Autorské právo v digitálním věku
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
373MAPDV | Z | 2 | 4/S | česky | letní |
- Garant předmětu:
- Miloš VOJTĚCHOVSKÝ
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Miloš VOJTĚCHOVSKÝ
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Prohloubení znalostí studentů v oblasti autorských práv specificky aplikovaných na digitálně distribuovaná díla.
Cílem semináře je poskytnout základní orientaci ve stávajících právních úpravách, terminologii a principech ochrany autorských práv s důrazem na audiovizuální tvorbu.
Studenti se seznámí s výhodami a nevýhodami modelu kolektivní správy. Součástí semináře je přehled o alternativních přístupech k ochraně práv autora, které se prosazují nad rámec stávající legislativy zejména s rozvojem elektronických komunikací. Studenti se seznámí s principy a využitím svobodných licencí, zejména licencí Creative Commons. Diskuze o problematice vztahu audiovizuální tvorby v kontextu kolektivní správy, svobodných licencí a elektronických médií.
- Forma studia:
-
modulová výuka
- Předpoklady a další požadavky:
-
Nejsou žádné znalostní požadavky.
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
-
dle tématu přednášky
- Obsah kurzu:
-
Diskuzní setkání k aktuální situaci v oblasti publikování a šíření obrazů, zvuků, textů a knih.
1. veřejnost a soukromí, mobilita a otevřené, nebo uzavřené sítě
2. open access - volný a svobodný přístup ke vzdělání a znalostem
3. současné modely vydavatelské a nakladatelské praxe v digitálním prostředí
4- tvorba, publikování a šíření pohyblivých obrazů, hudby, textů a knih
5. creative commons, pirátství, peer to peer
Podobně jako vynález technologie knihtisku proměnil kulturu rukopisů a otevřel otázky autorství a duševního vlastnictví, proletarizovaly a demokratizovaly síťové digitální technologie dostupnost, hodnotu a povahu informace. Nástroje internetu a www nabídly jednotlivci a komunitě účast na umělecké a vědecké činnosti. Elektronické digitální sítě posunuly stupeň mobility, rychlosti šíření, dostupnosti prostředí k zveřejňování (kulturního) obsahu. Proměnily i představy o tom, co znamená autorství a intelektuální vlastnictví.
Část akademických a vědecko-výzkumných institucí po celém světě zveřejňuje výsledky intelektuální činnosti (texty, obrazové archivy, software, hudbu) v systému ?otevřeného přístupu? (Open Access ? OA), nebo (Creative Commons-CC). Motivace k tomuto postoji a ekonomickému i občanskému gestu byla nabídnout alternativu k tržnímu modelu komunikace uvnitř občanské, vědecké a umělecké komunity a ekonomickému a ideologickému systému neoliberalismu obecně. Některé umělecké iniciativy zveřejňují a šíří umělecká díla na internetu na stejném principu a někdy se dostanou do konfliktu s mocenskými institucemi.
Označení „otevřený přístup“ znamená ?volnou dostupnost na veřejném internetu umožňující libovolnému uživateli číst, stahovat, kopírovat, distribuovat, tisknout, prohledávat nebo vytvářet odkazy na plné texty těchto článků, sklízet je pro potřeby indexace, předávat je jako data pro software, nebo používat je k jiným legálním účelům bez finančních, právních nebo technických omezení s výjimkou těch, která jsou neoddělitelnou součástí získání přístupu k internetu samotnému. Jediným omezením na reprodukci a distribuci a jediným uplatněním autorsko-právní ochrany (copyrightu) v této oblasti by mělo být poskytnout autorům kontrolu nad integritou jejich prací a právo na řádné uznání a uvedení autorství."
Peer-to-peer (doslova rovný s rovným), P2P nebo klient-klient je jednak označení typu decentralizovaných elektronických sítí, kde spolu komunikují přímo jednotliví uživatelé. Jednak ekonomický, nebo monetární systém, alternativní k většinovým společensko politickým systémům.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
HRABÁNEK, Jiří. Film z hlediska autorského práva. Vyd. 2., Praha: Leges, 2011
OSTROUCHOV, Petr: Autorské právo; AMU, 2005
ÚZ č.1021-Autorské právo 2014; Sagit, 2014
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
-
Přednáška , diskuse
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
100% účast, krátký rozbor vlastní školní práce, na niž lze aplikovat problematiku autorských práv
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
-
Životopis přednášejícího:
Judr. Mgr Jan Vobořil je výkonný ředitel Iuridicul Remedium, vystudoval Právnickou fakultu Univerzity Karlovy (právo), a Filozofickou fakultu Univerzity Karlovy (historie - hospodářské a sociální dějiny). V IuRe působí jako právní expert a specializuje se na ochranu osobních údajů a soukromí.
- Další informace:
- Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů pro celou AMU
- Rozvrh na zimní semestr 2014/2015:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2014/2015:
-
Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky 10.04.2015 11:00–15:00 VOJTĚCHOVSKÝ M. Institut intermédií - Dejvice Přednáší: JUDr. Mgr. Jan Vobořil přednášková par. 1 - Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Animovaná tvorba - bakalář (volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - bakalář (volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář (volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Režie - bakalář (volitelný předmět)
- Režie - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Kamera - bakalář (volitelný předmět)
- Kamera - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Produkce - bakalář (volitelný předmět)
- Produkce - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - bakalář (volitelný předmět)
- Střihová skladba - bakalář (volitelný předmět)
- Střihová skladba - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - bakalář (volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Fotografie CZ - bakalář (volitelný předmět)
- Fotografie CZ - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Fotografie CZ: Restaurování fotografie- 2013 (volitelný předmět)