English versionEnglish version
Loading...
ACADEMY OF PERFORMING ARTS IN PRAGUE

Nové cesty vyprávění

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
373NCV Z 2 2/T česky letní
Garant předmětu:
Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
Výsledky učení dané vzdělávací složky:

Přednáška má za cíl uvést studenty do problematiky naratologie a zmapovat proměny, jimiž prochází vyprávění v posledních dvaceti letech ve filmu, v televizi a v počítačových hrách.

Forma studia:

Přednáška doplněná ukázkami z rozebíraných děl

Předpoklady a další požadavky:

Některé z ukázek budou v anglickém jazyce, ale kurz je možné absolvovat i bez jeho znalosti

Doporučené volitelné vzdělávací složky:

žádné

Obsah kurzu:

V rámci tohoto kurzu se seznámíme nejprve obecně s vědou o vyprávění, tedy naratologií - s její historií, základními koncepty a způsoby využití při analýze audiovizuálních děl. Lehce objasněny budou také teorie fikčních světů a kognitivismus coby další užitečné modely zkoumání vyprávění. Klíčovou otázkou, kterou budeme na přednášce zkoumat, jsou proměny, jimiž vyprávění prošlo během posledních cca 20 let v rámci několika různých médií (televize, filmu a počítačových her). Zajímat nás také bude, nakolik se styly vyprávění vynalézané v těchto médiích vzájemně ovlivňují. V oblasti televize se budeme zabývat především novodobými seriály a reality show (Dexter, Homeland, Alias, Firefly aj.), v kinematografii různými typy komplexní a „hádankové“ narace (Shyamalan, Nolan, Jonze aj.) a v oblasti počítačových her pak mj. tím, jak je možné naraci propojovat s interaktivitou, s morálními volbami hráče atd.

Doporučená nebo povinná literatura:

ABBOTT, H. Porter. Garden Paths and Ineffable Effects: Abandoning Representation in Literature and Film. In Aldama, Frederic Luís (ed.). Toward a Cognitive Theory of Narrative Acts. University of Texas Press, 2010.

ALDAMA, Frederic Luís (ed.). Toward a Cognitive Theory of Narrative Acts. University of Texas Press, 2010.

ALEXANDER, Bryan. The New Digital Storytelling. Creating Narratives with New Media. Praeger: Santa Barbara, 2011.

ALLRATH, Gaby; GYMNICH, Marion. Narrative Strategies in Television Series. Palgrave Macmillan, 2006.

BAL, Mieke. Narratology. Introduction to the theory of narrative. University of Toronto Press Incorporated, 1997.

BARRATT, Daniel. ?Twist Blindness?: The Role of Primacy, Priming, Schemas, and Reconstructive Memory in a First- Time Viewing of The Sixth Sense. In BUCKLAND, Warren (ed.). Puzzle Films. Complex Storytelling in Contemporary Cinema. Wiley-Blackwell, 2009.

BÍNA, Daniel. Hratelné narativy. 2012.

BOOKER, Keith. Postmodern Cinema. What´s New in Film and Why It Makes Us Feel So Strange. London : Praeger, 2007.

BORDWELL, David. Narration in the Fiction Film. University of Wisconsin Press, 1995.

BORDWELL, David. The Way Hollywood Tells It. Story and Style in Modern Movies. University of California Press: Berkeley, 2006.

BORDWELL, David. Poetics of Cinema. New York ? London: Routledge, 2008.

BRANIGHAN, Edward. Point of View in the Cinema. Mouton de Gruyter, 1984.

BOYD, Brian. On the origins of stories. Evolution, cognition and fiction. Evolution, Cognition, and Fiction. Harvard University Press, 2009.

BUCKLAND, Warren (ed.). Film Theory and Contemporary Hollywood Movies. Routledge: New York, London, 2009.

BUCKLAND, Warren (ed.). Puzzle Films. Complex Storytelling in Contemporary Cinema. Wiley-Blackwell, 2009.

BROWN, William. Man without a Movie Camera ? Movies without Men. Toward a Posthumanist Cinema? In Buckland, Warren (ed.). Puzzle Films. Complex Storytelling in Contemporary Cinema. Wiley-Blackwell, 2009.

BRUNER, Jerome. The Narrative Construction of Reality. Critical Inquiry, 1991, č. 1, roč. 18, s. 1-21.

COHNOVÁ, Dorrit. Rozporné vyprávění. Aluze, 2011, č. 2, s. 62-68.

CAMERON, Allan. Modular Narratives in Contemporary Cinema. Palgrave Macmillan, 2008.

