Semiotics of Music 2
Code | Completion | Credits | Range | Language Instruction | Semester |
---|---|---|---|---|---|
108SH2 | ZK | 2 | 1/T | Czech | summer |
- Subject guarantor:
- Roman DYKAST
- Name of lecturer(s):
- Roman DYKAST
- Learning outcomes of the course unit:
-
Introduction to issues in the development of viewpoints on the importance and purpose of music from the Renaissance to the present.
- Mode of study:
-
Lectures supplemented by topic examples.
- Prerequisites and co-requisites:
-
Completion with credit of Semiotics of Music 1.
- Recommended optional programme components:
-
No elective requirements.
- Course contents:
-
Arts as a system of signs. Researching the mechanisms by which man gives sense to the world which surrounds him and simultaneously that sense communicates not only through language but also with the help of artistic expression media. How music communicates, shares feelings, emotions. To what measure can extra-musical content be expressed. Semantic links in music, gesture, mimicry and overall movement media.
Continuing the material covered in the first semester, topics from the history of music aesthetics are chosen and under what influence philosopic-aesthetic opinions developed in working with music „material“ and what ideas those tendencies had on the development of music forms, genres and types. In classes students write course papers on a topic selected from the following:
Music and expression
Music and emotion
Music and imitation theory
Intention and non-intention in a music work
Music and allegory
Naturalness and conventionalism in music expression tools.
- Recommended or required reading:
-
Bernstein, Leonard: Co vyjadřuje hudba? In: O hudbě. Nakladatelství Lidové noviny, Praha 1996, s. 13?35.
Dykast, Roman: Symbolická forma v hudbě. In: Sborník ?K aktuálním otázkám hudební teorie?. HAMU, Praha 2000, s. 124-130.
Dykast, Roman: Hudba věku melancholie. Togga, Praha 2005.
Eco, Umberto: Sémiotika divadelního představení. In: Dramatické umění 1988, č. 2, s.44-53.
Eco, Umberto: Teorie sémiotiky. JAMU, Brno 2004.
Eggebrecht, Hans H.: Hudba a krásno. Lidové noviny, Praha 2001.
Godár, Vladimír: Kacírske quodlibety. Music Forum, Bratislava 2000.
Hanslick, Eduard: O hudebním krásnu. Praha 1973.
Chailley, Jacques: 40000 let hudby. SNKLHU, Praha 1965.
Jiránek, Jaroslav: Hudební sémantika a sémiotika. Olomouc 1996.
Kaden, Christian: Prolegomena k jedné sémiotice hudby. In: Hudební věda 18, 1981, č. 3, s. 238?257.
Karbusický, Vladimír: Tvar a význam v hudbě. In: Hudební věda XXX, 1993, č. 4, s.299-330.
Kneif, Tibor: Hudba a znaky. Aspekty neexistující hudební sémiotiky. In: Hudební rozhledy 25, 1972, s. 230?232.
Kresánek, Jozef: Základy hudobného myslenia. Bratislava 1977.
Langerová, Susanne K.: O významovosti v hudbe. Genéza umeleckého zmyslu. Bratislava 1998.
Meyer, Leonard B.: Emotion and Meaning. Chicago 1956.
Nattiez, Jean-Jacques: Fondements d?une sémiologie de la musique. Paris 1975.
Osolsobě, Ivo: Jméno Eco a sémiotické záhady divadla. In: Dramatické umění 1988, č. 3, s.37-45.
Sychra, Antonín: Impresionismus a exprese v hudbě. Praha 1990.
Vičar, Jan: ?Zápisník zmizelého? Leoše Janáčka. In: Hudební věda 33, 1996, č. 3, s. 203?232.
Vičar, Jan?Dykast, Roman: Hudební estetika. HAMU, Praha 1998, 20012.
Volek, Jaroslav: Hudební struktura jako znak a hudba jako znakový systém. In: Opus musicum 1981, č.5, 6 a 10.
Základy hudební sémiotiky (Fukač-Jiránek-Poledňák-Volek). Sv. I?III. Brno 1992.
Zich Jaroslav: Kapitoly a studie z hudební estetiky (Sdělovací schopnost hudby). Supraphon, Praha 1987.
- Planned learning activities and teaching methods:
-
Lecture
- Assessment methods and criteria:
-
Exam over the lecture material and a selection of the recommended literature.
- Course web page:
- Note:
-
none
- Schedule for winter semester 2014/2015:
- The schedule has not yet been prepared
- Schedule for summer semester 2014/2015:
- The schedule has not yet been prepared
- The subject is a part of the following study plans:
-
- Pantomime (Mg) (compulsory optional subject)