English versionEnglish version
Loading...
ACADEMY OF PERFORMING ARTS IN PRAGUE

Teorie dramatu 1

Zapsat Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
373TD1 ZK 2 2/T česky letní
Garant předmětu:
Michal BREGANT
Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
Michal BREGANT
Výsledky učení dané vzdělávací složky:

Cílem je prezentovat základní historické etapy myšlení o divadle a dramatu; objasnit a osvojit si základní terminologii sloužící porozumění dramatickému textu; prakticky ověřit nástroje analytického přístupu k dramatickému textu a jeho adaptaci.

Slovo teorie v názvu je v množném čísle, neboť kurs není výkladem jedné teorie, ale souborem ukázek různých typů myšlení o dramatu.

Forma studia:

Kurs probíhá formou přednášky, jeho součástí jsou diskuse na témata daná povinnou četbou.

Předpoklady a další požadavky:

Během semestru studenti samostatně studují povinnou literaturu v zadaném rozsahu.

Účast na přednáškách není povinná, ale úspěšné složení zkoušky vyžaduje znalost nejen povinné literatury v daném rozsahu, ale také obsahu přednášek. Wikipedie a podobné nespolehlivé zdroje na internetu nemohou nahradit aktivní účast na přednáškách. Proto je dobré spolehnout se jen na vlastní poznámky a studium.

Doporučené volitelné vzdělávací složky:

Součástí kursu může být společná návštěva předem vybraného divadelního představení a následná diskuse, v níž se uplatní témata v kursu probíraná.

Obsah kurzu:

Průběh kursu:

1.

19.2.

Úvod: teorie (pl.) Aristotelés: Poetika a její české překlady.

2.

26.2.

Katharsis. Pozdější reflexe a interpretace Poetiky.

Četba: Aristotelés

3.

5.3.

Divadlo a drama ve středověku.

Četba: Borges

4.

12.3.

Od středověku k renesanci.

5.

19.3.

Klasicismus a osvícenství.

Četba: Diderot

6.

26.3.

Schiller - Goethe - Nietzsche

7.

2.4.

Naturalismus. Psychologie tělesnosti.

9.4. +.16.4.: Četba: Zich, s. 35-88.

8.

23.4.

Odraz a obraz. Reformy dramatu a divadla na přelomu 19. a 20. století.

9.

30.4.

Otakar Zich: dramatické umění

Četba: Zich, s. 36-56.

10.

7.5.

Zich II

11.

14.5.

Drama jako zvláštní druh textu. Pražská škola.

Četba: Veltruský a) + b)

Doporučená nebo povinná literatura:

Povinná literatura:

Aristotelés: Poetika. (Překlad Antonín Kříž.) Rezek, Praha 1999, s. 321-436.

Jorge Luis Borges: Averroesovo hledání. In: J. L. Borges: Zrcadlo a maska. Odeon, Praha 1989, s. 212-220.

Denis Diderot: O dramatickém básnictví. In: D. Diderot: O umění. Odeon, Praha 1983, s. 109-154.

Eva Stehlíková: A co když je to divadlo? Divadelní ústav, Praha 1998, s. 53-57, 119-123.

Jiří Veltruský: a) Dramatický text jako součást divadla; b) Drama jako literární dílo a divadelní představení. Obojí in: J. Veltruský: Příspěvky k teorii divadla. Divadelní ústav, Praha 1994, s. 77-101.

Otakar Zich: Estetika dramatického umění. Panorama, Praha 1987, [s. 35-271].

Doporučená literatura:

Eva Stehlíková: Antické divadlo. Karolinum, Praha 2005.

Eugen Fink: Hra jako symbol světa. Československý spisovatel, Praha 1993.

Jan Grossman: Drama a režisérův sloh. In: J. Grossman: Analýzy. Československý spisovatel, Praha 1991, s. 112-136.

Karel Kraus: Pro divadlo dramatu. In: K. Kraus: Divadlo ve službách dramatu. Divadelní ústav, Praha 2001, s. 158-178.

Myšlení o divadle I. Herrmann a synové, Praha 1993.

Jan Patočka: Epičnost a dramatičnost, epos a drama. Divadlo 17, 1966, č. 10, s. 1-6.

Lit do TD 2

Ivo Osolsobě: Mnoho povyku pro sémiotiku. Nakladatelství ?G?, Brno 1992.

Myšlení o divadle II. Herrmann a synové, Praha 1993

Peter Michalovič ? Pavol Minár: Úvod do štrukturalizmu a postštrukturalizmu. Iris, Bratislava 1997.

Jan Mukařovský: Dvě studie o dialogu. In: J. Mukařovský: Kapitoly z české poetiky I. Svoboda, Praha 1948, s. 129-156.

Jan Mukařovský: K dnešnímu stavu teorie divadla. In: J. Mukařovský: Studie z estetiky. Odeon, Praha 1966, s. 163-171.

Miroslav Procházka: O povaze dramatického textu. In: M. Procházka: Znaky dramatu a divadla. Panorama, Praha 1988, s. 11-30.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:

Kurs probíhá formou přednášky, aktivní účast studentů a otázky v průběhu kursu jsou vřele vítány.

Hodnoticí metody a kritéria:

Pokud je u data přednášky napsáno Četba, znamená to, že studenti budou na tuto přednášku znát příslušnou položku ze seznamu povinné literatury. První test studenti píší přibližně v polovině semestru, jeho předmětem bude do té doby probraná látka + příslušná četba. Kurs je zakončen zkouškou, která se skládá z testu (ten musí být splněn nejméně na 60%) a následné diskuse. Podmínkou úspěšného absolvování kursu je vědomá a aktivní účast na přednáškách a znalost povinné literatury v daném rozsahu.

Webová stránka předmětu:
Poznámka:

-

Další informace:
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů pro celou AMU
Rozvrh na zimní semestr 2014/2015:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2014/2015:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
St
Čt
místnost 344
Učebna 7

(Lažanský palác)
BREGANT M.
17:20–18:55
(přednášková par. 1)

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
Čt 17:20–18:55 BREGANT M. Učebna 7
Lažanský palác
přednášková par. 1
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 16. 6. 2015