Umění pohyblivého obrazu
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Semestr |
---|---|---|---|---|
373UPO | Z | 2 | 2/T | zimní |
- Garant předmětu:
- Tomáš POSPISZYL
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Tomáš POSPISZYL
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Cílem předmětu je seznámit studenty s vybranými historickými díly na pomezí výtvarného umění, videoartu a experimentálního filmu, tj. s díly tzv. umění pohyblivého obrazu, se kterými se diváci často seznamují v prostředí galerie. Důraz bude kladen na promítání děl v jejich reálné délce, stručnou kontextualizaci a následnou diskusi. V letošním semestru bude řadu ukázek spojovat vztah filmu a fotografie, taktéž otázka vztahu uměleckých médií v současné době.
- Forma studia:
-
Promítání, výklad a diskuse.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Nejsou žádné znalostní požadavky nutné pro zapsání tohoto předmětu
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
-
Nejsou žádné nepovinné složky nutné pro absolvování tohoto předmětu
- Obsah kurzu:
-
6. říjen
Úvod do semináře a systém práce.
13. říjen
Fotografie a film
Samuel Beckett, Film, 1965, 25 minut
Chris Marker, La Jetée, 1962, 27 minut, francouzsky s anglickými titulky
20. říjen
Návštěva přednášky v rámci Festivalu fotografie
Tomáš Pospiszyl: Lenin v obrazech. Galerie tranzitdisplay od 19.00
Vladimír Iljič Lenin zemřel v roce 1924. Jeho nabalzamované tělo bylo uloženo do mauzolea a sovětská kultura oslavovala jeho nesmrtelnost. Zemřel vůbec? Vedle literatury byla pro obraz živého Lenina klíčová především fotografie a film. Příspěvek přiblíží fenomén nesmrtelnosti v ruské kultuře 19. století a jeho transformaci v letech Sovětského svazu. Roviny fyzické, obrazové a politické nesmrtelnosti se však v Leninově případě dostávaly do stále silnějších rozporů, dokumentujících strategie sovětské propagandy při dokumentování vlastní historie.
27. října
seminar odpadá
3. listopad
Strukturální a konceptuální film
Lemon, 1969, 7 minut
Hollis Frampton, Zorns Lemma, 1970, 60 min (ukázka)
Hollis Frampton, Nostalgia, 1971, 38 minut (ukázka)
Marcel Broodthaers A Voyage on the North Sea, 1974, 6 minut
10. listopad
Experimentální film ve východní Evropě.
Tibor Hajas, Self Fashion Show, 1976, 15 min
Tamas St. Auby, Centaur, 1973-75, 40 minut
Ryszard Wasko, 30 zvukových situací, 1975, 9.20 min.
24. listopad
Střih jako nástroj.
Martin Arnold, Piece touchée, 1989, 1993, 1998, (ukázka)
Matthias Muller a Christoph Girardet, (ukázky z díla)
1. prosinec
Prostor, pohyb, čas. Filmová díla Jána Mančušky byla inspirována sochařstvím, divadlem i technologií klasických filmových technologií.
Ján Mančuška (1972-2011), výběr z prací
Runa Islam, Timelines, 2005, 5 min ukázka
8. prosinec
Možnosti analýzy audiovizuálního záznamu.
Rabih Mroué, The Pixelated Revolution, 2012, záznam audiovizuální přednášky, 60 minut
15. prosinec
Dokument jako intervence. Jak zprostředkovat pravdu o neokolonialismu a životě třetího světa?
Renzo Martens, Episode 3, 2008, 80 min
22. prosinec
Filmy v galerii. Dokumentace prací několika umělců, kteří v galeriích vytvářejí promyšlené prostorové instalace, jejichž součástí je promítací zařízení nebo jen filmový pás.
Tacita Dean, Green Ray, 2001, 2.33 min.
Tacita Dean, Noir et blanc, 2006, 4.22 sec.
Rosa Barba, Stage Archive,2011, 2 min documentary
Rosa Barba, At Jeu de Paume, 2012, 5 min documentary
Rosa Barba, At Tate Modern, 2012, 4 min documentary
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
SEZNAM POVINNÉ LITERATURY:
Rosalind Krauss, A Voyage on the North Sea, Art in the Age of Post-Media Condition. Thames a Hudson, New York 1999. (nebojte, je to jen 60 stran s mnoha ilustracemi)
SEZNAM DOPORUČENÉ LITERATURY:
David Campany (ed.), The Cinematic, Whitechapel a The MIT Press, London a Cambridge 2007
David Campany, Photography and Cinema, Reaktion Books, London 2008
Tanya Leighton (ed.), Art and the Moving Image, Tate a Afterall, London 2008
Karel Císař (ed.) Co je to fotografie?, Herrmann a synové, Praha 2004
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
-
seminář
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Účast na přednáškách a aktivní participace: 50%
Písemný referát: 50%
Ti, kdo si předmět zapíší, dostanou mailem scan povinného textu (v angličtině). Úkolem bude formou eseje shrnout jeho základní myšlenky a polemizovat s ním. Poté pošlou vyučujícímu mailem.
- Webová stránka předmětu:
- není
- Poznámka:
-
-
- Další informace:
- Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů fakulty
- Rozvrh na zimní semestr 2014/2015:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky Po 14:00–15:35 POSPISZYL T. Učebna CAS 423
Lažanský palácpřednášková par. 1 - Rozvrh na letní semestr 2014/2015:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Animovaná tvorba - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - magistr (volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - magistr (volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - magistr (volitelný předmět)
- Režie - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Režie - magistr (volitelný předmět)
- Kamera - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Kamera - magistr (volitelný předmět)
- Produkce - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Produkce - magistr (volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - bakalář (oborový předmět, fakultní předmět, volitelný předmět)
- Střihová skladba - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Střihová skladba - magistr (volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - magistr (volitelný předmět)
- Fotografie CZ - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Fotografie CZ - magistr (volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - magistr (volitelný předmět)
- Fotografie CZ: Restaurování fotografie- 2013 (volitelný předmět)