DEACON, Terrence. The Aesthetic Faculty. In Turner, Mark (ed.). The Artful Mind. Cognitive Science and the Riddle of Human Creativity. Oxford University Press, 2006.

DOLEŽEL, Lubomír. Heterocosmica. Fikce a možné světy. Karolinum: Praha, 2003.

DONALD, Merlin. Art and Cognitive Revolution. In Turner, Mark (ed.). The Artful Mind. Cognitive Science and the Riddle of Human Creativity. Oxford University Press, 2006.

EBERL, Jason T. Battlestar Galactica and Philosophy. Blackwell Publishing, 2008.

ECO, Umberto. Meze interpretace. Karolinum: Praha, 2004.

ELSAESSER, Thomas. The Mind-Game Film. In Buckland, Warren (ed.). Puzzle Films. Complex Storytelling in Contemporary Cinema. Wiley-Blackwell, 2009.

FERENZ, Volker. Mementos of contemporary american cinema. Identifying and responding to the unreliable narrator in the movie theater. In Buckland, Warren (ed.). Film Theory and Contemporary Hollywood Movies. Routledge: New York, London, 2009.

FLUDERNIK, Monika. Histories of Narrative Theory (II): From Structuralism to the Present. In PHELAN, James; RABINOWITZ, Peter J. (eds.). A Companion to Narrative Theory. Blackwell Publishing, 2005.

GAUDREAULT, André. From Plato to Lumiere. Narration and Monstration in Literature and Film. University of Toronto Press: Toronto, 2009.

GAUDREAULT, André; JOST, Francois. Le Récit cinématographique. Nathan: Paris, 2000.

GHISLOTTI, Stefano. Narrative Comprehension Made Difficult: Film Form and Mnemonic Devices in Memento. In Buckland, Warren (ed.). Puzzle Films. Complex Storytelling in Contemporary Cinema. Wiley-Blackwell, 2009.

GOLDIE, Peter. The Mess Inside. Narrative, Emotion, and the Mind. Oxford University Press : Oxford, 2012.

HAGEBOLLING, Heide (ed.). Interactive Dramaturgies. New Approaches in Multimedia Content and Design. Springer: 2004.

HAMMOND, Michael; MAZDON, Lucy (eds.). Contemporary Television Series. Edinburgh University Press, 2007.

HERMAN, David. Basic Elements of Narrative. Wiley-Blackwell: Malden, Oxford, 2009.

HERMAN, David. Histories of Narrative Theory (I): A Genealogy of Early Developments. In PHELAN, James; RABINOWITZ, Peter J. (eds.). A Companion to Narrative Theory. Blackwell Publishing, 2005.

HERMAN, David. Narratology as a cognitive science. Image and Narrative, 2000, č. 1. Online: http://www.imageandnarrative.be/inarchive/narratology/davidherman.htm [1.1.2013]

CHATMAN, Seymour. Dohodnuté termíny. Rétorika narativu ve fikci a ve filmu. Univerzita Palackého: Olomouc, 2000.

JENKINS, Henry. Convergence Culture. Where Old and New Media Collide. New York University Press: New York, London, 2006.

KACKMAN, Michael; BINFIELD, Marnie; PAYNE, Matthew Thomas; PERLMAN, Allison; SEBOK, Bryan (eds.). Flow TV. Television in the age of convergence. Routledge: London, New York, 2011.

KEEN, Suzanne. Narrative Empathy. In Aldama, Frederic Luís (ed.). Toward a Cognitive Theory of Narrative Acts. University of Texas Press, 2010.

KOKEŠ, Radomír D. Teorie seriálové fikce: model analýzy vyprávění a fikčních světů televizního seriálu. Diplomová práce. Masarykova univerzita: Brno, 2010.

KOTSKO, Adam. Why We Love Sociopats? A Guide to Late Capitalist Television. Zero Books: Winchester, 2012.

LAVERY, David; BURKHEAD, Cynthia. Joss Whedon. Conversations. University Press of Mississippi: Jackson, 2011.

LAVERY, David (ed.). Reading the Sopranos. I.B. Taurus: London, New York, 2006.

LINDENBERG, Herbert. Arts in the Brain; or, What Might Neuroscience Tell Us? In Aldama, Frederic Luís (ed.). Toward a Cognitive Theory of Narrative Acts. University of Texas Press, 2010.

The Living Handbook of Narratology. Online: http://hup.sub.uni-hamburg.de/lhn/index.php/Contents [1.1.2013]

MCCABE, Janet; AKASS, Kim (eds.). Quality Tv. Contemporary American Television and Beyond. I.B. Taurus: London, New York, 2007.

