Pedagogy and Dramatic Education 1
Subject is not scheduled Not scheduled
Code | Completion | Credits | Range | Language Instruction | Semester |
---|---|---|---|---|---|
205PED1 | Z | 1 | 8/S | Czech | winter |
- Subject guarantor:
- Name of lecturer(s):
- Learning outcomes of the course unit:
-
- To understand the training and education environment in which the Drama training student will execute their activities.
- To understand the education conditions of the profession
- To understand the instruments of the systematic development of personality.
- To formulate teaching skills.
- To formulate a stance related to teaching practice.
- Mode of study:
-
Readings, lecture, moderated discussions, discussions, media recorded sample analyses, text analyses.
- Prerequisites and co-requisites:
-
General ability to find bearings in the study material and the ability to manage the issue range in pedagogy.
- Recommended optional programme components:
-
No elective requirements.
- Course contents:
-
Curriculum
1. Education requirements for teaching performance. Basic factors limiting education and training centers (community and others).
2. The teacher as a self-reviewing practicioner
3. Model schools and instruction
4. Basic requirements for the instruction process
5. Creativity and its support.
6. Instruction styles and working with them
7. Basic requirements for effective education
8. Education conditions for expressive activities
Syllabus:
1. The teacher - motivator - coach: advantages and limits. Communal factors influencing the concept of educational practice. Evaluation systems. Team work in education environments
2. Various levels of review. Pro-active and reactive instruction behaviour.
3. Transmissive vs. constructive schools and their relationship to the concept of drama training practice. Basic requirements for constructive instruction. Drama training and school curricula
4. Experienced instruction as the basis of drama training: in fiction, other than fiction. Problematic instruction. Wholistic instruction. Freedom in education and training, its aspects.
5. Foundation of creativity. Barriers to creativity, creativity skills and their development.
6. Criteria of instruction styles. Individualized training, its tools.
7. The relation to the aims of education and training to evaluation. Specific tools for evaluating art training.
8. Social relationships and working with them in groups. Cooperation, competitiveness. Working with stress in group activities. Class management.
- Recommended or required reading:
-
BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Přel. Oldřich Selucký. Praha: Portál, 1998. 248 s. Přel. z: Théories contemporaines de l?éducation [1990]. ISBN 80-7178-216-5.
CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy: Jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Přel. Milan Koldinský. Praha: Portál, 1994. 296 s. Přel. z: Cooperation in the classroom: Students and teachers together. ISBN 80-7118-022-7.
ČÁP, Jan. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha: ISV, 1996. 302 s. Psychologie. ISBN 80-85866-15-3.
DITRICH, Pavel aj. Pedagogika pro učitele: (Aktuální otázky pedagogiky konce 20. století). Plzeň: Západočeská univerzita, Pedagogická fakulta, 1992. 168 s. ISBN 80-7043-055-9.
KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál, 1997. 152 s. ISBN 80-7178-167-3.
---. Kooperativní učení a vyučování: Teoretické a praktické problémy. Praha: Karolinum, 2001. 180 s. ISBN 80-246-0192-3.
KASÍKOVÁ, Hana; VALIŠOVÁ, Alena aj. Pedagogické otázky současnosti: (Učební text pro studenty učitelství). Praha: ISV nakladatelství, 1994. 130 s. ISBN 80-85866-05-6.
KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele: Cesty k lepšímu vyučování. Přel. Dominik Dvořák a Milan Koldinský. Praha: Portál, 1996. 154 s. Přel. z: Essential teaching skills [1981]. ISBN 80-7178-022-7.
MAREŠ, Jiří; KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita, 1995. 212 s. ISBN 80-210-1070-3.
PASCH, Marvin; GARDNER, Trevor G.; SPARKS-LANGER(OVÁ), Georgea; STARK(OVÁ), Alane J.; MOODY(OVÁ), Christella D. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Přel. Milan Koldinský, Praha: Portál, 1998. 424 s. Přel. z: Teaching as Decision Making. ISBN 80-7178-127-4.
PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Přel. Štěpán Kovařík. Praha: Portál, 1996. 380 s. Přel. z: Teaching Today. A Practical Guide. ISBN 80-7178-070-7.
SINGULE, František. Americká pragmatická pedagogika: John Dewey a jeho američtí následovníci. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991. 200 s. Z dějin pedagogiky, sv. 35. ISBN 80-04-20715-4.
SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. 2. rozš. vyd. Praha: Grada Publishing, 2007. 328 s. ISBN 978-80-247-1821-7.
TONUCCI, Francesco. Vyučovat, nebo naučit? Přel. Stanislav Štech. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Středisko vědeckých informací, 1991. 66 s. Přel. z: Insegnare o imparare? ISBN 80-901065-1-X.
VALENTA, Josef (ed.). Pohledy: Projektová metoda ve škole i za školou. Praha: IPOS ARTAMA; Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1993. 60 s. ISBN 80-7068-066-0.
- Planned learning activities and teaching methods:
-
Lecture, classes, exercises
- Assessment methods and criteria:
-
Credit is awarded based on activity in lectures and exercises, and completion of the semester paper.
- Course web page:
- Note:
- Further information:
- No schedule has been prepared for this course
- The subject is a part of the following study plans: