Postupy a technologie filmového zvuku 4
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
308PTFIZ4 | Z | 1 | 2/T | česky | letní |
- Garant předmětu:
- Ivo HEGER
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Ivo HEGER
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
1. Seznámit posluchače s různými možnostmi elektronické úpravy zvukových zdrojů.
2. Seznámit posluchače s možnostmi tvůrčího využití efektových úprav akustických signálů
3. Seznámit posluchače a s historickým vývojem analogových i digitálních úprav.
- Forma studia:
-
Uvedení faktografických údajů k probírané tematice, poslech a rozbor vybraných ukázek.
Diskuse a hodnocení elementárních teoretických i praktických seminárních úkolů.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Kreativní předpoklady a absolvování předmětu Matematika, Fyzika, PTFZ1, PTFZ2.
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
- Žádné další nepovinné vzdělávací složky.
- Obsah kurzu:
-
Student se seznámí s možnostmi úpravy akustického signálu z hlediska prostorovosti, výškových a barevných změn a dalších specifických efektových úprav. Dozví se o principech a historickém vývoji analogových upravovačů a získá teoretické základy digitální úpravy zvuku.
Dále se seznámí s možnostmi tvůrčího využití elektronických úprav v AV dílech, na praktických úkolech si ověří tvůrčí možnosti úprav zvukových objektů (ruch, atmosféra, hudba, mluvené slovo). Součástí výuky je zhodnocení dosaženého výsledku.
1. úvod
- rozdělení na frekvenční, dynamické, prostorové, časové úpravy
- analog/digital, plug-ins, emulace
2. frekvenční úpravy 1 (EQ - parametric, graphic)
- vysvětlení parametrů, praktické ukázky (korekce dialogu, ruchu, atmosféry, hudby), ukázky provedení (perspektiva- blízko/daleko, za stěnou, za oknem, INT/EXT, tvůrčí možnosti „tenčení“ a „tloustnutí“ zvuku, barvení atmosfér)
- zadání cvičení
3. frekvenční úpravy
- poslech a rozbor zadaných cvičení
4. dynamické úpravy 1 (komprese, limitace, expanze, gate)
- vysvětlení parametrů, pochopení rozdílu dynamických úprav koherentních a nekohorentních signálů (na příkladech: multichannel vs. multi-input mód pluginů), praktické ukázky (korekce dialogu, ruchu, atmosféry, hudby), ukázky provedení (VO, zpěv, dynamika hudební konzervy vs. filmové stopy)
- zadání cvičení
5. dynamické úpravy 2
- poslech a rozbor zadaných cvičení
6. prostorové úpravy 1 (dozvuk&ozvěna, pojmy - hall, room, reverb, echo...)
- vysvětlení parametrů, praktické ukázky (delay - je vlastně časová úprava, ale používá se i pro vytváření prostoru), ukázky provedení (INT/EXT, blízko, daleko)
- zadání cvičení
7. prostorové úpravy 2
- poslech a rozbor zadaných cvičení
8. časové úpravy 1 (časová komprese & expanze, změna ladění)
- vysvětlení parametrů, technické užití
- fázová problematika (24/25fps - praktické ukázky), tvůrčí možnosti zcela proměnit zvuk, význam záznamu vyšší vzorkovací frekvencí
- zadání cvičení
9. časové úpravy 2
- poslech a rozbor zadaných cvičení
10. modulační úpravy (phaser, flanger, chorus atd.)
- vysvětlení parametrů, praktické ukázky (tvorba efektů, hudební sféra...), ukázky provedení
11. kombinované úpravy (dynamické filtry, deEssery, enhancery, excitery atd...)
- princip kombinace dílčích procesů, vysvětlení parametrů, praktické ukázky, ukázky provedení
12. speciální úpravy (Doppler, StereoMaker, StereoImager, Center...)
- kombinace časových/fázových a frekvenčních procesů
- kdy a proč se používá
13. noise reduction/restoration
- kombinace dynamických filtrů a rychlé analýzy s možností interpolace
- praktické ukázky
14. shrnutí
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
De Furia, S., Scacciaferro, J. - THE MIDI RESOURCE BOOK
Forró, D. - Počítače a hudba
Syrový, V. - Malý slovník základních pojmů z hudební akustiky a hudební elektroniky
Watkinson, J. - THE ART OF DIGITAL AUDIO
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
-
Seminář
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Kredity jsou uděleny na základě:
1. aktivity na seminářích
2. odevzdání a obhájení seminárních prácí
3. absolvování závěrečného testu
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2014/2015:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2014/2015:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky Po 16:30–18:05 HEGER I. na Barrandově přednášková par. 1 - Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Zvuková tvorba - bakalář (oborový předmět)