Skladba versus kompozice a improvizace
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
373MCVC | Z | 1 | 4/H | anglicky | letní |
- Garant předmětu:
- Miloš VOJTĚCHOVSKÝ
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Miloš VOJTĚCHOVSKÝ
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Na úvod: vysvětlení rozdílu mezi termínem skládání a komponování
(COMPOSING /COMPOSITION /COMPOSITING/ COMPOSIT-TION)
Představení se zvukem a obrazem - Z´ev
Lektoři ozřejmí vlastní koncept termínu „nalezená věc/found object“, Co znamená procesuální a záměrné hledání a nalézání, použitelné například v performativních žánrech kompozice (viz 1 - 6 akt „divadelních“ struktur).
1.Jaký je rozdíl mezi tím najít nějakou „věc“ (nápad, zvuk, pohyb, slovo, nebo frázi) a/nebo ?vytvořit? nějakou věc (nápad, zvuk, pohyb, slovo, nebo frázi)?
Nejsou vlastně všechny „věci“ nelezeny?
Pokud ano, kde jsme je našli?
Pokud ano, jak byly nalezeny?
Pokud ano, proč byly nalezeny?
Jaký je vztah mezi procesem hledání a hledáním procesu?
Spoléháme se na záměry a schopnosti objevovat výsledky a důsledky, které nebyly předem ani předpokládané, ani předvídatelné.
Jak lze naše záměry „pilovat“?
2. „Kompoziční improvizace“ znamená být si vědom:
Co budete dělat, co je třeba udělat, ale nikoliv jak to udělat.
Brát v úvahu rozdíly mezi taktikou a strategii: taktika znamená vědět, co udělat, pokud je potřeba něco dělat.
Strategie znamená vědět, co dělat, když není co dělat.
Zvažte rozdíly mezi významem kolaborativnost a kooperativnost.
Cvičení
po skupinách
EMOTIONAL concerto
Each player is endowed with some emotion.from this range of 10 contrasting emotions>
fear / awe -- anger / serenity -- sadness / happiness
depression / amusement -- distraction / acceptance
CONDUCTED SONG
The goal is to have the players create a 'song' that moves seemlessly from one player to another.
The goal of the conductor is to make the song flow as well as possible.
when the conductor cues the entry of a new player
the new player must try to continue on as though there was no pause.
The key is listening. It is a listening exercise.
The players that are not speaking must be listening.
They all must have a next 'part' ready to go, and only if they are listening will that part make any sense.
The conductor cues the players in a different order 2 or 3 times
ENVIRONMENT BUILD
The exercise helps with visual listening and attention to detail.
An environment is chosen.
list of environments
outerspace / factory / farm / school / prison / mountain meadow /
sea shore / church / graveyard / riverbank / bar / music club /
war / train station / city square / the ocean / the radiosphere /
In turn, players come 'on stage' and sonically interprets/evokes one object or aspect in or of the environment.
Each following player also adds an object/aspect to the environment, but before they do so they must copy each object/aspect previously created.
So the first player gets it easy,
but the last player has to copy all of the previous objects/aspects
in the environment before adding theirs
Once all players are engaged LOOK FOR AN ENDING
Keep it short and repeat until each player has begun the exercise
ENVIRONMENT SHIFT
with all players 'on stage' an environment is called out and players create an environment as quickly as possible
The players can be objects in the environment, sonic aspects, or characters typical to that environment
but must be attentive to what choices other players are making
such that each player is expressing one unique aspect of the environment.
for example -- at the seashore not everyone are the waves
Once the environment has been established and allowed to 'mature' another environment is called out and the players must create as seamless a transformation as possible into the new environment, establish it and then LOOK FOR AN ENDING
- Forma studia:
-
modulová výuka
- Předpoklady a další požadavky:
-
žádné
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
-
nejsou
- Obsah kurzu:
-
Tvůrčí dílna je určena pro všechny studenty, kteří se zabývají uměním probíhajícím v čase: zvuk, film, video, tanec, pohyb, performanci nebo poezii.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
není
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
-
tvůrčí dílna
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
účast na dílně
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
-
Životopis přednášejícího: Z?EV (Stefan Joel Weisser, nar. 1951) je hudebník, zvukový a vizuální umělec, pedagog a básník. Je považován za jednoho z pionýrů tzv. industriálního umění. Jeho práce s textem, obrazem a zvukem byla ovlivněna studiem kabaly a africké, afrokaribské a indonéské hudby. Studoval také tradiční ghanskou hudbu, hru na balijský gamelan a indické rytmické hudební systémy. Po studiích na Calarts se soustředil především na zvukovou poezii. Od konce 70.let rozvíjí svéráznou techniku performance a staví hudební nástroje ze kovu, nerezové oceli, titanu a umělé hmoty. V té době označuje svoje performance jako ?wild style?. V roce 1978 začíná vystupovat pod jménem Z?EV. Od roku 1984 se vedle stavby DIY nástrojů začíná intenzivněji zabývat hrou na bicí nástroje. Z'EVova performance je v termínech západní hudby kvůli syrovým elementárním akustickým jevům často popisována jako kakofonická, ale má blízko i k umění tranzu. Z'EV nepovažuje svoje performance za sólová vystoupení, ale především za interakci mezi vlastním tělem, myslí, nástroji, prostorem a publikem. Jeho hudba byla vydána u hudebních vydavatelství C.I.P., Cold Spring, Die Stadt, Soleilmoon, Tzadik Records, Subterranean a Touch.
Veronika Resslová vystudovala Akademii výtvarných umění v Praze. V současné době pokračuje doktorandským studiem na brněnské FAVU.
vytváří instalace pro konkrétní místo, které definuje prostřednictvím světla, zvuku, písma, kresby. Vytváří tak zcela novou vizuální situaci. V poslední době se věnuje sérii projektů tematizujících intenzitu denního světla.
"Využívám danou architektonickou situaci ? pod podlahou místnosti je torzo barokního sklepa překryté sklem a osvětlené zářivkou. Propojím umělé a denní světlo hranolem z pauzovacího papíru, abych zviditelnila prolínání jejich intenzit a dynamiku denního světla, kterou umělé světlo nemá. Prodloužením délky dne umělým osvětlením jsme ztratili přirozenou citlivost na cirkadiánní rytmus a získali cyklus umělého a denního světla bez přestávky.?
- Další informace:
- Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů pro celou AMU
- Rozvrh na zimní semestr 2014/2015:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2014/2015:
-
Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky 20.02.2015 13:00–18:00 VOJTĚCHOVSKÝ M. Institut intermédií - Dejvice Lektor: Z´EV (USA) a Veronika Resslová, výuka v IIM, ČVUT paralelka 1 - Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Animovaná tvorba - bakalář (volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - bakalář (volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář (volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Režie - bakalář (volitelný předmět)
- Režie - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Kamera - bakalář (volitelný předmět)
- Kamera - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Produkce - bakalář (volitelný předmět)
- Produkce - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - bakalář (volitelný předmět)
- Střihová skladba - bakalář (volitelný předmět)
- Střihová skladba - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - bakalář (volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Fotografie CZ - bakalář (volitelný předmět)
- Fotografie CZ - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Fotografie EN - bakalář (volitelný předmět)
- Fotografie EN - magistr (volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Cinema and Digital Media - Screenwriting-2014 (oborový předmět, volitelný předmět)
- Cinema and Digital Media - Directing-2014 (oborový předmět, volitelný předmět)
- Fotografie CZ: Restaurování fotografie- 2013 (volitelný předmět)