Fotografie v kontextu: doby, společnosti, umění 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
307FVK2 | ZK | 2 | 13/S | česky | letní |
- Garant předmětu:
- Helena MUSILOVÁ
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Helena MUSILOVÁ
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Studenti se seznámí s aktuálními dokumentárními přístupy ve výtvarném umění, s teoretickými texty a s tvorbou umělců, kteří dokumentární strategie využívají, a prohloubí si schopnost interpretovat teoretické texty, diskutovat o daném tématu a utvářet si vlastní názor.
- Forma studia:
-
Četba vybraných teoretických textů a jejich interpretace, referáty, společná diskuze nad přednesenými tématy.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Základní orientace v dějinách umění druhé poloviny 20. století, v současném umění a v teorii fotografie, schopnost číst texty v angličtině
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
-
nejsou
- Obsah kurzu:
-
Obsah kurzu:
?Na otázce co je dokumentarismus? už ztroskotaly celé generace teoretiků a teoretiček? (Hito Steyerl). Cílem semináře nebude na tuto otázku definitivně odpovědět, ale hledat různé možné odpovědi a jejich zdroje a diskutovat o nich. O možnostech dokumentární fotografie v době všudypřítomných digitálních obrazů budeme společně uvažovat na základě četby teoretických textů k tématu a referátů na vybrané umělce, kteří ve své umělecké tvorbě hranice dokumentu ověřují.
Jméno vedoucího: Hana Buddeus
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Ariella AZOULAY, The Civil Contract of Photography, New York: Zone Books 2008
T. J. DEMOS, The Migrant Image. The Art and Politics of Documentary during Global Crisis, Durham&London: Duke University Press 2013
Frits GIERSTBERG?Maartje VAN DEN HEUVEL?Hans SCHOLTEN?Martijn VERHOEVEN (eds.), Documentary Now! Contemporary strategies in photography, film and visual arts, Rotterdam: Nai Publishers 2005
Boris GROYS, ?Umění ve věku biopolitiky. Od uměleckého díla k dokumentaci umění?, in: ŠEVČÍK?MORGANOVÁ?NEKVINDOVÁ?SVATOŠOVÁ (eds.), České umění 1980?2010, Praha: VVP AVU 2011, s. 697?705
Boris GROYS, ?Art in the Age of Biopolitics: From Artwork to Art Documentation?, http://www.ranadasgupta.com/notes.asp?note_id=34
Martha ROSLER, ?V ní, kolem ní a další postřehy (o dokumentární fotografii)? a ?Post-dokumentaristika, post-fotografie?, in: Martina PACHMANOVÁ (ed.), Martha Rosler, texty k výstavě, Praha: Langhans Galerie 2008
Martha ROSLER, ?In, around and Afterthoughts (on documentary photography), in: Liz WELLS (ed.), The Photography Reader, New York: Routledge 2003, pp. 261?274
Allan SEKULA, ?Výklad archivu?, in: Karel CÍSAŘ (ed.), Co je to fotografie?, Praha: Herrmann&synové 2004, 295?303
Allan SEKULA, ?Reading an Archive? (excerpt from: ?Photography Between Labour and Capital?)
Julian STALLABRAS (ed.), Documentary, Documents of Contemporary Art, London: Whitechapel Gallery / Cambridge, MA: The MIT Press 2013
Hito STEYERL, ?Politika pravdy. Dokumentarismus v umění?, in: ŠEVČÍK?MORGANOVÁ?NEKVINDOVÁ?SVATOŠOVÁ (eds.), České umění 1980?2010, Praha: VVP AVU 2011, s. 685?691. in: Vít HAVRÁNEK?Sabine SCHASCHL-COOPER?Bettina STEINBRÜGGE (eds.), The Need To Document. Documentary Practice in Contemporary Art, Zürich: Kunsthaus Baselland ? JRP Ringier 2005, s. 53?64
or here: http://eipcp.net/transversal/1003/steyerl2/en
Jiří ŠEVČÍK, ?Archiv jako dílo umění, umění jako archivní výzkum?, in: ŠEVČÍK?MORGANOVÁ?NEKVINDOVÁ?SVATOŠOVÁ (eds.), České umění 1980?2010, Praha: VVP AVU 2011, s. 693?695
John TAGG, ?Evidence, Truth and Order: Photographic Records and the Growth of the State?, in Liz WELLS (ed.), The Photography Reader, New York: Routledge 2003, pp. 257?260
Tobias ZIELONY (ed.), ?Documentary as Political Practice?, Camera Austria 114/2011 http://camera-austria.at/zeitschrift/114-2011-3/?lang=en
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
-
nejsou
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Hodnocení:
Klasifikovaný zápočet:
Aktivní účast v diskusi, referát a písemná seminární práce na dohodnuté téma
Předpokladem pro hodnocení je povinná účast nejméně na 80% přednášek.
Presence: 10%
Účast v diskusi: 10%
Ústní referát: 40%
Písemná seminární práce: 40%
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
-
nejsou
- Rozvrh na zimní semestr 2014/2015:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2014/2015:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Fotografie CZ - magistr (oborový předmět)