Sean Cubitt - Environmental impact of digital technology
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
373MSC | Z | 1 | 2/D | anglicky | zimní |
- Garant předmětu:
- Miloš VOJTĚCHOVSKÝ
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Miloš VOJTĚCHOVSKÝ
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Pochopení a vlastní reflexe přednášených témat.
- Forma studia:
-
Přednáška
- Předpoklady a další požadavky:
-
žádné
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
-
-
- Obsah kurzu:
-
1. Sean Cubitt ? On the environmental impact of digital technology
Digitální média, která každodenně používáme, jsou obvykle popisována jako nehmotná, čistě informační, bezešvá, či imateriální. Pravdou však je, že jejich výroba, používání a recyklace vyžaduje nezměrné množství materiálů a energie. Přednáška se zaměřuje na enviromentální konsekvence všudypřítomných a rychle se rozvíjejících mediálních technologií. Popisuje bezútěšný příběh kovů, plastů, ropy, jaderného a toxického odpadu a poukazuje na nové politicko-estetické směry, které mohou v budoucnu stále ještě zachránil lidstvo i životní prostředí.
2. Sean Cubitt ? Chips, screens and codecs: Technical standards and the control of time
Digitální vizuální média, podobně jako předchozí média analogová, vytváří síť vzájemně propojených a pevně podmíněných technologií. Ty jsou chápány jako univerzální standard pro produkci, šíření a prohlížení obrazu. Přednáška se bude zabývat jejich specifickým estetickým dopadem, jakožto vyústěním sociálních, politických a ekonomických východisek globalizace 21. století. Uvede práci vizuálních umělců, kteří s pomocí proměn takovýchto kontrolních mechanismů vytváří nové vize temporality.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Není
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
-
Přednáška
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Účast 100% na obou přednáškách, písemná reflexe tématu o délce 3000 znaků
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
-
Sean Cubitt (1953) je britský teoretik a historik mediálního umění a filmových studií se věnuje problematice vztahu mezi současnou technologickou civilizací a přírodním prostředím, zdánlivou nehmotností digitálních médií a jejich vlivy na přírodní systémy a tím i na politické a společenské procesy. Zaměřuje na přezkoumávání konceptů modernismu a moderní filosofie prostřednictvím vlivu a genealogie digitálních technologií a procesů globalizace, rekonceptualizací filmové historie a médií. Analyzuje je například prostřednictvím fenoménu speciálních efektů, symptomem hyperindividualismu a komodit, mediace, posthumanismem, vývoje filmového zvuku, ekologií digitálních médií, dějinami filmového plátna a proměnami konceptu světla. Je autorem řady článků a publikací například úspěšný The Cinema Effect, je spolueditorem sborníku Relive: Media Art Histories, vydanými MIT Press. V roce 1979 absolvoval studium anglické literatury na Queens? College v Cambridge později se začal zajímat hlavně o malířství, fotografii a elektronická média. Na montreolské McGill University se zabýval filmovou teorii z okruhu tzv. screen study a francouzským poststrukturalismem. Jeho články se od osmdesátých a devadesátých let objevují v prestižních časopisech o filmu, moderním umění a kultuře (Screen, Wide Angle, Third Text, Leonardo Journal, Theory, Culture and Society). V letech 1989 až 2000 působil jako profesor v oboru mediálních a kulturních studií na John Moores University v Liverpoolu. Roku 2001 přesídlil na Nový Zéland, kde působil jako profesor screen studies na University of Waikato v Hamitonu. V současnosti působí na prestižní londýnské Goldsmith College a věnuje se intenzivní přednáškové činnosti po celém světě. Cubittovy aktivity se neomezují pouze na akademický výzkum, ale angažuje se v řadě projektů z oblastí alternativního žurnalismu, vzdělání, výstav výtvarného umění a mediálního aktivismu. Cubittův styl psaní a přemýšlení se vyznačuje odvážnými asociacemi, mnohovrstevnatou kompozicí a širokým záběrem (historickým, geografickým, transdisciplinárním). Současně je jeho práce sjednocována politickým, etickým i estetickým názorem.
- Další informace:
- Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů pro celou AMU
- Rozvrh na zimní semestr 2014/2015:
-
Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky 10.11.2014 19:00–21:00 VOJTĚCHOVSKÝ M. S. Cubitt v Národní technické knihovně, Technická ul., Praha 6-Dejvice paralelka 1 11.11.2014 11:00–13:00 VOJTĚCHOVSKÝ M. na FAMU paralelka 1 - Rozvrh na letní semestr 2014/2015:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Animovaná tvorba - bakalář (volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - bakalář (volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář (volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Režie - bakalář (volitelný předmět)
- Režie - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Kamera - bakalář (volitelný předmět)
- Kamera - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Produkce - bakalář (volitelný předmět)
- Produkce - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - bakalář (volitelný předmět)
- Střihová skladba - bakalář (volitelný předmět)
- Střihová skladba - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - bakalář (volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Fotografie CZ - bakalář (volitelný předmět)
- Fotografie CZ - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Fotografie EN - bakalář (volitelný předmět)
- Fotografie EN - magistr (volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Cinematography (volitelný předmět)
- Cinema and Digital Media - Screenwriting-2014 (oborový předmět, volitelný předmět)
- Cinema and Digital Media - Directing-2014 (oborový předmět, volitelný předmět)
- Fotografie CZ: Restaurování fotografie- 2013 (volitelný předmět)