést na ukázkách filmový jazyk čs. propagandistických filmů
- Forma studia:
-
přednáška s projekcí
- Předpoklady a další požadavky:
-
žádné
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
-
žádné
- Obsah kurzu:
-
Obraz Němce v československém propagandistickém dokumentu 50. a 60. let
aneb revanšisté a nacističtí vrazi na Západě a agenti na našem území
?Němče, probuď se! Na východě číhá nebezpečí! Komunismus ti vezme tvé štěstí, tvůj blahobyt, musíš se bránit! Potřebuješ životní prostor ? Lebensraum! Pohleď na východ!" nabádá naše západoněmecké sousedy sugestivní hlas komentáře dokumentu ?Bundeswehr pochoduje? (1962) a v obraze ?pochodují? Němci předškolního věku a zkoumavě ohledávají objektiv kamery.
?Na západoberlínských bulvárech jsou nenápadné budovy Svobodných Evrop, Hlasů Ameriky, centrály špionážních agentur... Odtud vycházejí naverbovaní lidé, kteří mají za úkol bojovat všemi prostředky proti socialistickým zemím? varuje komentář filmu ?Přišel z rozděleného města? (1962) a my vidíme fotografie špionů, které naše socialistická rozvědka naštěstí dopadla.
Modul seznámí studenty s obrazem Němce, který přinášely československé propagandistické dokumentární snímky v 50. a 60. letech. Zaměří se formální rozptyl těchto filmů obsahující čistě střihové politické dokumenty i dokumentární detektivní rekonstrukce. Zároveň se pokusí obhájit myšlenku, že vybrané filmy nejsou hloupé, ani filmově impotentní. A jsou ?pouze? obsahově odpudivé.
Dobrý propagandistický dokument se pozná zejména podle toho, že si diváci neuvědomí, že jsou jím ovlivňováni a že přejímají jeho názory a postoje. Některé z těchto filmů to i po více než padesáti letech dokáží. Na závěr nezapomeňte, jak nabádá komentář filmu ?Slovo revanšismus němčina nezná? (1960), že ?řízný prušácký pochod musí někam mířit. Nezapomeňte!?, jelikož ?Třetí světová válka je rozhodně jediný způsob, jak řešit otázku německého znovusjednocení.?
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
propagandistické dokumenty
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
-
přednáška s projekcí
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
50% docházka, 50% text písemná práce
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
-
modul doporučený především studentům oboru dokumentární tvorba
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Animovaná tvorba - bakalář (volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - bakalář (volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář (volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Režie - bakalář (volitelný předmět)
- Režie - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Kamera - bakalář (volitelný předmět)
- Kamera - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Produkce - bakalář (volitelný předmět)
- Produkce - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - bakalář (volitelný předmět)
- Střihová skladba - bakalář (volitelný předmět)
- Střihová skladba - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - bakalář (volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Fotografie CZ - bakalář (volitelný předmět)
- Fotografie CZ - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Fotografie CZ: Restaurování fotografie- 2013 (volitelný předmět)