English versionEnglish version
Loading...
ACADEMY OF PERFORMING ARTS IN PRAGUE

Skladba versus kompozice a improvizace

Zapsat Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
373MCVC Z 1 4/H anglicky letní
Garant předmětu:
Miloš VOJTĚCHOVSKÝ
Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
Miloš VOJTĚCHOVSKÝ
Výsledky učení dané vzdělávací složky:

Na úvod: vysvětlení rozdílu mezi termínem skládání a komponování

(COMPOSING /COMPOSITION /COMPOSITING/ COMPOSIT-TION)

Představení se zvukem a obrazem - Z´ev

Lektoři ozřejmí vlastní koncept termínu „nalezená věc/found object“, Co znamená procesuální a záměrné hledání a nalézání, použitelné například v performativních žánrech kompozice (viz 1 - 6 akt „divadelních“ struktur).

1.Jaký je rozdíl mezi tím najít nějakou „věc“ (nápad, zvuk, pohyb, slovo, nebo frázi) a/nebo ?vytvořit? nějakou věc (nápad, zvuk, pohyb, slovo, nebo frázi)?

Nejsou vlastně všechny „věci“ nelezeny?

Pokud ano, kde jsme je našli?

Pokud ano, jak byly nalezeny?

Pokud ano, proč byly nalezeny?

Jaký je vztah mezi procesem hledání a hledáním procesu?

Spoléháme se na záměry a schopnosti objevovat výsledky a důsledky, které nebyly předem ani předpokládané, ani předvídatelné.

Jak lze naše záměry „pilovat“?

2. „Kompoziční improvizace“ znamená být si vědom:

Co budete dělat, co je třeba udělat, ale nikoliv jak to udělat.

Brát v úvahu rozdíly mezi taktikou a strategii: taktika znamená vědět, co udělat, pokud je potřeba něco dělat.

Strategie znamená vědět, co dělat, když není co dělat.

Zvažte rozdíly mezi významem kolaborativnost a kooperativnost.

Cvičení

po skupinách

EMOTIONAL concerto

Each player is endowed with some emotion.from this range of 10 contrasting emotions>

fear / awe -- anger / serenity -- sadness / happiness

depression / amusement -- distraction / acceptance

CONDUCTED SONG

The goal is to have the players create a 'song' that moves seemlessly from one player to another.

The goal of the conductor is to make the song flow as well as possible.

when the conductor cues the entry of a new player

the new player must try to continue on as though there was no pause.

The key is listening. It is a listening exercise.

The players that are not speaking must be listening.

They all must have a next 'part' ready to go, and only if they are listening will that part make any sense.

The conductor cues the players in a different order 2 or 3 times

ENVIRONMENT BUILD

The exercise helps with visual listening and attention to detail.

An environment is chosen.

list of environments

outerspace / factory / farm / school / prison / mountain meadow /

sea shore / church / graveyard / riverbank / bar / music club /

war / train station / city square / the ocean / the radiosphere /

In turn, players come 'on stage' and sonically interprets/evokes one object or aspect in or of the environment.

Each following player also adds an object/aspect to the environment, but before they do so they must copy each object/aspect previously created.

So the first player gets it easy,

but the last player has to copy all of the previous objects/aspects

in the environment before adding theirs

Once all players are engaged LOOK FOR AN ENDING

Keep it short and repeat until each player has begun the exercise

ENVIRONMENT SHIFT

with all players 'on stage' an environment is called out and players create an environment as quickly as possible

The players can be objects in the environment, sonic aspects, or characters typical to that environment

but must be attentive to what choices other players are making

such that each player is expressing one unique aspect of the environment.

for example -- at the seashore not everyone are the waves

Once the environment has been established and allowed to 'mature' another environment is called out and the players must create as seamless a transformation as possible into the new environment, establish it and then LOOK FOR AN ENDING

Forma studia:

modulová výuka

Předpoklady a další požadavky:

žádné

Doporučené volitelné vzdělávací složky:

nejsou

Obsah kurzu:

Tvůrčí dílna je určena pro všechny studenty, kteří se zabývají uměním probíhajícím v čase: zvuk, film, video, tanec, pohyb, performanci nebo poezii.

Doporučená nebo povinná literatura:

není

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:

tvůrčí dílna

Hodnoticí metody a kritéria:

účast na dílně

Webová stránka předmětu:
Poznámka:

Životopis přednášejícího: Z?EV (Stefan Joel Weisser, nar. 1951) je hudebník, zvukový a vizuální umělec, pedagog a básník. Je považován za jednoho z pionýrů tzv. industriálního umění. Jeho práce s textem, obrazem a zvukem byla ovlivněna studiem kabaly a africké, afrokaribské a indonéské hudby. Studoval také tradiční ghanskou hudbu, hru na balijský gamelan a indické rytmické hudební systémy. Po studiích na Calarts se soustředil především na zvukovou poezii. Od konce 70.let rozvíjí svéráznou techniku performance a staví hudební nástroje ze kovu, nerezové oceli, titanu a umělé hmoty. V té době označuje svoje performance jako ?wild style?. V roce 1978 začíná vystupovat pod jménem Z?EV. Od roku 1984 se vedle stavby DIY nástrojů začíná intenzivněji zabývat hrou na bicí nástroje. Z'EVova performance je v termínech západní hudby kvůli syrovým elementárním akustickým jevům často popisována jako kakofonická, ale má blízko i k umění tranzu. Z'EV nepovažuje svoje performance za sólová vystoupení, ale především za interakci mezi vlastním tělem, myslí, nástroji, prostorem a publikem. Jeho hudba byla vydána u hudebních vydavatelství C.I.P., Cold Spring, Die Stadt, Soleilmoon, Tzadik Records, Subterranean a Touch.

http://www.rhythmajik.com/

Veronika Resslová vystudovala Akademii výtvarných umění v Praze. V současné době pokračuje doktorandským studiem na brněnské FAVU.

vytváří instalace pro konkrétní místo, které definuje prostřednictvím světla, zvuku, písma, kresby. Vytváří tak zcela novou vizuální situaci. V poslední době se věnuje sérii projektů tematizujících intenzitu denního světla.

"Využívám danou architektonickou situaci ? pod podlahou místnosti je torzo barokního sklepa překryté sklem a osvětlené zářivkou. Propojím umělé a denní světlo hranolem z pauzovacího papíru, abych zviditelnila prolínání jejich intenzit a dynamiku denního světla, kterou umělé světlo nemá. Prodloužením délky dne umělým osvětlením jsme ztratili přirozenou citlivost na cirkadiánní rytmus a získali cyklus umělého a denního světla bez přestávky.?

http://www.veronika-resslova.cz/

Další informace:
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů pro celou AMU
Rozvrh na zimní semestr 2014/2015:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2014/2015:
Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
20.02.2015 13:00–18:00 VOJTĚCHOVSKÝ M. Institut intermédií - Dejvice
Lektor: Z´EV (USA) a Veronika Resslová, výuka v IIM, ČVUT paralelka 1
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 16. 6. 2015