Music Theory Text Analysis 8
Subject is not scheduled Not scheduled
Code | Completion | Credits | Range | Language Instruction | Semester |
---|---|---|---|---|---|
108AHT8 | Z | 2 | 1/T | Czech | summer |
- Subject guarantor:
- Name of lecturer(s):
- Learning outcomes of the course unit:
-
Continuation of Music Theory Text Analysis 7. Study of extensive and complex literature with focus on analytical, survey and synthetic writings. Emphasis on synthetic and lexicographic writings. The particulars of the structure of lexicographic entries, practice development of various model entries. Parallel study of more demanding classical music theory texts. Potential publication of successful short texts in professional periodicals. The year's paper is required to have significant independent handling content and critical assessment of the covered issue.
- Mode of study:
-
Classes with individual student performances and subsequent discussion.
- Prerequisites and co-requisites:
-
Completion of Music Theory Text Analysis 7. No other requirements.
- Recommended optional programme components:
-
None
- Course contents:
-
A required course for Music Theory studies. Instruction is 1 hour per week in the summer semester of the 2nd year of Master's study. Linking of Music Theory, History and Classification. Independent study of extensive and complex music theory writingsfocused on 20th century music, particularly on the synthetic group original work and theory-aesthetic texts. Critical reading of ideologically qualified writings. Parallel study of classic music theory writings.
- Recommended or required reading:
-
Caraci Vela, Maria/český překlad Jakubcová, Alena-Romagnoli, Angela-Kroupa, Jiří K.: Kritika hudebního textu. Metody a problémy hudební filologie.- Praha, KLP 2001
Černý, Mirolav K.: Předpoklady interpretace sémantických aspektů hudebních forem, jmenovitě formy sonátové. - Estetika XIII, 1976, č.4, s. 254-271
Dějiny české hudební kultury, 1890-1945, díl I. 1890-1918. Academia, Praha 1972, díl II. 1918-1945, Praha, Academia 1981
Dykast, Roman: Hudba věku melancholie.- Praha, Togga 2005
Eggebrecht, Hans Heinrich: Musikalisches Denken. - Archiv für Musikwissenschaft XXXII, 1975, s.228 nn.
Fukač Jiří, Poledňák Ivan, Volek Jaroslav: Základy hudební sémiotiky I-III. - Brno, Masarykova univerzita 1992.
Janáček, Leoš: Úplná nauka o harmonii. 2Brno 1920
Janeček, Karel: Smetanova komorní hudba. Kompoziční výklad. Praha, Supraphon 1978
Jiránek, Jaroslav: Smetanova operní tvorba. Sv. I, Praha, Supraphon 1984, sv. II, Praha, Supraphon 1989 (Edice: Dílo a život BS)
Jiránek, Jaroslav: Socialistický realismus jako vůdčí ideově estetický princip naší současné hudební tvorby. Praha, Divadelní ústav 1980
Jůzl, Miloš: K otázce lidovosti a srozumitelnosti hudby. Hudební věda 1976, s. 75 nn.
Jůzl, Miloš: Předpoklady socialistického realismu v hudbě. Hudební rozhledy 1978, s. 502 nn
Lissa, Zofia: Hegel und das Problem der Formintegration in der Musik. - in: Festschrift für Walter Wiora, Kassel 1967, s.112 nn.
Lissa, Zofia: Zur Theorie der musikalischen Rezeption. - Archiv für Musikwissenschaft XXXI, 1974, s. 157 nn.
Motte-Haber Helga de la: Handbuch der Musikpsychologie. - 2Laaber, Laaber Verlag 1995
Müller-Blattau, Joseph: Das Verhältnis von Wort und Ton in der Geschichte der Musik: Grundzüge und Probleme. - Stuttgart 1952
Poledňák, Ivan-Volek,Jaroslav- Fukač, Jiří-Jiránek, Jaroslav a kol.: Základy hudební sémiotiky I-III. - Brno, Masarykova univerzita 1992
Suppan, Wolfgang: Musica Humana. Eine Anthropologische und kulturethnologische Dimension der Musikwissenschaft. - Wien, Hermann Böhlaus Nachf. 1986 (a další nakladatelé)
Ujfalussy, József: Hudební obraz skutečnosti. Nástin logiky hudebního významu. - Praha, Supraphon 1967
Vojtěch, Ivan: Komentáře. - Praha, Panton 1988
Vojtěch, Ivan: Rozpravy /sborník studií a statí/. - Praha, Dauphin 1998
Vysloužil, Jiří: Muzikologické rozpravy. /sborník studií statí/. - Praha, Panton 1986
- Planned learning activities and teaching methods:
-
Classes
- Assessment methods and criteria:
-
Active participation in class with the assigned paper, in discussion, and completion of the year's paper. Credit.
- Course web page:
- Note:
-
none
- Further information:
- No schedule has been prepared for this course
- The subject is a part of the following study plans:
-
- Music Theory (Mg) (compulsory subject of the main qualification)