Česká verzeČeská verze
Loading...
ACADEMY OF PERFORMING ARTS IN PRAGUE

Theatre in Education 2

Register Display Schedule

Code Completion Credits Range Language Instruction Semester
205DVX2 Z 2 45/S Czech summer
Subject guarantor:
Lenka REMSOVÁ
Name of lecturer(s):
Lenka REMSOVÁ
Learning outcomes of the course unit:

1.Students describe the principles of interactive/partipatory theatre in education.

2.Students define various forms of theatre in education.

3.Students are able to organize a collection of material for theatre education performance in the field.

4.Students guide their pupils in the proper dramaturgical structure building for the performance concept.

5.Students guide their pupils in the execution of a theature education performance.

Mode of study:

Lectures, field research, improvisation, discussions, setting a script, rehearsals, acting, directing post-performance activites or other educational processes.

Prerequisites and co-requisites:

A knowledge of the inherent rules of dramaturgy and directing and the completion of the pedagogy element preparations.

Recommended optional programme components:

No prerequisites.

Course contents:

1. Interactive and particapatory theatre, theatre in education and its types.

2. The struecture of theatre in education events.

3. Methodology elements in the selection of performance material.

4. The aim and potential division of the education sequence for theatre in education events.

5. Research - generating topics and situations - dramaturgy - script

Recommended or required reading:

BOAL, Augusto. Games for actors and non-actors. Přel. Adrian Jackson. London-New York: Routlege, 1992. 248 s. Přel. z: Jeux pour actuerus et non-acteurs. ISBN 0-415-06155-5.

ČERMÁKOVÁ, Ivona. Augusto Boal a dramatická výchova. Tvořivá dramatika, 1999, roč. X. č. 1, s. I-XII. ISSN 1211-8001.

HENDL, Jan (ed.). Lidové divadlo Augusta Boala jako prostředek třídního boje v Latinské Americe. Praha: Kulturní dům hl. m, Prahy, 1983. 96 s.

HORÁČEK, Lukáš. Projekty „divadlo ve výchově“: problém cílů. Praha, 2001. 104 s. Diplomová práce (Mgr.). Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, katedra pedagogiky.

JACKSON, Tony (ed.). Learning through Theatre: New Perspectives on Theatre in Education. London-New York: Routledge, 1993. 298 s. ISBN 0-415-08610-8

KASÍKOVÁ, Hana. Divadlo utlačovaných: o zkoušce na revoluci v po(st)revoluční době. Tvořivá dramatika, 2008, roč. XIX, č. 1, s. 8-11. ISSN 1211-8001

KASÍKOVÁ, Hana. Divadlo ve výchově: Holandsko. Tvořivá dramatika, 2001, roč. XII, č. 2, s. 30-32. ISSN 1211-8001

MACHKOVÁ, Eva. Úvod do studia dramatické výchovy. 2., upravené vyd. Praha: NIPOS, 2007. 198 s. ISBN 978-80-7068-207-4.

OPLUŠTILOVÁ, Alena. Divadlo fórum jako nástroj pro změnu postojů. Brno, 2007. Diplomová práce (Bc.). 73 s. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, katedra sociální pedagogiky.

ŠVECOVÁ, Gábina. Divadlo ve výchově. Praha, 1998. Diplomová práce (Mgr.). 71 s. Akademie múzických umění, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky.

VALENTA, Josef. Divadlo fórum - nemluv a hraj!(?). Tvořivá dramatika, 2008, roč. XIX, č. 1, s. 1-3. ISSN 1211-8001.

VALENTA, Josef. Divadlo ve výchově. In ASSITEJ, Institut umění-Divadelní ústav [online]. Praha: Institut umění-Divadelní ústav, 2003- Dostupný z WWW: http://www.divadlo.cz/assitej/clanek.asp?id=5110.

VALENTA, Josef. Divadlo ve výchově. Tvořivá dramatika, 2005, roč. XVI, č. 2, s.1-2. ISSN 1211-8001.

Planned learning activities and teaching methods:

Subject exercises, course, discussions, plays, performances, workshops.

Assessment methods and criteria:

The condition for successful completion of the course is active participation in the performance.

Course web page:
www.spolupospolu.cz/
http://www.vasaugusto.net/
http://moodlinka.ped.muni.cz
Note:
Schedule for winter semester 2014/2015:
The schedule has not yet been prepared
Schedule for summer semester 2014/2015:
The schedule has not yet been prepared
The subject is a part of the following study plans:
Generated on 2015-06-16