Pentium dějin audiovize: Experimentální film
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
373PDEF | ZK | 2 | 4/T | česky | letní |
- Garant předmětu:
- Martin BLAŽÍČEK
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Martin BLAŽÍČEK
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Přehled historického vývoje světového a českého experimentálního filmu od konce 50. let
- Forma studia:
-
Přednáška s projekcí.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Žádné.
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
-
Volně navazuje na 373PDV1 Pentium dějin audiovize: Dějiny avantgardního filmu 1, ale není vyžadováno. Je paralelou k 373PDN1-2 Pentium dějin audiovize: Dějiny nových médií 1-2 a je doporučeno absolvovat v různých letech oba tyto kurzy.
- Obsah kurzu:
-
Kurz poskytuje obecný historický exkurz do experimentálního filmu mezi americkým undergroundem a koncem 90. let v Evropě. Každá z přednášek představuje jedno historicky ohraničené období skrze postavy klíčových tvůrců a filmů. První část kurzu se zabývá různými polohami raného amerického exp. filmu a dále jeho strukturální, abstraktní a kolážovou podobou v letech 70. V druhé části se kurz věnuje významným evropským historickým trendům, jako je film strukturálně-materialistický, Vídeňská formální škola a jejich pokračování v tvorbě autorů 80. let. Zvláštní kapitoly jsou věnovány experimentálnímu filmu střední a východní Evropy, Latinské Ameriky a Japonska.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Rees, A. L. A History of Experimental Film and Video, BFI 1999.
Čihák, Martin. Ponorná řeka kinematografie. NAMU 2013.
Sitney, P. A. Visionary Film. Oxford Press, 2002.
Legge, Elisabeth. Michael Snow - Wavelenght. MIT Press 2009.
Rees A. L. ed. Expanded Cinema, Art, Performance, Film. BFI 2011.
Gidal, Peter (ed). Structural Film Anthology. BFI 1976.
Mazanec, Martin ed. Peter Kubelka. Pastiche filmz 2008.
Export, Valie. Expanded Cinema as Expanded Reality. In Senses of Cinema, Oct-2003.
Pfeffer, Susanne ed. You Killed Me First - The Cinema of Transgression, KW Berlin, 2012
Romberg, James. Wojnarowicz's Apostacy, on-line, 2010
Noll Brinckmann, Christine. Collective Movements and Solitary Thrusts: German Experimental Film 1920-1990, Millennium Film Journal, 30/31 1997
Fischli-Ferber eds. The German Experimental Film of The 1990s, Goethe Institut 1996
Clark, George. Arnold, Brehm, Deutsch and Tscherkassky: Four Contemporary Austrian Avant-garde Filmmakers. in Senses Of Cinema, 2003
Gunning, Tom. From Fossils of Time to a Cinematic Genesis - Gustav Deutschs Film ist. Gustav Deutsch, Filmmuseum - Synema Publications, 2009
Horwath, Alexander. Singing in the Rain - Supercinematography by Peter Tscherkassky. in Senses Of Cinema, 2003
Blažíček, Martin. Martin Arnold - Profil. in Cinepur, 68/2010
Kluczynski, Ryszard, W. Four chapters from the History of Polish avantgarde film [online].
Horton, Andrew, J. Avant-garde film and video in Poland. CE Review [online].
Nemes, Gyula. Studio Bély Balázse. Dizertační práce, FAMU, 2014.
Blažíček, Martin. Szirtes András - Gravitace mezi životem a filmem. in Cinpeur 53/2007
Domenig, Rolanad, „ATG and Underground“, „ART THEATRE GUILD; Unabhangiges Japanisches Kino 1962-1984“, Viennna International Film Festival, 2003
Iimura, Takahiko, „The collected writing“, Wildside Press, 2007
Furuhata, Yuriko, „Cinema of Actuality: Japanese Avant-Garde Filmmaking in the Season of Image Politics“, Duke University Press, 2013
Chodorov, Pip. The Birth of a Labo, in. Senses of Cinema, Jun-1999
Blažíček, Martin: Lab or Die, in. Revue 3/4, č. 23-24, 2009.
Artist run lab - online portál.
Genevieve, Yue. Kitchen Sink Cinema. in Filmcomment, March-2015 [online]
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
-
Přednáška, projekce.
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Znalost promítaných filmů, referát k vybranému tématu z přednášené látky o rozsahu 3 normostrany, ústní zkouška.
- Webová stránka předmětu:
- https://docs.google.com/document/d/1-MAoNDqrI7r-9h-vnePEadNv61TahC342BpZg0O5IUw/edit
- Poznámka:
-
nejsou
- Další informace:
- Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů pro celou AMU
- Rozvrh na zimní semestr 2014/2015:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2014/2015:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky St 14:50–18:05 BLAŽÍČEK M. Učebna 6
Lažanský palácpřednášková par. 1 - Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Animovaná tvorba - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Režie - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Režie - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Kamera - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Kamera - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Produkce - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Produkce - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - bakalář (oborový předmět, fakultní předmět, volitelný předmět)
- Střihová skladba - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Střihová skladba - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Fotografie CZ - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Fotografie CZ - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - magistr (oborový předmět, fakultní předmět, volitelný předmět)
- Fotografie CZ: Restaurování fotografie- 2013 (fakultní předmět, volitelný předmět)