Seminář teorie fotografie 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
307STF2 | ZK | 2 | 13/S | česky | letní |
- Garant předmětu:
- Štěpánka ŠIMLOVÁ
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Štěpánka ŠIMLOVÁ
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Smyslem semináře je pochopit současné sociální a estetické interpretace vizuálních teorií a schopnost porozumět a interpretovat texty, které se tímto tématem zabývají a ty následně aplikovat na reálnou sférů obrazu, ketré nás obklopují.
- Forma studia:
-
seminář
- Předpoklady a další požadavky:
-
Předpokládá se znalost základních děl Rolanda Barthese, Susan Sontag, Viléma Flussera a Marshalla McLuhana probíraných v bakalářském semináři Teorie fotografie.
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
-
nejsou
- Obsah kurzu:
-
Seminář teorie fotografie má podobu komentované četby základních textů. Zimní semestr bude chronologicky sledovat její podoby od počátků fotografie do konce 20. století, letní semestr bude strukturován tematicky a věnovat se aktuálním problémům.
Studium texto autorů:
ZS: Kracauer, Benjamin, Bazin, Freund, Barthes, Sontag, McLuhan, Flusser, Baudrillard, Bourdieu, Sekula, Burgin, Damisch, Tagg, Bryson, Krauss, Batchen.
LS: Metodologické přístupy ke studiu fotografie. Fotografie mezi technologií a diskursem. Fotografie a umění. Fotografie a vidění. Předmětnost fotografie. Analogová a digitální fotografie. Serialita. Fotografický aparát. Specifičnost fotografie a intermedialita. Postfotografie.
Požadavky:
Kurs předpokládá základní obeznámenost s dějinami fotografie a schopnost číst texty v anglickém jazyce.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Roland Barthes, Světlá komora. Bratislava: Archa 1994; Mytologie. Praha: Dokořán 2004.
Geoffrey Batchen, Burning with Desire. The Conception of Photography. Cambridge - London: The MIT Press 1997; Each Wild Idea: Writing, Photography, History. Cambridge - London: The MIT Press 2001.
Walter Benjamin, Dílo a jeho zdroj. Praha: Odeon 1979.
Richard Bolton (ed.), The Contest of Meaning. Critical Histories of Photography. Cambridge - London: The MIT Press 1999.
Karel Císař (ed.), Čítanka z teorie fotografie. Praha: Herrmann & synové, 2005.
Vilém Flusser, Za filosofii fotografie. Praha: Hynek 1994; Moc obrazu - Výtvarné umění, č. 3/4, Praha: OSVU 1996; Do universa technických obrazů, Praha: OSVU 2001.
Vicky Goldberg (ed.), Photography in Print. Writings from 1816 to the Present. Albuquerque: University of New Mexico Press 1981.
Liz Heron - Val Williams (eds.), Illuminations. Women Writing on Photography from the 1850s to the Present. Durham: Duke University Press 1996.
Beaumont Newhall (ed.), Photography: Essays and Images. New York: The Museum of Modern Art 1980.
Christopher Phillips (ed.), Photography in the Modern Era. European Documents and Critical Writings, 1913-1940. New York: Aperture 1989.
Susan Sontag, O fotografii. Praha: Paseka 2002.
Carol Squiers (ed.), Overexposed. Essays on Contemporary Photography. New York: The New Press 1999.
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
-
nejsou
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Každý student během roku vypracuje jednu prezentaci teoretického problému knihy eseje a představí je v stručné patnáctiminutové přednášce svým kolegům, prezentace je následně podrobena diskusi.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
-
nejsou
- Rozvrh na zimní semestr 2014/2015:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2014/2015:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Fotografie CZ - bakalář (oborový předmět)
- Fotografie CZ - magistr (oborový předmět)