MEYER-MINNEMAN, Klaus; SCHLICKERSOVÁ, Sabine. Mise en abyme v naratologii. Aluze, 2011, č. 1, s. 48-59.

MICHALOVIČ, Peter; MINÁR, Pavol. Úvod do štrukturalismu a postštrukturalismu. Iris: Bratislava, 1997.

MITTELL, Jason. Complex TV. The Poetics of Contemporary Television Storytelling. Dosud nevydáno. Online: http://mediacommons.futureofthebook.org/mcpress/complextelevision/ [27.10.2012].

MITTELL, Jason. Haunted by Seriality: The Formal Uncanny of Mulholland Drive. Online: http://justtv.wordpress.com/2013/01/03/haunted-by-seriality-the-formal-uncanny-of-mulholland-drive/ [3.1.2012].

NORTH, Dan. Memento: ?Camera Never Lies.? Online: http://drnorth.wordpress.com/2009/05/22/memento-the-camera-never-lies/ [1.4.2013].

NOVITZ, David. Umění, narativ a lidská povaha. Aluze, 2009, č. 3, s. 27-39.

ODIN, Roger. De la Fiction. Bruxelles, 2000.

ORLEBAR, Jeremy. Kniha o televizi. NAMU: Praha, 2012.

PEACOCK, Steven (ed.). Reading 24. TV against the Clock. I.B. Taurus: London, New York, 2007.

PHELAN, James; RABINOWITZ, Peter J. (eds.). A Companion to Narrative Theory. Blackwell Publishing, 2005.

PRAKS, Vítězslav. Computerová naratologie. 2010.

RIMMON-KENNANOVÁ, Shlomith. Poetika vyprávění. Brno: Host, 2001.

RYAN, Marie-Laure. Avatars of Story. University of Minnesota Press, 2006.

SHIMPACH, Shawn. Television in Transition: The Life and Afterlife of the Narrative Action Hero. Wiley-Blackwell, 2010.

SCHACTER, Daniel. Sedm hříchů paměti: jak si pamatujeme a zapomínáme. Paseka: Praha, 2003.

SCHATZ, Thomas. New Hollywood, New Millenium. In Buckland, Warren (ed.). Film Theory and Contemporary Hollywood Movies. Routledge: New York, London, 2009.

SMITH, Murray. Engaging Characters. Fiction, Emotion, and the Cinema. Oxford: Clarendon Press, 1995.

SPOLSKY, Ellen. Narrative as Nourishment. In Aldama, Frederic Luís (ed.). Toward a Cognitive Theory of Narrative Acts. University of Texas Press, 2010.

STAM, Robert. Reflexivity in Film an Literature. UMI Press, 1985.

STEWART, Garret. Framed Time. Toward a Postfilmic Cinema. University of Chicago Press: Chicago, London, 2007.

STODDART, Scott F. (ed.). Analyzing Mad Men. McFerland: Jefferson, London, 2011.

TURNER, Mark (ed.). The Artful Mind. Cognitive Science and the Riddle of Human Creativity. Oxford University Press, 2006.

WARHOL, Robyn R. Neonarrative; or, How to Render the Unnarratable in Realist Fiction and Contemporary Film. In PHELAN, James; RABINOWITZ, Peter J. (eds.). A Companion to Narrative Theory. Blackwell Publishing, 2005.

ZERWECK, Bruno. Nespolehlivé vyprávění v dějinném kontextu: Nespolehlivost a kulturní diskurz v narativní fikci. Aluze, 2009, č. 3, s. 40-59.

ZUNSHINE, Lisa. Theory of Mind and Michael Fried?s Absorption and Theatricality: Notes toward Cognitive Historicism. In Aldama, Frederic Luís (ed.). Toward a Cognitive Theory of Narrative Acts. University of Texas Press, 2010.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:

Přednáška

Hodnoticí metody a kritéria:

Zápočet bude udělen buď na základě napsání analýzy o rozsahu 5 normostran (1 normostrana = 1800 znaků včetně mezer) anebo na základě ústní zkoušky z probírané látky - studenti si mohou vybrat. Kdo si zvolí text, tak by měl napsat analýzu buď nějakého obecnějšího fenoménu souvisejícího s proměnou vyprávění v posledních 20ti letech, anebo narativní analýzu jednoho díla (seriálu, hry apod.).

Webová stránka předmětu:
Poznámka:

-

Další informace:
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 16. 6. 2015