English versionEnglish version
Loading...
ACADEMY OF PERFORMING ARTS IN PRAGUE

Žánrové spektrum v dokumentárním filmu 1

Zapsat Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
303ZSD1 Z 1 2/T česky zimní
Garant předmětu:
Alice RŮŽIČKOVÁ
Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
Alice RŮŽIČKOVÁ
Výsledky učení dané vzdělávací složky:

Plejáda zajímavých filmových vzorků spolu s jejich analytickým rozborem v následné diskusi může pozornému frekventantu tohoto kurzu napomoci (doufejme) nalézt svůj vlastní autorský rukopis.

Forma studia:

Kontaktní výuka s projekcemi a následnou analýzou ukázek z důležitých dokumentárních filmů.

Předpoklady a další požadavky:

Základní orientace v žánrech dokumentárního filmu

Schopnost analýzy jednotlivých složek filmového díla

Doporučené volitelné vzdělávací složky:
Žádné další nepovinné vzdělávací složky.
Obsah kurzu:

Kurz je koncipován jako srovnávací seminář, jehož cílem (ke kterému je sice nutné neustále směřovat, ale nikdy nesmíme chtít dojít až do konce) je pokus o definici hranic jednotlivých žánrů v oblasti dokumentární tvorby. Vyjdeme z historie tradičního pojetí jednotlivých žánrových kategorií mimo filmovou oblast, abychom mohli prozkoumat morfogenetickou proměnu jejich funkce ve filmu a dojít až k možnému smyslu celkového taxonomického členění filmů.

Během bohaté projekce ukázek z děl výrazných filmařů, kteří netradičně a významně obohatili filmové myšlení (podrobný seznam následuje), je možno spatřit jiné tvůrce při objevování nových výrazových možností. Plejáda zajímavých filmových vzorků spolu s jejich analytickým rozborem v následné diskusi může pozornému frekventantu toho kurzu napomoci (doufejme) nalézt svůj vlastní autorský rukopis.

1. PORTRÉT poetický

Fred Frith: Step across the border

2. PORTRÉT utajený

Sarah Moonová: H.C. Bresson - otazníky, Karel Vachek - Kamil Lhoták, Martin Ježek: 24 hodin (Novák)

3. PORTRÉT „ošklivý“

Helena Třeštíková: Sladké hořkosti L. Baarové, Ester Krumbachová: Genus - Život malířek J. a K. Válových, Pavel Koutecký: O sportovci

4. PORTRÉT o mrtvých

Jana Ševčíková: Jakub, Tomáš Hejtmánek: Jedna setina, Martina Kudláček: Pozitivita

5. PORTRÉT dekonstrukce

Vít Janeček: Nové možnosti (pokračování)

6. AUTOPORTRÉT

Pavel Koutecký & Michaela Pavlátová: This could be me, EGO: Špaček podle Špačka, Lutz Mommartz: Selbstschűsse

7. DENÍK

Adolf Winkelman: Kassel 9.12. 11:54 1967, Oskar Fishinger: Műnchen-Berlin-Vanderung, Mathias Műller: Alpsee, Igor Chaun: Nejkrásnější portrét

8. ANKETA

Evald Schorm: Proč, Jan Špáta: Největší přání II, Olga Sommerová: Máte rádi Smetanu?

9. FEJETON

Václav Táborský: Dějiny na osm, Milan Růžička: Tatíci, Jan Špáta: Buřiči a buřinky, Petr Václav: Tvář Žižkova

10. REPORTÁŽ nádražní

Václav Táborský: Nádraží, Rudolf Mihle: Pára, Jean Mitry&Arthur Honegger: Pacific 231, Tomáš Hejtmánek: Reportáž o cestě, Vladimír Rula: Údolím do Ústí

11. REPORTÁŽ politická

Milan Makovec: Cesta zpátky, OVJ: Na Václavském Václaváku, Karel Kincl: Videomagazín č.12, Undercurrent č.9, Martin Řezníček: Nechte toho!

12. REPORTÁŽ sportovní

Miroslav Hubáček: Jeden-tisíc-milión, Jiří Papoušek: Hokej z kabiny, Wiliam Klein: Muhammad Ali the Greatest

13. SPORTOVNÍ FILM

Jean Vigo: Taris, Jan Špáta: Milujeme život, Miloš Forman, Kon Ičikawa, Arthur Penn: Viděno osmi

Doporučená nebo povinná literatura:

Gauthier, Guy : Dokumentární film, jiná kinematografie

1.vyd. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2004. ISBN 80-7331-023-6

Jost, Francois : Realita/Fikce - říše klamu

2.vyd. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2006. ISBN 80-7331-056-2

Navrátil, Antonín : Cesty k pravdě či lži : 70 let československého dokumentárního filmu.

2.vyd. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2002. ISBN 80-7331-909-8

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:

Kurz je koncipován jako srovnávací seminář, jehož cílem je pokus o definici hranic jednotlivých žánrů v oblasti dokumentární tvorby.

Během bohaté projekce ukázek z děl výrazných filmařů, kteří netradičně a výrazně obohatili filmové myšlení, je možné spatřit jiné tvůrce při objevování nových výrazových možností.

Hodnoticí metody a kritéria:

Kredity jsou udělovány na základě vypracování a přednesení referátu k analyzovaným filmům.

Dále na základě aktivní účasti na semináři.

Celkové hodnocení se skládá ze 35% z hodnocení aktivity na seminářích, 30% z písemné části zkoušky a z 35% za prezenci.

Webová stránka předmětu:
Poznámka:
Další informace:
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů pro celou AMU
Rozvrh na zimní semestr 2014/2015:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
St
Čt
místnost 217
Učebna KDT 217

(Lažanský palác)
RŮŽIČKOVÁ A.
15:40–17:15
(paralelka 1)

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
Čt 15:40–17:15 RŮŽIČKOVÁ A. Učebna KDT 217
Lažanský palác
paralelka 1
Rozvrh na letní semestr 2014/2015:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 16. 6. 2015