Acting I. 2
Code | Completion | Credits | Range | Language Instruction | Semester |
---|---|---|---|---|---|
205HRA2 | Z | 4 | 15/S | Czech | summer |
- Subject guarantor:
- Hana HNILIČKOVÁ
- Name of lecturer(s):
- Hana HNILIČKOVÁ
- Learning outcomes of the course unit:
-
The aim of the course is to discover the abilities of one's own body as an instrument of communication and learn how to use it.
- Mode of study:
-
Improvisation, working on a role, gradual taking part in the creation of a stage form.
- Prerequisites and co-requisites:
-
Ability to cooperate, sensitivity to a partner, empathy, imagination, sense of speaking and movement rhythm.
- Recommended optional programme components:
-
No elective requirements.
- Course contents:
-
The course expands the balance of the conscious plane and students' mental-physical personality. The purpose of acting training is through intuitive shared presenting the demand for the organic cultivation of personality.Also students learn to identify technical requirements, which are observable through th intellect and seeks to understand and grasp specific skills.
- Initroductory games and exercises
- Sensory perception
- A free body
- Perception of a partner - partners.
- Working in a space
- Working with props.
- Recommended or required reading:
-
BROOK, Peter. Pohyblivý bod: Čtyřicet let divadelního výzkumu 1946-1987. Přel. Jan Hančil. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1996. 248 s. Přel. z: The Shifting Point.
ČECHOV, Michail. Hercova cesta. Přel. Zoja Oubramová. Praha: Panorama, 1990. 224 s. Přel. z: Puť akťjora. ISBN 80-7038-154-X.
---. O herecké technice. Přel. Zoja Oubramová. Praha: Divadelní ústav; Praha: DAMU, 1996. Přel. z: To the Actor. 134 s. Edice Světové divadlo. ISBN 80-7008-054-X.
DIDEROT, Denis. Herecký paradox. Přel. Jan Binder. In DIDEROT, Denis. O umění: výbor statí a textů. Praha: Odeon, 1983. 436 s. Ed. Estetická knihovna, sv. 9. Přel. z: Paradoxe sur le comédien.
GROTOWSKI, Jerzy. Divadlo a rituál: texty 1965-1969. Přel. z polštiny. Bratislava, Kalligram, 1999. 208 s. ISBN 80-7149-276-0.
HYVNAR, Jan. Herec v moderním divadle: vize, metody a techniky herectví 20. století. Praha: Pražská scéna, 2000. ISBN 80-86102-07-6
KRÖSCHLOVÁ, Eva. Jevištní pohyb: Herecká pohybová výchova. 2., dopl. vyd. Praha: AMU, Divadelní fakulta, katedra autorské tvorby a pedagogiky, 1998. 240 s. ISBN 80-85883-32-5.
LUKAVSKÝ, Radovan. Být nebo nebýt: Monology o herectví. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981. 248 s.
MARTINEC, Václav. Herecké techniky a zdroje herecké tvorby: Příručka pro adepty a studenty herectví. Praha: Pražská scéna-IPOS-Vyšší odborná škola herecká, 2003. 192 s. ISBN 80-7068-171-3.
RUTTE, Miroslav. O umění hereckém: K estetice a psychologii divadelní a filmové tvorby. Praha: Jos. R. Vilímek, 1946. 416 s.
STANISLAVSKIJ, vl. ALEXEJEV, Konstantin Sergejevič. O hereckej práci. Prel. a prepracovala Viera Mikulášová-Škridlová. Bratislava: TÁLIA-press, 1997. 276 s. Prel. z: Rabota akťjora nad soboj. Dněvnik učenika [1938]. ISBN 80-85455-47-1.
VOSTRÝ, Jaroslav. Proměny herectví: Metodický materiál pro potřeby amatérských divadelních souborů. Praha: OKS Praha-západ, 1983. 58 s.
- Planned learning activities and teaching methods:
-
acting and exercises, improvisation, training activity.
- Assessment methods and criteria:
-
Credit is awarded based on activity in exercises.
- Course web page:
- Note:
- Schedule for winter semester 2014/2015:
- The schedule has not yet been prepared
- Schedule for summer semester 2014/2015:
- The schedule has not yet been prepared
- The subject is a part of the following study plans:
-
- Drama in Education - part-time 2 years (M.A.) (compulsory subject)