English versionEnglish version
Loading...
ACADEMY OF PERFORMING ARTS IN PRAGUE

Reparace a preparace jako umělecká praxe

Zapsat Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
373MRPUP Z 1 4/H česky letní
Garant předmětu:
Miloš VOJTĚCHOVSKÝ
Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
Miloš VOJTĚCHOVSKÝ
Výsledky učení dané vzdělávací složky:

Ve dvou kapitolách se studenti seznámí s dějinami a příklady práce mnoha umělců a konstruktérů, kterým nestačily klasické nástroje a technologie. Přednáška je zakončena praktickým úvodem jak ?preparovat? každodenní objekty a měnit je v akustické a kinetické nástroje.

Forma studia:

modul

Předpoklady a další požadavky:

žádné

Doporučené volitelné vzdělávací složky:

nejsou

Obsah kurzu:

Co znamená ?preparovaný? klavír nebo kytara v moderní hudbě je celkem známé. Nicméně proces dekompozice, přestavování, upravování a konstruování prazvláštních přístrojů a nástrojů je fenomén, sledovatelný v celých dějinách umění i techniky. Přednáška s videoukázkami je rozdělena do dvou částí. První sleduje jeden hudební nástroj: kytaru. Druhá se zaměřuje na příklady upravování a konstruování nástrojů v různých oborech intermediálního umění 20. století, počínaje futuristy a konče populárním ?ohýbáním? spotřební elektroniky.

1.Ing. Arch. Ivan Palacký: Preparované nástroje v současné hudbě i v historické retrospektivě. (extrémní přístupy ke kytaře od Hendrixe, přes Keitha Rowea k Taku Sugimotovi).

2.Miloš Vojtěchovsky: Šroubky a lžíce v klavíru, bastlení elektronických obvodů a jiné způsoby ?poškozování? jako umělecká praxe 20 století. (od Luigi Russola a Lva Teremina k Fluxu, Buchlovi, Collinsovi a Trimpinovi)

Doporučená nebo povinná literatura:

http://www.oddmusic.com/, http://wiki.dxarts.washington.edu/groups/soundart/wiki/547dd/Sound_Art_Beyond_Music_Between_Catgories__Artists.html

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:

přednáška a praktické cvičení

Hodnoticí metody a kritéria:

účast na modulu

Webová stránka předmětu:
Poznámka:

Hudebník a architekt Ivan Palacký hrál v různých skupinách a účastnil se rozmanitých hudebních projektů. Absolvoval mnoho koncertů se skupinou „Sledě, živé sledě“. V současnosti je členem dua „Tílko“ (s Jennifer Helia DeFelice) a audiovizuálního improvizačního dua „Koberce, záclony“ (s Filipem Cenkem). Vede si zvukový deník ze svých cest - zaznamenává útržky příběhů, podivné zvuky a rozmanité „akustické chyby“. Od roku 2002 se věnuje volné improvizaci (spolupráce s duem Cremaster, Ruth Barberán a Margaridou Garcia, Willem Guthriem, Andreou Neumann ad.) a hraje sám. Od roku 2005 „doluje“ zvuky z amplifikovaného jednolůžkového pletacího stroje Dopleta 160. Jako architekt se zajímá o architekturu bez „stavění“, sociologické metody v projektování a morfogenetické mapy v digitální architektuře.

http://www.palacky.org

Miloš Vojtěchovský působí jako pedagog na Centru audiovizuálních umění FAMU a zabývá se zejména zvukem v různých zákoutích současného světa. Inicioval například portál sonicity.cz věnovaný zaznamenávání zvukových krajin města Prahy.

http://www.sonicty.cz

Další informace:
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů pro celou AMU
Rozvrh na zimní semestr 2014/2015:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2014/2015:
Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
25.02.2015 17:00–20:00 VOJTĚCHOVSKÝ M. Institut intermédií - Dejvice
Lektor: Ivan Palacký, výuka v IIM na ČVUT přednášková par. 1
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 16. 6. 2015