Umění počítačových her
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
373UPH | ZK | 2 | 2/T | česky | letní |
- Garant předmětu:
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Cílem přednášky je seznámit posluchače s teorií a historií počítačových her z hlediska jejich uměleckých kvalit. Studenti by měli po absolvování kurzu lépe chápat vztah mezi počítačovými hrami a jinými uměleckými druhy, stejně jako znát umělecká specifika herního média.
- Forma studia:
-
přednáška doplněná promítáním ukázek z her a obrázků
- Předpoklady a další požadavky:
-
Nejsou žádné znalostní požadavky nutné pro zapsání tohoto předmětu.
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
-
Nejsou žádné nepovinné složky nutné pro absolvování tohoto předmětu.
- Obsah kurzu:
-
Počítačové hry se staly nejen nejmasivněji rozšířeným kulturním průmyslem, ale také novým uměleckým médiem, zahrnujícím a transformujícím prvky z filmu, výtvarného umění a jiných uměleckých druhů. V rámci kurzu Umění počítačových her se zaměříme obecně na estetické aspekty počítačových her a na specifika herního zážitku (např. imerze do her, interaktivita vs. narace v hrách), na vztahy herního média s jinými uměleckými druhy a v nespolední řadě na anlýzu konkrétních her, žánrů a vývojářů. Zabývat se budeme jak mainstreamovými tituly a tvůrci (Will Wright, Roberta Williams aj.), tak hrami nezávislými a experimentálními (od Jasona Rohrera, Cactuse, Molleindustria, jmbt2 aj.) a také různorodými intervencemi současných umělců do oblasti her (skrze mody, instalace atd.).
Předběžný plán přednášky:
1. Co jsou hry, co jsou počítačové hry, co je (herní) médium
2. Definice umění a jejich vztah k počítačovým hrám
3. Hry jako umění z hlediska jejich recepce a diskurzu
4. Hry jako umění z hlediska historického kontextu
- vztah videoher s jinými uměními
- game art jako hraniční forma mezi hrami a výtvarným uměním
- estetická historie her samotných (vynalézání expresivních prostředků, žánrů atd.)
5. Umělecké prvky her a specifika herního zážitku
6. Příklady autorů a děl
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
BOGOST, Ian: Persuasive Games: The Expressive Power of Videogames. The MIT press 2007.
BOGOST, Ian: Unit Operations. An approach to videogame criticism. The MIT Press 2006.
CAILLOIS, Roger: Hry a lidé. Maska a závrať. Praha 1998.
CARR, Diane, BUCKINGHAM, David, BURN, Andrew, SCHOTT, Garreth (eds.): Computer Games. Text, narrative and play. Polity press : Chicago, Malden, 2006.
CASSEL, Justine, JENKINS, Henry: From Barbie to Mortal Combat. Gender and Computer Games. The MIT Press : Cambridge, London 2000.
CASTRONOVA, Edward: Synthetic Works. The business and culture of online games. The University of Chicago Press : Chicago, London 2006.
DONOVAN, Tristan: Replay. The History of Video Games. Yellow Ant : Lewes, 2010.
FLANAGAN, Mary: Critical Play. Radical Game Design. The MIT Press : Cambridge, London, 2009.
FINK, Eugen: Hra jako symbol světa. Praha 1993.
GOFFMAN, Erving: Všichni hrajeme divadlo. Nakladatelství Studia Ypsilon : Praha 1999.
HUIZINGA, Johan: Homo ludens: o původu kultuře ve hře. Mladá fronta : Praha 1971.
JAHN-SUDMANN, Andreas; STOCKMANNS, Ralf: Computer Games as a sociocultural phenomenon. Games without Frontiers, Wars without Tears. Palgrave Macmillan, 2008.
JUUL, Jesper: Half-Real: Video Games between Real Rules and Fictional Worlds. The MIT press 2005.
KAFAI, Yasmine B., HEETER, Carrie, SUN, Jennifer Y.: Beyond Barbie and Mortal Combat. New Perspectives on Gender and Gaming. The MIT Press : Cambridge, London 2008.
McALLISTER, Ken S.: Game Work. Language, Power, and Computer Game Culture. The University of Alabama Press : Tuscaloosa, 2004.
McKENZIE, Wark: Gamer Theory. Harvard University Press : Cambridge, London 2007.
NEWMAN, James: Videogames. Routledge : London, New York, 2004.
PEARCE, Celia: Games as Art: The Aesthetics of Play. In Friedman, Ken; Smith, Owen (eds.): Fluxus and Legacy. Visible Culture, 2006.
PIEPER, Josef: Základní formy sociálních pravidel hry. Praha 1994.
RAESSENS, Joost, GOLDSTEIN, Jeffrey: Handbook of Computer Game Studies. THE MIT press 2005.
SMUTS, Aaron: Are Videogames Art? Contemporary Aesthetics, 2005, http://www.contempaesthetics.org/newvolume/pages/article.php?articleID=299.
TAYLOR, T. L.: Play Between Worlds: Exploring Online Game Culture. The MIT Press 2006.
TAVINOR, Grant: The Art of Videogames. Wiley-Blackwell : Malden, Oxford, 2009.
VORDERER, Peter, BRYANT, Jennings: Playing video games: motives, responses and consequences. Lawrence Erlbaum Associates : Mahwah, 2006.
WOLF, Mark: The Medium of the Video Game. University of Texas Press, 2002.
WOLF, Mark J. P.; PERRON, Bernard (eds.): The Video Game Theory Reader. Routledge: New York, 2003.
WOLF, Mark J. P.; PERRON, Bernard (eds.): The Video Game Theory Reader 2. Routledge : New York, 2009.
časopisy a webové stránky:
Eludamos (Journal for Computer Games Culture) - http://www.eludamos.org/index.php/eludamos
Game Journal - http://www.gamejournal.org/
Game Studies (The International Journal of Computer Game Research) - http://gamestudies.org/
Gameology - http://www.gameology.org/
Games Research Bibliography - http://www.digiplay.info/bibliography
Loading? - http://journals.sfu.ca/loading/index.php/loading
Gamasutra - http://www.gamasutra.com/
Indie Games - http://indiegames.com/
Game Set Watch - http://www.gamesetwatch.com/
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
-
přednáška
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Studenti, kteří chtějí získat atestaci za tento předmět, mají za úkol napsat dva texty:
1) analýzu v rozsahu minimálně 2,5 normostrany (buď analýzu hry zajímavé z uměleckého hlediska nebo analýzu nějakého pojmu z oblasti game studies, například herního žánru, teoretického konceptu apod. anebo analýzu zamýšlející se obecněji nad uměleckou rovinou počítačových her);
2) projekt artové hry v rozsahu minimálně 2 normostrany.
1 normostrana = 1800 znaků včetně mezer. Termín odevzdání: do 31. 7. 2014.
Výsledná známka bude zohledňovat známku za analýzu (40%), za projekt (40%) a docházku na hodiny (20%).
- Webová stránka předmětu:
- http://cas.famu.cz/gameart/
- Poznámka:
-
-
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Animovaná tvorba - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Režie - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Režie - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Kamera - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Kamera - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Produkce - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Produkce - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - bakalář (oborový předmět, fakultní předmět, volitelný předmět)
- Střihová skladba - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Střihová skladba - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Fotografie CZ - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Fotografie CZ - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - magistr (oborový předmět, fakultní předmět, volitelný předmět)
- Fotografie CZ: Restaurování fotografie- 2013 (fakultní předmět, volitelný předmět)