English versionEnglish version
Loading...
ACADEMY OF PERFORMING ARTS IN PRAGUE

Dějiny audiovizuálních teorií 1

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
373DFT1 ZK 3 2/T česky zimní
Garant předmětu:
Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
Výsledky učení dané vzdělávací složky:

Obeznámení s hlavními teoretickými proudy uvažujícími o filmu a dalších audiovizuálních médiích.

Forma studia:

Předmět je realizován formou přednášky proložené dvěma semináři, na nichž se vede diskuze o teoretických textech. Na kurzu se podílí několik přednášejících (Jan Bernard, Helena Bendová, Tomáš Pospiszyl, Michal Bregant).

Předpoklady a další požadavky:

Přednáška je určena pro studenty bc studia audioviz. studií, ale je otevřena i zájemcům z jiných kateder.

Doporučené volitelné vzdělávací složky:

Aitken, Ian: European Film Theory and Cinema: A Critical Introduction. Indiana University Press 2002.

Andrew, Dudley: The Major Film Theories: An Introduction. Oxford University Press 1976.

Aumont, Jacques - Marie, Michel: Dictionnaire théorique et critique du cinéma. Armand Colin 2005.

Ben-Shaul, Nitzan. Film: the key concepts. 2007.

Bettinson; Rushton. What is Film Theory? Introduction to Contemporary Debate. 2010.

Braudy, Leo - Cohen, Marshall (eds.): Film Theory and Criticism: Introductory Readings. Oxford University Press 1998.

Elseasser, Thomas; Haneger, Malte. Film Theory: An Introduction through Senses. 2010.

Nichols, Bill (ed.): Movies and Methods, Vol. I. University of California Press 1976.

Nichols, Bill (ed.): Movies and Methods, Vol. II. University of California Press 1985.

Rosen, Philip (ed.): Narrative, Apparatus, Ideology. Columbia University Press 1986.

Gledhill, Christine - Williams, Linda: Reinventing Film Studies. Edward Arnold 2000.

Stam, Robert: Film Theory: An Introduction. Blackwell Publishers 2000.

Obsah kurzu:

Dějiny audiovizuálních teorií jsou pojaty jako souhrnná přehledová přednáška pro studenty především bakalářského studia mapující nejvýznačnější teoretické směry a koncepce zkoumající film i jiná audiovizuální média od 10. let minulého století, a to se zohledněním interdisciplinárního i historického kontextu, v němž se tyto teorie objevily. Přednáška je proložena dvěma semináři, v nichž jsou společně se studenty diskutovány vybrané texty charakterizující jednotlivé probírané teoretické proudy (texty na seminář (v sylabu označené jako „literatura k semináři“) je třeba mít přečtené vždy na ten který seminář; texty dostanou studenti k dispozici v elektronické podobě).

7.10. <b>Rané teorie filmu (Bernard)</b>

texty k četbě: Vachel Lindsay: The art of the moving picture (1915) - kapitola XIV - Orchestr, konverzace a cenzura; Hugo Munstenberg: The Photoplay: A Psychological Study (1916) - kapitola 3

14.10. <b>Montážníci a ruští formalisté (Bernard)</b>

texty k četbě: Dziga Vertov: My (1922), Sergej Ejzenštejn: Nápodoba jako ovládnutí

21.10. <b>Uměnověda a teorie výmarského období ve vztahu k filmu (Bernard)</b>

texty k četbě: Walter Benjamin: Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti; Béla Balázs: Podstata filmu (1924)

(28. 10. volno)

4.11. <b>Film a realita: ontologie filmového obrazu (Bregant)</b>

text k četbě: André Bazin: Ontologie filmového obrazu

11.11. <b>seminář (Bendová)</b>

na seminář je třeba mít předem načtených těchto 7 textů: Vachel Lindsay: The art of the moving picture (1915) - kapitola XIV - Orchestr, konverzace a cenzura; Hugo Munstenberg: The Photoplay: A Psychological Study (1916) - kapitola 3; Dziga Vertov: My (1922), Sergej Ejzenštejn: Nápodoba jako ovládnutí, Walter Benjamin: Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti; Béla Balázs: Podstata filmu (1924), André Bazin: Ontologie filmového obrazu

18.11. <b>Film mezi médii: mediální archeologie a nová filmová historie (Pospiszyl)</b>

text k četbě: Thomas Elsaesser: Historie rané kinematografie a multimédia: Archeologie možných budoucností

25.11. <b>Sémiotika, strukturalismus a film (Bernard)</b>

text k četbě: Umberto Eco: O artikulacích filmového kódu (1967)

2.12. <b>Kritika ideologie (Bendová)</b>

text k četbě: Laura Mulvey: Vizuální slast a narativní film

9.12. <b>Naratologie (Bendová)</b>

text k četbě: Marie-Laure Ryan: Avatars of Story (1. kapitola)

16.12. <b>seminář (Bendová)</b>

na seminář je třeba mít předem načteny tyto 4 texty: Thomas Elsaesser: Historie rané kinematografie a multimédia: Archeologie možných budoucností, Umberto Eco: O artikulacích filmového kódu (1967), Laura Mulvey: Vizuální slast a narativní film, Marie-Laure Ryan: Avatars of Story (1. kapitola)

Podrobnější rozpis témat jednotlivých přednášek a další doplňková literatura je ke stažení zde http://cas.famu.cz/?p=105 v menu na pravé straně.

Doporučená nebo povinná literatura:

Casetti, Francesco: Filmové teorie 1945-1995. NAMU, Praha 2009. (jen část týkající se látky přednášené v rámci tohoto semestru)

+ doporučená literatura:

Aitken, Ian: European Film Theory and Cinema: A Critical Introduction. Indiana University Press 2002.

Andrew, Dudley: The Major Film Theories: An Introduction. Oxford University Press 1976.

Aumont, Jacques - Marie, Michel: Dictionnaire théorique et critique du cinéma. Armand Colin 2005.

Ben-Shaul, Nitzan. Film: the key concepts. 2007.

Bettinson; Rushton. What is Film Theory? Introduction to Contemporary Debate. 2010.

Braudy, Leo - Cohen, Marshall (eds.): Film Theory and Criticism: Introductory Readings. Oxford University Press 1998.

Elseasser, Thomas; Haneger, Malte. Film Theory: An Introduction through Senses. 2010.

Nichols, Bill (ed.): Movies and Methods, Vol. I. University of California Press 1976.

Nichols, Bill (ed.): Movies and Methods, Vol. II. University of California Press 1985.

Rosen, Philip (ed.): Narrative, Apparatus, Ideology. Columbia University Press 1986.

Gledhill, Christine - Williams, Linda: Reinventing Film Studies. Edward Arnold 2000.

Stam, Robert: Film Theory: An Introduction. Blackwell Publishers 2000.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:

přednáška, seminář

Hodnoticí metody a kritéria:

Ústní zkouška na základě okruhu daných sylabem předmětu.

Webová stránka předmětu:
http://cas.famu.cz/?p=105
Poznámka:

Předmět se koná vždy jednou za dva roky. Vypisuje se v roce 2013/14 a pak 2015/16.

Další informace:
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 16. 6. 2015