English versionEnglish version
Loading...
ACADEMY OF PERFORMING ARTS IN PRAGUE

Umění počítačových her

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
373UPH ZK 2 2/T česky letní
Garant předmětu:
Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
Výsledky učení dané vzdělávací složky:

Cílem přednášky je seznámit posluchače s teorií a historií počítačových her z hlediska jejich uměleckých kvalit. Studenti by měli po absolvování kurzu lépe chápat vztah mezi počítačovými hrami a jinými uměleckými druhy, stejně jako znát umělecká specifika herního média.

Forma studia:

přednáška doplněná promítáním ukázek z her a obrázků

Předpoklady a další požadavky:

Nejsou žádné znalostní požadavky nutné pro zapsání tohoto předmětu.

Doporučené volitelné vzdělávací složky:

Nejsou žádné nepovinné složky nutné pro absolvování tohoto předmětu.

Obsah kurzu:

Počítačové hry se staly nejen nejmasivněji rozšířeným kulturním průmyslem, ale také novým uměleckým médiem, zahrnujícím a transformujícím prvky z filmu, výtvarného umění a jiných uměleckých druhů. V rámci kurzu Umění počítačových her se zaměříme obecně na estetické aspekty počítačových her a na specifika herního zážitku (např. imerze do her, interaktivita vs. narace v hrách), na vztahy herního média s jinými uměleckými druhy a v nespolední řadě na anlýzu konkrétních her, žánrů a vývojářů. Zabývat se budeme jak mainstreamovými tituly a tvůrci (Will Wright, Roberta Williams aj.), tak hrami nezávislými a experimentálními (od Jasona Rohrera, Cactuse, Molleindustria, jmbt2 aj.) a také různorodými intervencemi současných umělců do oblasti her (skrze mody, instalace atd.).

Předběžný plán přednášky:

1. Co jsou hry, co jsou počítačové hry, co je (herní) médium

2. Definice umění a jejich vztah k počítačovým hrám

3. Hry jako umění z hlediska jejich recepce a diskurzu

4. Hry jako umění z hlediska historického kontextu

- vztah videoher s jinými uměními

- game art jako hraniční forma mezi hrami a výtvarným uměním

- estetická historie her samotných (vynalézání expresivních prostředků, žánrů atd.)

5. Umělecké prvky her a specifika herního zážitku

6. Příklady autorů a děl

Doporučená nebo povinná literatura:

BOGOST, Ian: Persuasive Games: The Expressive Power of Videogames. The MIT press 2007.

BOGOST, Ian: Unit Operations. An approach to videogame criticism. The MIT Press 2006.

CAILLOIS, Roger: Hry a lidé. Maska a závrať. Praha 1998.

CARR, Diane, BUCKINGHAM, David, BURN, Andrew, SCHOTT, Garreth (eds.): Computer Games. Text, narrative and play. Polity press : Chicago, Malden, 2006.

CASSEL, Justine, JENKINS, Henry: From Barbie to Mortal Combat. Gender and Computer Games. The MIT Press : Cambridge, London 2000.

CASTRONOVA, Edward: Synthetic Works. The business and culture of online games. The University of Chicago Press : Chicago, London 2006.

DONOVAN, Tristan: Replay. The History of Video Games. Yellow Ant : Lewes, 2010.

FLANAGAN, Mary: Critical Play. Radical Game Design. The MIT Press : Cambridge, London, 2009.

FINK, Eugen: Hra jako symbol světa. Praha 1993.

GOFFMAN, Erving: Všichni hrajeme divadlo. Nakladatelství Studia Ypsilon : Praha 1999.

HUIZINGA, Johan: Homo ludens: o původu kultuře ve hře. Mladá fronta : Praha 1971.

JAHN-SUDMANN, Andreas; STOCKMANNS, Ralf: Computer Games as a sociocultural phenomenon. Games without Frontiers, Wars without Tears. Palgrave Macmillan, 2008.

JUUL, Jesper: Half-Real: Video Games between Real Rules and Fictional Worlds. The MIT press 2005.

KAFAI, Yasmine B., HEETER, Carrie, SUN, Jennifer Y.: Beyond Barbie and Mortal Combat. New Perspectives on Gender and Gaming. The MIT Press : Cambridge, London 2008.

McALLISTER, Ken S.: Game Work. Language, Power, and Computer Game Culture. The University of Alabama Press : Tuscaloosa, 2004.

McKENZIE, Wark: Gamer Theory. Harvard University Press : Cambridge, London 2007.

NEWMAN, James: Videogames. Routledge : London, New York, 2004.

PEARCE, Celia: Games as Art: The Aesthetics of Play. In Friedman, Ken; Smith, Owen (eds.): Fluxus and Legacy. Visible Culture, 2006.

PIEPER, Josef: Základní formy sociálních pravidel hry. Praha 1994.

RAESSENS, Joost, GOLDSTEIN, Jeffrey: Handbook of Computer Game Studies. THE MIT press 2005.

SMUTS, Aaron: Are Videogames Art? Contemporary Aesthetics, 2005, http://www.contempaesthetics.org/newvolume/pages/article.php?articleID=299.

TAYLOR, T. L.: Play Between Worlds: Exploring Online Game Culture. The MIT Press 2006.

TAVINOR, Grant: The Art of Videogames. Wiley-Blackwell : Malden, Oxford, 2009.

VORDERER, Peter, BRYANT, Jennings: Playing video games: motives, responses and consequences. Lawrence Erlbaum Associates : Mahwah, 2006.

WOLF, Mark: The Medium of the Video Game. University of Texas Press, 2002.

WOLF, Mark J. P.; PERRON, Bernard (eds.): The Video Game Theory Reader. Routledge: New York, 2003.

WOLF, Mark J. P.; PERRON, Bernard (eds.): The Video Game Theory Reader 2. Routledge : New York, 2009.

časopisy a webové stránky:

Eludamos (Journal for Computer Games Culture) - http://www.eludamos.org/index.php/eludamos

Game Journal - http://www.gamejournal.org/

Game Studies (The International Journal of Computer Game Research) - http://gamestudies.org/

Gameology - http://www.gameology.org/

Games Research Bibliography - http://www.digiplay.info/bibliography

Loading? - http://journals.sfu.ca/loading/index.php/loading

Gamasutra - http://www.gamasutra.com/

Indie Games - http://indiegames.com/

Game Set Watch - http://www.gamesetwatch.com/

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:

přednáška

Hodnoticí metody a kritéria:

Studenti, kteří chtějí získat atestaci za tento předmět, mají za úkol napsat dva texty:

1) analýzu v rozsahu minimálně 2,5 normostrany (buď analýzu hry zajímavé z uměleckého hlediska nebo analýzu nějakého pojmu z oblasti game studies, například herního žánru, teoretického konceptu apod. anebo analýzu zamýšlející se obecněji nad uměleckou rovinou počítačových her);

2) projekt artové hry v rozsahu minimálně 2 normostrany.

1 normostrana = 1800 znaků včetně mezer. Termín odevzdání: do 31. 7. 2014.

Výsledná známka bude zohledňovat známku za analýzu (40%), za projekt (40%) a docházku na hodiny (20%).

Webová stránka předmětu:
http://cas.famu.cz/gameart/
Poznámka:

-

Další informace:
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 16. 6. 2015